/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Skærmdumbs
Fra : desktopper
Vist : 555 gange
200 point
Dato : 24-05-04 11:02

Jeg skal tit bruge skærmdums i mit arbejde og får dem i Word. Men hold da op, hvor vil de ikke særligt gerne arbejde sammen med andre programmer, og her mener jeg bl.a. InDesign. Er der nogen, der har en rigtig god idé til hvordan jeg bedst kan indsætte et skærmdumb i InDesign (eller Quark) i bedste opløsning og den rette størrelse. Fra Mac kender jeg også til skærmdumbs, men her blev de til en lille billedfil, som kunne åbnes i PhotoShop, mener jeg. Hvorfor er det så besværligt på PC'en, eller er det bare mig, der ikke ved hvordan det skal gøres?

Kommentar
Fra : PANO

Dato : 24-05-04 11:12

Du skal huske og gemme den i det rigtige format, for at kunne bruge det i andre programmer end Photoshop eller Word, Paint osv. Kender ikke programmet Indesign men søg efter understøttede fil-formater i programmet og gem din screendump som et format der er understøttet.

PANO

Kommentar
Fra : desktopper

Dato : 24-05-04 11:44

Så vidt jeg har forstået, så skal man "paste" skærmdumbet efter man har "taget" det på internettet. Når jeg får dem, er de "pastet" i Word, men er der en anden måde man kan gøre det på?

Kommentar
Fra : desktopper

Dato : 24-05-04 11:44

Så vidt jeg har forstået, så skal man "paste" skærmdumbet efter man har "taget" det på internettet. Når jeg får dem, er de "pastet" i Word, men er der en anden måde man kan gøre det på?

Kommentar
Fra : PANO

Dato : 24-05-04 12:04

Der er en meget nemmere måde nemlig knappen PrtSc/Sysrq på dit tastatur, den virker på samme måde som "marker alt" derefter åbner du det program du skal bruge det i og siger "paste" vupti og dit screendump bliver smidt ind.

PANO

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-05-04 12:07

Du kan "paste" billedet i stort set alle billedebehandlingsprogrammer.

ellebye

Kommentar
Fra : PANO

Dato : 24-05-04 12:10

Var det ikke lige det jeg skrev Ellebye ;)

PANO

Kommentar
Fra : desktopper

Dato : 24-05-04 12:13

Tak for jeres svar, jeg vil acceptere svaret.
Men jeg har lige et lille tillægsspørgsmål: Hvis skærmdumbet allerede er pastet i Word, hvad har jeg så af muligheder ift. InDesign?
Hvilket program er bedst at paste ind i?

Accepteret svar
Fra : meiland

Modtaget 210 point
Dato : 24-05-04 12:45

Hej desktopper.

Hvis du trykker på alt+printscreen eller ctrl+printscreen gemmer du hhv hele skærmbilledet eller det aktive vindue (eller er det omvendt) i "klippebordet". Billedet kan indsættes med ctrl+v i bl.a. word eller paint. I paint har jeg efterfølgende beskåret billedet hvis jeg ikke skulle bruge det hele.

Om du kan klippe direkte til Indesign ved jeg ikke, men i paint kan du gemme i et grafikformat, som indesign uden tvivl kan læse.

Godkendelse af svar
Fra : desktopper

Dato : 24-05-04 13:21

Tak for svaret, meiland.