/ Forside/ Karriere / Udlandet / Østlande / Spørgsmål
10  granner01 100
Polsk udtalelse af 'Bydgoszcz'?
Fra : ibenkh
Vist : 1901 gange
200 point
Dato : 22-05-04 23:31

Nogen fra Polen, der kan udtale navnet på denne polske by: 'Bydgoszcz' og give mig en fonetisk oversættelse?

Takker på forhånd...

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-05-04 00:39

Spørg her

http://czat.wp.pl/chat.html?i=1406

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 23-05-04 00:43

hvis jeg skulle oversætte det til dansk må det blive "Bydgors" hvor gors er trukket lidt
mvh
fleng

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 23-05-04 00:46

denne bys navn udtales Beedgosth min kone er polsk/dansk/polsk tolk hos Politiet

per

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-05-04 00:48

Jeg har lige spurgt.
BYDGOSCHSCH var svaret

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 23-05-04 00:57

jakjoe

min kone spørger hvor fan ligger den by i Polen ??? som du skriver det fonetiske navn på.

per

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-05-04 01:01

Svaret jeg fik på chatten var "bydgoshch". Jeg undskylder meget, det var stavet forkert første gang

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 23-05-04 01:05

der er ikke Y i det fonetiske sprog på polsk

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-05-04 01:11

Jeg ved ikke om det var en polak der svarede

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 23-05-04 01:15

ok

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-05-04 01:40
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-05-04 01:55

Så var det jo "næsten" en polak jeg fik svaret fra på chatten http://czat.wp.pl/chat.html?i=1406

Bydgoszcz[bid´gOshch], af der så blev svaret Bydgoshch...tja, sprogforbistring.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-05-04 01:56

af=at

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 23-05-04 09:52

Min kone som er polsk siger Bydgorsk.
Fleng

Accepteret svar
Fra : fleng

Modtaget 200 point
Dato : 23-05-04 10:31

som det er beskrevet i Lademanns så se det sådan ud. Bydgoszcz ['bidgå]t(e)]

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 23-05-04 13:43

Hej.
Bydgoszcz udtalles sådan:
"by" udtales ligesom by på dansk (f.eks. København), men "y´et" skal blandes lidt med et dansk "e", og "b´et" skal være hårdt, ligesom et b i tyske "autobahn".
Så smider du et d bagpå, så har du "byd"
"go" udtales næsten som på dansk, men "o" skal blandes lidt med det danske "å" Altså, et dansk o er et o, og et å er et å. Bland de to lidt sammen, så har du det polske "o"
Nu har du "bydgo"
"sz" udtales som det første i tyske "(sch)nell" (det der er i () )
Nu har du "bydgosz"
"cz" udtales som "(ch)ain (det der er i () ) ......... kæde på dansk.

Nu har du "Bydgoszcz"

Det er det nærmeste jeg kan komme

Mordex.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 23-05-04 15:28

Jeg har lige spurgt naboen som kommer fra Bydgoszcz, han siger Bødgosc bortset fra det så er der mange veje der fører til Rom, det samme er nok tilfældet med udtalen af Bydgoszcz når den skal udtales med dansk tegnsæt

Kommentar
Fra : ibenkh

Dato : 24-05-04 15:44

Jeg takker alle for de hurtige svar...

Godkendelse af svar
Fra : ibenkh