/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
starter sløvt.....
Fra : ulle1905
Vist : 376 gange
100 point
Dato : 22-05-04 19:28

har nu 47,6 cyl polini vario,gearing og technigas next udstødning på min peugeot...
har prøvet med forskellige ruller og trykfjedre men den vil bare ikke trække igennem før den når over 20 km/t hvad kan det skyldes?.kører med 5 grams ruller nu og den vil ikke over 70..... nogen der har forslag til hvilken karburator jeg skal smide på?
og er der nogen danske scooter racing klubber?

Kommentar
Fra : bumsbabs

Dato : 22-05-04 20:10

Chek om dine nylonstyr der holder bagpladen til varioen "napper", så bagpladen ikke kan køre jævn og frit frem og tilbage. Hvis de "napper" - så skal de skiftes... Havde nøjagtig samme problem på min SFX...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-05-04 20:19

Du skal have en 20mm karburator, feks. fra West import.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ulle1905

Dato : 22-05-04 20:50

hele varioenm er ny....og har givet dem og rullerne fedt og det hjalp ikke

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-05-04 21:13

Der må overhovedet ikke komme fedt i nærheden af rullerne.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ulle1905

Dato : 22-05-04 21:25

jamen hvis jeg ikke smører dem bliver de firkantet....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-05-04 22:19

Ja men de bliver mere firkantede af smøring.
De skal normalt skiftes for hver 5000km eller hvis de "bliver slidt" skæve/kantet.
Jo lettere de er jo hurtigere vil jeg tro de bliver skæve.
De vil jo i fedt, komme til at klæbe og ikke rulle rigtig og samtidig ud.
Husk også at bruge den længde ruller der passer/fulgte med din vario.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tobi.drengen

Dato : 23-05-04 12:44

Har du evt. årøvet at stille på nålen? Eller sætte en anden dyse i? Hakker den ligesom om den 4-takter, får den for meget benzin...

Kommentar
Fra : tobi.drengen

Dato : 23-05-04 12:45

Og du skal da have en 21mm dell'orto på.. Cylinderen har meget lettere ved at sætte sig, når der ikke er kaburator på...

Kommentar
Fra : ulle1905

Dato : 23-05-04 13:07

den går fint i motoren... virker olieblanderen når jeg sætter en anden karburator på? og hvad skal m,an bruge ud over karburatoren? indsugning og lign..... nogen der ved hvor man kan få et komplet kit? har sprittet varioen af igen palle
min kobling er blevet blå :-/

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-05-04 13:10

tobi.drengen, ok, en 20 eller 21mm spiller ingen rolle, men den sætter sig da ikke hvis der ikke er kaburator på...
Den kan faktisk ikke køre. ha ha
Eller kan man måske sige så har den "sat sig"?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tobi.drengen

Dato : 23-05-04 13:17

Den kan så godt køre.. har selv kørt med 47,6+udstødning+vario, og hvorfor var det at den ikke skulle kunne køre? Selvfølgelig kan den da det.

Har ikke sagt noget med at det spiller nogen rolle om det er 20 eller 21, men hvorfor ikke købe en 21 når de koster det samme?

Kommentar
Fra : ulle1905

Dato : 23-05-04 13:30

hvad kørte din da du havde det på?
den kan ikke køre uden karburator...

Kommentar
Fra : tobi.drengen

Dato : 24-05-04 08:38

det var ikke det jeg mente. Jeg troede han havde standard karbu på.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-05-04 17:16

ulle1905: Nu var det jo lettere hvis du skrev hvilken peugeot du havde.
Men du skal i hvert fald have vasket dit fedt af (Altså ikke dit, men varioens), og det skal gøres grundigt.
Hvis koblingen bliver blå, så har den feset rundt og blevet meget varm, så kan du jo lige så godt købe en anden racermodel kobling. Selvom jeg sjældent foreslår folk at skifte den orginale ud, selv med tun på, da de plejer at være gode nok. Så hvad der har fået din til at blive varm, kan jeg kun gisne om, fedt måske?
De allerfleste karburatorer har en studs for olie-tilførsel, og på nogle knallerter er der i stedet for en på membranblokken. De studse der ikke bruges skal blændes.
Når man køber tun, bør man købe hele "pakker" så man er sikker på at leverandøren kan garantere at karburator og udstødning, giver de ønskede HK, og at delene passer sammen. Der er jo ikke meget grin ved at få en karburator der skal omlaves for at passe på cyl/membran.
tobi.drengen: Jo, jeg tror også ulle har standard karbu på, men du skrev at: (Cylinderen har meget lettere ved at sætte sig, når der ikke er kaburator på) Og så svarede jeg lidt sjovt: (Den kan faktisk ikke køre. ha ha) Fordi en knallert ikke kan køre uden (Så skal det da være en indsprøjtningsmodel)
http://www.west-import.dk/
http://www.knallert-dele.dk/
http://www.protuna.dk
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ulle1905

Dato : 26-05-04 18:59

det er en speedake... koblingen tog kun fat med 1/5 af bakkerne.hvad skyldes det? har bestilt 21 amal til den =0) hvad dyse skal der ca i? de har jo nogen andre tal til amal? =0/

Kommentar
Fra : tobi.drengen

Dato : 26-05-04 19:23

Det er forskellig fra knallert til knallert. Men start med en 95(som der forhåbentlig sidder i når du får den) og hvis den 4-takter, får den for meget benzin,hvis den ikke 4-takter men køre underligt eller du kan mærke den ikke køre fuldt ud får den for lidt. Hvis ingen af tingene er der, køre den jo bare:)

Kommentar
Fra : ulle1905

Dato : 27-05-04 20:09

den gør det stadig og nu har jeg 22mm karb på og ny kobling...tror at det er remmmen eller koblingen der bare ikke vil tage fat men kan ikke se at remmen har taget skade......er bare negativ på det l... men den lyder sku vildt nu =0)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-05-04 14:24

Det er næsten umuligt at forstå, om den glider eller hvad, ligeledes hvor stærkt den kører, og om den tager en fandens masse omdr. men ikke vil køre helt ud, fordi den ikke kan geare nok op.
Så jeg vil foreslå du ringer til: http://www.speed-up.dk de er specialister i peugeot.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ulle1905

Dato : 31-05-04 16:44

den tager en fandens masse omdrejninger og kører 90 men den accelerere bare langsomt... og den ny kobling glider også....kan det være den gearing der er for høj til at koblingen kan klare det?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 31-05-04 20:24

Hvis fjederen er for slap, vil kileremmen glide på den bagerste remskive, og motoren kommer godt nok op i omdr. men scooteren accelerere alt for langtsomt. Endvidere opstår der et meget stort slid på remmen, som bør kontrolmåles med en skydelære på den største bredde. Hvis den kommer under et bestemt mål som burde fremgå af instruktionsbogen, skal den skiftes.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : ulle1905

Dato : 01-06-04 19:48

jeg har sat en ny rem på idag og den gjorde det stadigvæk,så prøvede vi at sætte nogen meget sløve fjedre på koblingen så den smider koblingen ud med det samme næsten.men det virker stadig ikke ordentlig.
der er 30 kg fjeder og det eneste der ikke er skiftet er koblingsklokken og den prøvede vi også at slibe idag uden resultat.giver sku op........skulle aldrig have solgt min nrg =0(

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-06-04 22:14

Nu huskede du at måle din nye rem, skriv evnt. målet indvendig i dækselet med tush.
Jamen koblinger virker kun under 30 km, og det har jo intet med den at gøre, det jeg skriver er fjederen, og hvis 30kg ikke er nok, så køb en til vision på 35kg. http://www.thansen.dk/products.asp?c=261891560&n=920816739#xy
Koster kun 49kr.
VH Palle Hansen