/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af køkkenlåger
Fra : Linda_Jacobsen
Vist : 3895 gange
100 point
Dato : 23-05-04 19:17

Hejsa.

Vi har et gammel køkken, og nu vil vi gerne male lågerne for at få lidt fornyelse.
De er råhvide men det er en slags finer der sidder på skabene. (Nu er jeg jo ikke håndværker eller maler men det ligner noget oliemaling eller sådan noget) Problemet er lidt at denne finer er skallet af på to af skabene.

Er der nogle af jer der ved hvordan man reparerer dette? og skal skabene slibes inden maling? hjælper det overhovedet at slibe dem når det er finer?

vh. Linda

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 110 point
Dato : 23-05-04 19:43

jeps, det gør det da, når fineren løsner sig, kalder man det for tyskere(aner ikke hvorfor) , men du kan få fat i noget lim, alm. trælim er fint, og prøve at få det så langt i under fineren som muligt, dette virker selvfølgelig kun hvis fineren stadig er der. men når limen er under så tag et par glatte pinde og spænd på hver side. dagen efter er det hærdet nok til at i kan arbejde videre.
hvis fineren er helt faldet af, skal i sætte nyt på, og det er ikke noget man bare lige gør, både fordi det er svært, men også fordi det ikke kan betale sig, da finer er temmelig dyrt, og man nemt kan komme til at ødelægge det.

hvis i reparere dem og i vil male, kan i pudse dem stille og roligt med sandpapir korn 180 eller korn 240 eller også helt fint hvis de skal være helt blanke korn 360 - 400.

mvh. Melander

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-05-04 19:46

Hvis det er oliemaling så skal de helst males med oliebaseret maling igen.Du laver en blanding med en del 3 dobbelt salmiakspiritus til 10 dele vand eller køber en færdig grundrensen derefter slibes lågerne med en ret fin sandpapir Der hvor der er noget af fineret er ødelagt kan spartles op med spartelmasse til træ som kan købes i ethvert Byggemarked
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-05-04 19:51

Hov glemte lige at du skal vaske skabene af specielt fordi det er i et køkken og at der derfor altid vil sidde mados mm på og at malingen ikke vil sidde fast på et sådant fedtet underlag
Mvh Sune
Ps hvis det ikke er svar nok må du uddybe spørgsmålet

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 23-05-04 19:53

hmm, først vaske skabene, og derefter pudse dem, det er altså dobbeltarbejde.....og der hvor du spartler er der ikke nogen finertegning...

mvh. Melander

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-05-04 19:58

Hvor står der at du kan se finertegning og vil du spartle oven på mados Melander

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 23-05-04 20:03

jeg vil ikke spartle noget som helst, jeg er håndværker(snedker) og synes det skal gøres ordentligt, hvis hun ville have dem spartlet er der jo ingen grund til at bekymre sig om fineren vel.

hun pudser dem inden hun maler dem, sandpapiret fjerner altså det hele....

Kommentar
Fra : H2

Dato : 23-05-04 20:37

Jeg har set flere der har fået malet deres køkken låger, men dem der får det bedste ud af det, mener jeg, dem der får det gjort ved en industrilakerer. Det bliver væselig pæner end dem der selv maler dem. Men hvis du selv vil male er der et råd fra flugger her:
http://www.flugger.dk/dk/goderaad/trae/default.asp?id=240
Henrik

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-05-04 01:48

Slibe gammelt mados Hmmm håndværkrker hmmm
Sune

Kommentar
Fra : lone_dyretho

Dato : 25-05-04 15:35

Hvis du vasker og derefter sliber, så er det da så absolut dobbelt arbejde.
Igang med rystepudseren og dernæst vaske. Så er ALT væk.
Har selv gjort det på den måde og det ser fantastisk ud.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 25-05-04 16:12

har du øllebrød i låget eller hvad...suno...når du sliber fjerner du materiale fra pladen, f.eks som hvis du sliber lak af......

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-05-04 17:56

Melander starter dette spørgsmål ikke med .....De er råhvide men det er en slags finer der sidder på skabene......det er malingen der skal afvaskes og afslibes og ikke fineren
Havregrødshoved
Linda håber du kan bruge noget af det jeg har skrevet til DIG
Jeg logger af dette spørgsmål da jeg ikke er her for at diskuterer med en pakke Havregryn
Sune

Godkendelse af svar
Fra : Linda_Jacobsen