/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
suzuki gn 125
Fra : fano
Vist : 816 gange
200 point
Dato : 23-05-04 19:33

Efter jeg ikke har kørt mc i 25 år har jeg byttet 45eren ud med en suzuki gn125.Skiftet var som at komme fra en trabant til en mercedes, den er kvik og dejlig i byen, det er der jeg primært bruger den. Jeg har dog kørt landturer med den. for at holde farten mellem 80-90 kræves flittig brug af fjerde gear,ifemte kniber det at holde farten.
Vil jeg ved at geare den en tand ned løse problemet? kan jeg bagefter komme op på 80-90? jeg vil lige nævne at jeg er 193 og vejer 90 kg.
Venlig hilsen
Fano

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 200 point
Dato : 23-05-04 21:34

En nedgering vil sikkert give dig en bedre marchhastighed, accelration og tophastighed.
Men først vil jeg lige se på luftfilter, karburator og evt. tænding.(som sikkert ikke kan stilles på den model).
Se på tændrøret når du har kørt en lang tur med "høj" hastighed, Er det helt hvidt på elektroderne, kan det være for mager blanding benzin, eller for "varmt" tændrør.Find tændrøret, med det rigtige glødetal i din instruktionsbog.

/nilsg

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 24-05-04 06:45

Med al respekt så ville jeg kigge mig om efter en lidt større mc. Din nuværende model er faktisk kun for "letvægtede byboende mc'ister". Du skal jo bruge hele din mc's (top)effektområde når du kommer ud forbi byskiltet. En større mc ville ikke være spændt så hårdt for ved landevejskørsel og ville derved også få en bedre benzinøkonomi. Du er jo en "voksen mand" som "fortjener" at få lidt mere effekt "mellem benene" selvom du fortrinsvis bruger den i bytrafik. Jeg kunne godt nævne en masse mc'er som alternativer til din nuværende, men kig dig selv omkring og find dig én som passer til dit behov og temperement. Hvis du finder din model ok vil jeg ønske dig en GOD og driftsikker sommer(sæson)!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : fano

Dato : 24-05-04 19:39

Til Palle
Jeg ville også gerne have haft en større F.eks den nye Honda 250.Jeg har i mange år drømt om at få mc igen.Jeg bor på Fanø og har i flere år haft en 45ere med til Esbjerg daglig da jeg arbejder der, den 1.januar sænkede Scanlines prisen på mc.så det koster det samme som knallert,min 45ere trængte til udskiftning eller total renovering. Da pengene ikke ragte til en større mc.valgte jeg 125eren, som jeg fik billig og er meget glad for. Hellere en 125ere mc end ingen mc.
hilsen fano

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 24-05-04 22:59

Helt enig fano!!! Jeg ved selv hvad de "økonomiske begrænsninger" kan "tvinge" én og anden til at "nøjes" med. Jeg ønsker dig også ALT mulig held og lykke med dim mc....den har MASSER af køreglæde og fremtidige gode km i sig. Og mht dit spørgsmål så er det en udmærket ændring/forslag til at få mere ud af den.

Mvh
Palle

Godkendelse af svar
Fra : fano

Dato : 13-12-04 20:55

Tak for svaret nilsg.
Jeg undskylder for at jeg først lukker nu,jeg fik tjekket tænding, den var ok,fik derefter skiftet en dyse i karburator, det hjalp måske lidt,så det bliver en tand mindre i bag, men jeg venter til dæk og kæde skal skiftes hvilket ikke vare længe.Jeg undre mig over hvordan jeg har kunnet undvære fornøjensen ved at køre mc i 25 år, men den næste skal nok være en nummer eller to større
venlig hilsen
fano

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 14-12-04 20:58

Hej fano!
en tand mindre bagi gir`en højere gearing.
- så klip en tand foran.
- det er fedt at køre MC- jeg har kørt i flere år -end du har undværet------
- min kæreste er ny på MC- Manglende erfaring og korte ben -- måske er en gn125 noget for hende?
- Honda cb500 er lidt for stor til hende!
- så måske ?????????? - men der er langt fra fano til djævleøen.
nilsg@ofir.dk