/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Tabt Kurstabsfradrag
Fra : svendgiversen
Vist : 2516 gange
50 point
Dato : 24-05-04 18:35

Vi har et større og et mindre kreditforeningslån som vi overvejer at konvertere
til en lavere forrentning: Fra 7 % til ca det halve?

Ved henvendelse i vor bank fik vi efter vurdering af vort hus et par gode tilbud
med og uden afdrags frihed.
(restgælden er under 1/4 af husets værdi, så vi kan få det næsten som vi ønsker).

Men så fik vi en sen opringning; vor kontakt person i banken havde overset et kurstabsfradrag:
Som vi ville miste, kun godt 1000 kr pr år, men alligevel!

Nu er spørgsmålene:

Hvad er et kurstabsfradrag?
Er det relateret til det pågældende kreditforeningslån og tabes ved indfrielse?
Kun hvis vi konverterer til bank lån?
Eller tabes det også hvis vi vælger et tilsvarende biligere kredit foreningslån??

Min kone er 58 og jeg 61 år og vi arbejder begge endnu.
Hun stopper om 2 jeg om 4 år, så vi vil kunne afdrage mere den første tid,
(og det er der mulighed for ved de mere fleksible bank lån).
Men vil også gerne nyde livet mans vi kan,
(hvor længe kan vi bruge penge; svinge en golfkølle etc).

Hvad bør vi gøre,
såvel konkret information som gode råd modtages gerne
Svend

(

Kommentar
Fra : Julemanden121

Dato : 24-05-04 18:40

Hej Svend

Jeg tror det bedste jeg umiddelbart kunne finde er dette link

http://www.boligassistancen.dk/Kurstabsfradrag.htm

Såfremt du skal vide yderligere så spørg endelig

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-05-04 20:40

Tak for den fine oversigt,

men blot det nye lån har mindst samme løbetid som det gamle
kan kurstabsfradraget tilsyneladende bevares uanset lånetype.

Gælder det også banklån?
ellers forstår jeg ikke vor bankrådgiver, der nu kommer med nye kreditlåns alternativer.

Hvad er et X-1 lån??
det ser ud til at være det billigste ... på kort sigt

hilsen igen Svend

Accepteret svar
Fra : Julemanden121

Modtaget 50 point
Dato : 24-05-04 21:42

Hej Svend

Det gælder reelt ikke almindelige banklån. Ved banklån vil du ikke lide et egentligt kurstab og du vil derfor ikke have et kurstabsfradrag.

Men til dit spørgsmål - Jeg forventer at når du skriver x-1 er der tale om et lån gennem totalkredit.

X-1 betyder at lånet refinansieres hvert år, hvilket betyder at renten reguleres hvert år til markedsrenten. Man kan ligeledes få x-2 .... X10 som bare bestemmer hvornår lånet refinansieres. Det siger naturligvis sig selv at såfremt man vælger et lån med et højere tal (eksempelvis X-5) skal man naturligvis betale mere i rente end et x-1. Med X1 har man naturligvis en større risiko for stigninger.

Og til sidst - ja rentetilpasningslån vil på nuværende tidspunkt være det billigste alternativ og eftersom du siger at finansieringen ikke udgør mere end 1/4 af husets værdi synes jeg da også at det er bedst at vælge et sådan alternativ. Det er dog altid vigtigt at vælge en løsning hvor der også vil være luft i økonomien hvis renten skulle stige markant.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-05-04 21:49

Tak for svaret Julemanden121.

Vi har nu bestilt et X-1 lån; rigtigt i Totalkredit
Svend