/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Husvandværk ???
Fra : Julemanden121
Vist : 14342 gange
71 point
Dato : 24-05-04 18:10

Er der nogen som har erfaring med husvandværk/vandpumper til havevanding og eventuel hvor disse kan købes.

Pumpen skal være stærk nok til at kunne levere et tryk på 3-4 bar og skal hente vandet i en dybde på 6 meter

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-05-04 18:39

Erfaring har jeg ikke men nogle links med yderligere oplysninger
kan jeg byde på.
http://www.nettsurf.dk//results.php?&keyword=HusvandvæRk

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-05-04 18:40

Det er nemmere at trykke vandet 6mtr. end at hente det.
Jeg vil foreslå en dykpumpe i stedet for.
3-4 bar er vist rigeligt til almindelig brug 2-3 er også nok.
Det er ikke trykket du har brug for men mængde og der vil 20 - 25 L i minuttet være nok.
Altså lille tryk - store rør, så er det godt. Ca. 3/4" - 1" rør vil give rigelig mængde.
Eller - hvad skal du bruge det til.
Emesen.

Kommentar
Fra : Julemanden121

Dato : 24-05-04 18:41

Tak for svaret men havde mere tænkt på andres erfaringer

Kommentar
Fra : Julemanden121

Dato : 24-05-04 18:43

Jeg skal bruge det til vanding af haven. Såfremt trykket ikke er højere end 3 bar vil jeg hele tiden skulle flytte vanderen.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 81 point
Dato : 24-05-04 18:46

Til sammenligning:
Vi har et vandværk med pumpe som yder max 4 bar. (er sat til lidt over 3 bar.)
Det forsyner 7 alm. husstande via et 2" rør.
Pumpen som "henter" vandet 75 mtr. nede er sænket ned i boringen.
Emesen.

Kommentar
Fra : Julemanden121

Dato : 24-05-04 18:47

Det du har er derfor en dykpumpe - ikke sandt ??

Hvad er prisen på en sådan pumpe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-05-04 18:48

Pris på dykpumpe, se link.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-05-04 18:57

Vi har en speciel dykpumpe. ( 75 mtr. nede)
Det du skal bruge er en alm. dykpumpe ca. 700 - 1000 kr.
3-4 bar svarer til en vandsøjle på 30 - 40 meter.
Men stadig - tryk er ikke så afgørende, men rørstørrelsen som giver mængde.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-05-04 19:01

Men prøv at kigge lidt på Teils link - der står meget godt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-05-04 19:27

grundfoss har selvfølgelig det du søger - hvis du vil hahe nyt -
www.Grundfoss. dk Det er muligt du kommer ind op en international side så må du gå ind på Danmark, og under produkter finder du det du søger.

Kommentar
Fra : Julemanden121

Dato : 24-05-04 21:11

Hvor kan man finde priser på disse grundfos pumper??

Kommentar
Fra : Thrillseeker

Dato : 25-05-04 07:22

http://www.ao-online.dk/Default.aspx?cc=
Du kan handle hos Brdr. AO Johansen som privat person.
Opret en bruger, så burde du kunne finde hvad du søger...

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 25-05-04 11:18

Harald Nyborg kører pt et (KANONGODT) tilbud på et ALKO husvandværk til under 700,-kr. Der skal dog nok regnes lidt extra til filter og fittings.
Jeg har haft en sådan ALKO i 6 år og den kører (stadig) fint.

God fornøjelse!!!

Mvh
palle jensen

Kommentar
Fra : old_dane

Dato : 25-05-04 12:35

en dykpumpe er da ikke noget værd til havevanding, du kan da ligeså godt bruge en vandkande, du skal have et vandværk med hydroforbeholder

Kommentar
Fra : Julemanden121

Dato : 25-05-04 19:05

Er det nu rigtigt vedrørende dykpumpen. Jeg mener at dukpumpen kan lave en højere vandtryk end et normalt vandværk med beholder. Der er dog ikke tale om en om springvandspumpe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-05-04 19:20

Når jeg tænker nærmere over det, så leverer en dykpumpe ikke så meget tryk.
Men det gør en hydroforpumpe, som også kan suge vand op når den er spædet og der sidder en kontraventil nede i bunden af sugerøret.
På vores vandværk trækker vi vand op gennem et filter og ned i en tank.
Fra tanken suger hydroforpumpen (ca. 2 mtr.) og trykker vandet ud til husene via en beholder (med luft for at holde jævnt tryk)
Afgangstrykket er ca. 3 bar.
Grundfoss og andre har disse pumper.
Emesen.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-05-04 19:49

Ring til Grundfoss i Vallensbæk,bed om at tale med en af deres pumpeberegnere( Ingeniør )forelæg ham dit specifikke
problem,og du vil have løsningen på sekunder.Det er flinke folk derude,og de hjælper gerne.
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : Julemanden121

Dato : 31-05-04 21:52

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : lydiksen

Dato : 11-08-04 21:41

Er der nogen, der har erfaring med selv at slå et et rør i jorden og via hydroforpumpe vande have?