/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Spændings hovedpine
Fra : annettemor
Vist : 1726 gange
120 point
Dato : 22-05-04 13:17

Hej...
Er der nogen der har erfaring zoneterapi eller akupunktur til hjælp af spændings hovedpine??

Hej fra Annette

Kommentar
Fra : Cornell24

Dato : 22-05-04 13:26

Zoneterapi kan godt hjælpe en smule på spændingshovedpine, men hovedepinen kommer fordi du går og spænder i nakken, sidder forkert ved computeren osv.. En Fysioteraput vil nok kunne hjælpe mere...

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 22-05-04 14:09

Jeg har været til fysioterapeut pga spændinger i nakken, han lærte mig en øvelse hvor man "hiver" sit ansigt mod den ene skulder ved a holde om øret og strækker nakken i ca. 30 sekunder. Men hans bedste råd var, at man bør motionere, f.eks. er svømning godt. Zoneterapi kan dog også være godt - men personligt kan jeg ikke lide at få rørt fødderne ;)

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 22-05-04 16:59

Hej anettemor

Jeg kan varmt anbefale kranial-sakral-terapi. JEG HAR AKTIVERET EN KNAP PÅ MIT TASTATUR OG DET ER IKKE KUN CAPS LOOK - NU KAN JEG KUN SKRIVE STORT ???? NÅ MEN DET ER MASSE AF HOVEDET OG KNOGLERNE I HOVEDET OG NAKKEN - DET ER DEJLIGT OG LØSNER GODT. JEG TROR NOK (EJ SIKKER) AT DET OGSÅ HAR NOGET MED BINDEVÆVSMASSAGE AT GØRE.

DET HJALP PÅ MIN SPÆNDINGSHOVEDPINE OG JEG SIDDER PÅ KONTOR OG SKRIVER HELE DAGEN LANG OG TALER I TELEFON M.V.

Accepteret svar
Fra : lillespir

Modtaget 120 point
Dato : 22-05-04 17:46

Hej Anettemor.

Jeg har fået akupunktur en enkelt gang, helt tilbage i 1990, for svær migræne, dette har været så effektivt, at jeg ikke siden har haft anfald af migræne.
Efter denne behandling ,har jeg kun haft nogle få tilfælde af hovedpine som jeg har måttet behandle med milde smertestillende tabletter.

Hilsen Rita.

Kommentar
Fra : ifuok

Dato : 22-05-04 21:23

Jeg har fået akupunktur hos Lars Wiinblad www.nada-danmark.dk med et rigtigt godt resultat efter en støre operation i nakken med kroniske smerter til følge
Hilsen Johnny

Kommentar
Fra : Xingyi

Dato : 23-05-04 21:31

akupressur (som er akupunktur, men bare med fingerne) har en rigtig godt virkning på hovedpiner, og kan også være at man konstatere hvor det stammer fra, kan sagtens være spændinger længere nede i ryggen, så du kan både opsøge en zoneterapeut og en akupunktør, du vil få gode resultater begge steder, nu er der jo stor forskel på behandlere, så hvis du ikke føler at det har hjulpet efter 3 gange, finde en anden

Kommentar
Fra : Blosom

Dato : 12-06-04 20:23

Hej Anette
Jeg har kronisk hovvedpine/migræne på 6 år og har prøvet et hav af alternative behandlere. Det gælder om at finde den helt rigtige og det er svært, jeg fandt en der var lidt "heks" i og hun kunne hjælpe mig men uden nogen langvarrig effekt.

Mit råd til dig er nogle simple nakke og skuldreøvelser 2 gange dagligt, bare 10 min. hver gang. Løft skuldrene til ørerne 10 gange -langsomt og stille. kør skuldrene i små cirkler. skub hagen bag ud 2 * 10 gange. skub hagen ind "hæld vand ud af øret" og hold denne stilling i 2o sek. (*2) Det samme gøres hvor du kigger ned på albuen istedet for.

Disse øvelser hjælper mig, jeg er i behandling på dansk hovedpinecenter i Glostrup og har lært dem der. Jeg håber at du vil give de en chance. Men bliver helt afhængelig af dem, når man vågner om morgen er man helt stiv i nakken og trænger til sine øvelser!!

Held og lykke og god bedring.
Blosom

Kommentar
Fra : CMASDiver

Dato : 31-07-04 02:55

Jeg kan også varmt anbefale Kranio sakral terapi. Galenos centret har flere behandlere som udfører denne pragtfulde behandlingsform. Jeg er selv kranio sakral terapeut, men arbejder ikke med det dagligt. (For lidt tid), men jeg har da hjulpet med et par spændingshovedpiner.

Jeg har selv lidt at noget af det samme efter et piskesmæld og det var da også det som vækkede min interesse til kst.

Tag et kig på www.trine-rosenberg.dk eller www.galenos.dk. Hos førstnævnte kan du få henvist en behandler i nærheden af din bopæl.

Fred & Blomster

Lasse

Kommentar
Fra : black_silver

Dato : 18-08-04 23:35

Jeg har prøver Kranio sakral terapi på en Alternativ Messe. Måske var jeg uheldig, for jeg synes ikke det var noget værd. Man slapper da af, men jeg kunne dårligt mærke at hun rørte mit hovede.

Jeg er selv begyndt til zonetearapi/massage. Dvs. hun kombinerer det og kalder det for en sportszoneterapi. Hun starter i fødderne, og maven begynder mærkeligt nok altid at rumle. Hun siger at det er fordi hun har trykket på zonen... Efter fødderne giver lægge/ben/hofter og læn lidt massage. Til slut får ryg og nakken den store tur.

De første gange var jeg helt svimmel når jeg rejste mig efter den time på briksen. Det skulle være fordi affaldstofferne kommer ud i blodet - og så havde jeg heller ikke drukket vand, som man også skal huske.

Nu har jeg været der ca. 6 gange med 14 dages mellemrum. Jeg kan mærke at det en smule ondt at få zonetearapi og massage, hvilket ikke var tilfældet til at starte med. Hun siger at det er fordi kroppen har vænnet sig til det, og er mere modtagelig nu.

Indtil videre har det hjulpet mig. Sidst sagde hun at der ikke rigtigt var mere at massere ud i ryggen. Jeg har ikke haft spændingshovedepine i over 1 måned nu, hvor jeg førhen havde det næsten dagligt. Jeg sidder ellers meget foran computeren (arbejdsplads), men husker at bevæge mig ind i mellem.

En kiropraktor jeg gik hos på et tidspunkt anbefalede svømning. Jeg nøjes dog med at lave svømmebevægelserne i et par minutter ad gangen *G*

Ved nakkespændinger drejer det sig simpelthen om at få rørt musklerne, så der ikke ophobes affaldstoffer/dannes myoser. Ofte oplevede jeg at hovedpinen faktisk var fra et ømt punkt lidt nede af ryggen ved skulderbladene.

Motion er altså også det jeg er blevet anbefalet. Jeg er bare ikke så dygtig til at komme i gang - især ikke nu, hvor jeg ikke har haft rigtig hovedpine *S*

Fandt desuden en bog i boghandleren om hovedpiner og migræner:
Der findes mange forskellige former for hovedpine.
Medicin (for mange smertestillende piller og nogle p-piller) kan fremkalde hovedpine/migræner
Bestemt mad kan fremkalde hovedpine/migræner

Nå, men det var bare for at nævne at man kan læse om hvad man kan gøre, komme i gang med hovedpinedagbog osv.

Håber du finder noget der hjælper på dig. Tror man må prøve sig frem.

Godkendelse af svar
Fra : annettemor

Dato : 19-01-06 07:50

Tak for svaret lillespir.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 19-01-06 08:03

Hej Annettemor.
Jeg håber du har prøvet sådan en behandling, og blevet fri får din hovedpine.
Tak for at du accepterede mit svar.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : peptalk

Dato : 04-02-11 10:33

akupunktur er meget mere præcist og hurtigst virkende. Jeg kender en super akupunktør i århus. det er billigt og godt. mielczarek.dk

Kommentar
Fra : bosse1973

Dato : 11-05-12 15:22

Hejsa

Bare til andre der lander på det her indlæg. Der finder mange alternative behandlingsmuligheder til behandling af spændingshovedpine, behandling af piskesmæld, behandling af stress, behandling af angst m.m. men intet slår afspændingsbehandling hos en Psykomorisk Terapeut (i gamle dage "Afspændingsterapeut") de har en 4årig statsgodkendt uddannelse i at behandle de fleste fysiske lidelser samt i øvrigt stress og angst.

Jeg har personligt gået hos Brian Andersen i Silkeborg, men der findes Psykomotoriske Terapeuter i de fleste større byer. Læs mere på www.kropoghelhed.dk og http://www.kropoghelhed.dk/piskesmaeld.htm og http://www.kropoghelhed.dk/spaendingshovedpine.htm og http://www.kropoghelhed.dk/stress.htm