/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
andelslejlighed andel><husleje?
Fra : kludermor
Vist : 1274 gange
225 point
Dato : 22-05-04 20:37

Vi er lige flyttet ind i en nystiftet andelsboligforening (1,2 år) med 10 andelshavere. Vi betaler imidlertid meget mere i md. boligafgift pr. kvm. end de andre i foreningen. Vi vil gerne høre om der er en måde vi kan nedbringe vores husleje på?

Tingene ser således ud:
Alle andele er fastsat til at koste 400,- pr. kvm. dvs. vores andel er sat til 27500,.
Vores nabos andel er ligeledes 27500,- og hans lejlighed er samme størrelse som vores.
Humlen ligger i, at lige inden de tidligere leje lejligheder blev solgt som andele, da blev vores lejlighed (som den eneste) nyistandsat fra top til tå: Nyt køkken og bad, flytning og nedrivning af vægge, gulvafhøvling m.m.
Det har vi fået som begrundelse for at vores md. boligafgift er højere end resten af andelshaverne.
Vi giver 6000,- pr. md. og vores nabo giver 4000,-

En advokat snakkede en gang om, at det var muligt at købe de forbedringer der blev lavet på lejlighederne inden de overgik til andele. Det var til et møde hvor lejerne skulle tage stilling til om de ville stifte en andelsboligforening. Den nuværende advokat har imidlertidigt ikke hørt om en sådan mulighed (men vil ikke afvise det).

Min hypotese er: Kan vi købe de forbedringer der blev lavet før lejligheden overgik til andel og dermed nedbringe vores boligafgift til det gamle niveau?
F.eks. hvis lejligheden er istandsat for 200.000,- så kan vi få en andel på 227.500, og dermed nedbringe vores husleje til de samme 4000,- som vores nabo betaler.
Havde vi flyttet ind i en uistandsat lejlighed og selv istandsat den for 200.000,- så havde vi haft den lave md. boligafgift på 4000,- og vores andel havde haft en værdi af 227.500.-

Undskyld det lange spørgsmål, håber der er nogen der har mod på at kaste sig ud i det og kender til reglerne.

Mvh kludermor

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-05-04 00:38

Jeg kan ikke rigtigt se ideen med selv at finansiere en modernisering, idet moderniseringen jo netop er lagt oven i grundhuslejen. Alt i alt skulle det blive det samme om finansieringen sker før eller efter i flytter ind. Frem og tilbage er lige langt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-05-04 00:42

Hvis du havde købt andelen kontant ville din grundhusleje være kr. 0,00, hvortil kun kom fællesudgifter.

Det forekommer mig umiddelbart at være noget sludder.

Kommentar
Fra : kludermor

Dato : 23-05-04 19:21

Jeg er lidt forvirret af din kommentar.

Vi vil gerne frem til kun at betale 4000,- kr om md. istedet for de uværende 6000,-
De 6000,- kr er jo "penge lige ud af vinduet", så derfor vil det jo være rarere at betale f.eks. 2000,- mindre om måneden. Kunne vi derfor købe de tidligere forbedringer, så ville det jo være penge vi i det mindste fik igen når vi engang skal sælge andelen.

Kommentar
Fra : Felix

Dato : 24-05-04 14:51

Kære Kludermor
Der er flere forskellige måder, man som andelshaver kan betale for de forbedringer, der er foretaget i lejligheden. Enten kan man betale kontant for forbedringerne, eller også betaler man dem oveni den månedlige boligafgift, sådan som I gør. Det vil typisk fremgå af foreningens vedtægter, hvilken ordning der gælder for jeres forening. Måske giver vedtægterne mulighed for, at du kan "købe" forbedringerne kontant. Så prøv lige at kigge i vedtægterne og se, om ikke det kaster lidt lys over det.
Du skal dog være opmærksom på, at værdien af forbedringerne typisk afskrives over en årrække, så du kan ikke være sikker på at få pengene ind, når du sælger andelen. Det kommer an på, hvornår du sælger. Andele stiger i værdi i takt med at ejendommens restgæld falder og ejendommens vurdering stiger, tillagt eventuelle endnu ikke afskrevne forbedringer.
Håber dette hjælper lidt.

Mvh

Felix

Kommentar
Fra : kludermor

Dato : 26-05-04 18:30

Hej Felix

Så er vi lidt derhenne af. Jeg mener jeg har læst vedtægterne grundigt igennem og kan ikke se nogle punkter der vedrører dette problem.
Jeg venter lidt med at give point til jeg er kommet lidt nærmere, måske sidder der en derude der kan komme endnu tættere på.
Men i det mindste ved jeg at der er nogle der har hørt om emnet.

Mvh Kludermor

Kommentar
Fra : Felix

Dato : 27-05-04 09:26

Det er helt ok
Hvis jeres forening er administreret af en ekstern administrator, så ring og spørg dem.

Felix

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 225 point
Dato : 28-05-04 18:07

Jeg er selv medlem af bestyrelsen i en ny andelsboligforening (stiftet 1. januar 04).

Vi har en ejendom med 36 lejligheder af meget varierende vedligeholdelsesstand.
På den stiftende generalforsamling blev det vedtaget, at de moderniserede lejligheder skulle tillægges at moderniseringstillæg, svarende til den mer-husleje som den tidligere udlejer opkrævede.
Dette moderniseringstillæg bliver dog aftrappet over en årrække på 12 år, da det ville være urimeligt, at opkræve merhuslejen i al fremtid.

Men hvis en lignende aftrapningsordning ikke er vedtaget i dit tilfælde, skal det i princippet opkræves i al evighed... dog kan generalforsamlingen dog altid ændre dette.

Med hensyn til at købe forbedringen er det ikke nødvendigvis en god ide, da forbedringer som Felix også nævnte, skal afskrives over en årrække, afhængigt af hvad det er.

Prøv evt. at tage en snak med bestyrelsen i din forening. Måske vil de se velvilligt på, enten at lade dig købe forbedringen eller indføre en aftrapningsordning.

Men som udgangspunkt må du leve med den højere husleje, fordi du jo har fået en bedre lejlighed end de andre andelshavere.

Kommentar
Fra : kludermor

Dato : 29-05-04 01:16

Tak for indlægget Paulus1
Det lyder som om jeg hellere må snakke med bestyrrelsen en af dagene.
Skal nok vende tilbage med point til rette vedkommende.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 30-05-04 14:54

Du må meget undskylde, men det er altså noget skrækkeligt sludder du er inde på.

Tal dog med din bank, så de kan forklare dig det nærmere.

Det eneste aspekt som kunne være i problematikken var, hvis du var meget rig og det var billigere for dig selv at finansiere boligen. Dette vil være en rentemæssig alternativ betragtning.

Ved salg vil du få mere for din bolig end den som ikke er moderniseret, derfor mister du ikke noget.

Slå det ud af hovedet, du bliver ikke snydt eller sidder dyrere end de andre, udover det du har købt ekstra.

Hvis du vil sidde til samme pris som de andre må du købe en af de ikke moderniserede, når der bliver en ledig.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 01-06-04 00:07

Forskellen er, at hvis hun selv havde købt forbedringen ville huslejen falde, når lånet til forbedringen er betalt ud.
Når det er indregnet som en forhøjelse til boligafgiften, vil hun reelt komme til at betale for forbedringen i al evighed.

Kommentar
Fra : kludermor

Dato : 01-06-04 18:06

Tak Paulus1, jeg synes nu heller ikke det er noget skrækkeligt sludder.
Jeg er ved at være godt tilfreds med svaret, jeg vender lige spørgsmålet på vores generalforsamling på torsdag, før jeg giver point.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 01-06-04 19:07

Du får nok svært ved at få det igennem på generalforsamlingen, hvis du ikke har snakket med bestyrelsen først.

Det kan diskuteres om det skal være et særskilt punkt på generalforsamlingen eller det er en del af budgettet for det kommende år.

Hvis det er et særskilt punkt, skal forslaget sandsynligvis være bestyrelsen i hænde et antal dage forud for generalforsamlingen, jf. foreningens vedtægter.

Desuden har det under alle omstændigheder indflydelse på budgettet for det kommende år, hvis du skal betale mindre i boligafgift. Derfor skal budgettet laves om (de andre skal betale mere i boligafgift), og det får du svært ved at få igennem, hvis det ikke er diskuteret på forhånd.

Godkendelse af svar
Fra : kludermor

Dato : 05-06-04 11:35

Tak for svaret Paulus1.
Der er ikke indført en aftrapningsordning i vores forening, men vi vælger at leve med den høje husleje. Det kan i hvert fald bedre betale sig frem for at købe forbedringerne.

Kommentar
Fra : kludermor

Dato : 05-06-04 11:39

Hvis det havde været muligt at splitte point, så havde jeg også givet nogle til dig Felix. Men det er desværre ikke muligt så vidt jeg kan se.