/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
kan man fortryde et køb af mobiltelefon
Fra : bigdane_dk
Vist : 1652 gange
100 point
Dato : 24-05-04 10:24

Hej med jer,

Jeg har vist forkøbt mig med min telefon.

Jeg købte d. 1/5 en telefon, som jeg syntes jeg havde brug for. Det viser sig nu at det er vildt overkill, og at jeg gerne vil have ophævet købet.. kan man det?

Mvh
Bent

Accepteret svar
Fra : gooby

Modtaget 110 point
Dato : 24-05-04 10:30

Hej Bent

Du kan som udgangspunkt ikke fortryde dit køb. Med mindre den butik du har købt telefonen i har en eller anden for for fortryddelsesret.
Hvis du har købt telefonen på internettet har du altid 14 dages fortrydelsesret.

Med venlig Hilsen

Nicolaj

Kommentar
Fra : fkp

Dato : 24-05-04 10:30

nej det kan du ikke men du kan jo bar sælge den
mvh fkp

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 24-05-04 10:44

Her er et uddrag af siden www.forbrug.dk

Spørgsmål & Svar
Tip en ven Print denne side

Hvor lang tids fortrydelsesret har jeg?

Spørgsmål:

Jeg har for nylig handlet i en forretning, hvor de påstod, at jeg ikke har fortrydelsesret. Er det rigtigt?

Svar:

Når du handler i en butik, har du som udgangspunkt ikke fortrydelsesret. Du er bundet af aftalen, medmindre butikken skilter med, at de tilbyder returret eller ombytningsret. Eller du kan aftale det direkte med sælger og få det skrevet på kvitteringen.

Handler du på anden måde, fx køb ved postordre eller på internettet, så har du 14 dages returret. Der er også fortrydelsesret ved handel med fast ejendom og forsikringer.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-05-04 10:49

Som de andre skriver er svaret på nuværende tidspunkt nej.
Men du kunne jo prøve at tale med forretningen du har købt den i, for at høre om du kan få byttet mobilen til et tilgodebevis.
Du skal så købe noget andet for pengene og kan ikke få dem i kontanter. Men prøv, du kan ikke få andet end et nej, men så har du forsøgt.

Jeg vil dog ikke råde dig til at tabe den eller gøre noget andet ulovligt, så telefonen måske ikke virker mere, hvor man ellers kunne få pengene tilbage hvis den ikke kunne repareres.

ellebye

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 24-05-04 11:45

Du har ikke nogen som helst form for fortrydelsesret, men de fleste butikker tilbydder dog at tage varer tilbage, men det forudsætter at varen er ubrugt. Der gælder så den regel at såfremt du ikke har købt varen ved personligt kontakt hos sælger ( det vil i praksis sige enten via Internettet eller over telefon ) så har du 14 dages fortrydelsesret, men det fordrer igen at varen er ny og ubrugt.

Det er lidt specielt omkring mobiltelefoner, da de ofte købes med abb. hvorved sælgende firma får refusion fra teleselskabet. I den slags tilfælde er det endnu mere kompliceret. Selom om du som udgangspunkt har 14 dages fortrydelsesret ved køb over f.eks. internettet, så har mange forhandlere, herunder TDC et felt du klikker på, for at du ikke skal vente i 14 dage på din telefon. Når du klikker i dette felt afskriver du dine 14 dages fortrydelsesret.

Mit råd vil være at tage kontakt til butikken/forhandleren og se om i kan finde ud af noget, men personligt tror jeg ikke du får meget ud af det med mindre butikken har andre varer som du kan bruge i stedet.

Et sidste alternativ for dig vil være at udbyde den til salg, f.eks. via www.QXL.dk hvor priser på mobiltelefoner faktiskt ligger ret godt.

mvh
Henning Borchert

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 30-05-04 10:49

ok here goes.. Emnet synes uddebatteret, så jeg lukker.. Den første med det mest sandsynlige svar får points...

Godkendelse af svar
Fra : bigdane_dk

Dato : 30-05-04 10:49

Tak for svaret gooby.