/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Jeg skal have nye havemøbler/træ
Fra : Franksp
Vist : 2218 gange
40 point
Dato : 22-05-04 07:26

Hej KanDu brugere.
Er der nogen af jer der kan give gode råd i forbindelse med køb af nye havemøbler.
Er der forskel på vedligeholdelse af havemøbler i "hårdt træ" eller i teaktræ.
Der er nogen der har fortalt mig, at jeg ikke skal købe dem i hårdt træ, men kun købe teaktræ, da dem i hårdt træ hurtigt bliver grå og kedelige. Er det rigtigt?
Jeg håber på nogle råd.
Min kone vil gerne ha', at vi køber dem i eftermiddag.

Go' week-end
Frank

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 22-05-04 08:47

Hejsa

Teaktræ er også et hårdt træ, så der er ikke nogen forskel.

Det er faktisk regtigt at noget hårdttræ, herunder teaktræ kan have tendens til at blive grå, men det er kun hvis man ikke behandler dem ordentligt. Inden du tager dem i brug skal du lige give dem en gang teaktræsolie eller linolie. Det samme skal du gøre når du tager dem ind / stiller dem væk for vinteren, og endelig når du tager dem ud.

Det tager ikke lang tid, og så kan du have glæde af dine møbler i både 20 og 30 år, hvis du da ikke bliver ked af modellen.

NB vær opmærksom på at klude brugt til linolie ikke må lægges væk i gemmer, da de kan selvantænde, så det korrekte er lige at brænde dem af når du er færdig.

mvh
Henning Borchert

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 40 point
Dato : 22-05-04 09:40

da det kan være farligt at brænde brugte linolieklude af er det korrekte faktisk at putte dem i en tætplastpose og aflevere dem på din genbrugsstation.

med hensyn til hårdt træ, er det noget forretningerne skriver når de ikke aner hvad træsort deres møbler er lavet af.

men det er rigtigt at teaktræ høre til de hårde træsorter, og er en meget flot træsort, men brug lidt ekstra og køb rigtig teaktræsolie, det giver en meget flottere glød i træet. så køb endelig nogle i teaktræ...

mvh. Melander

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-05-04 09:52

Kig efter beslagene,åbnings og lukke mekanismerne,de SKAL være af messing og ikke elokserede(galvanisk proces).
Var ikke selv opmærksom på det,så efter 2 år er mine beslag rustne og virker ikke.(Bilka).
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 22-05-04 20:26

Til henningborchert:

Tak for dine råd, specielt det om oliekludene. Jeg ved det egentligt godt, men havde nok ikke tænkt over det. (Jeg tænker på Nordsøakvariet som brændte ned p.g.a. af henlagte linolieklude).

Til Melander:

Kan det hjælpe noget at gøre kludene rigtigt våde, inden man aflevere dem. Jeg kan lige fortælle, at vi har købt nye havemøbler i dag. Det blev møbler af teaktræ (dem der hedder noget med fs..) Vi har fået et certificat med, på at det er teaktræ, som et dyrket i plantager, beregnet til fældning, og ikke fra regnskoven.
De kostede også 2½ gang mere end møblerne i "hårdt træ". Sælgeren anbefalede også teaktræ. Vi var 3 forskellige steder og se på møbler. Samme anbefaling på teak, alle steder. Vi lagde også mærke til, at finishen, på teaktræsmøblerne var væsentlig bedre.

Til Keldd:

På certifikatet står der også, at alle beslag er af ægte messing. Så skulle det vel være ok. Jeg har også tidligere været ude for "mesingbeslag" der ikke var lavet af messing. Det ruster ganske rigtigt som du siger.

Det har lovet solskinsvejr på Fyn i morgen. Det håber jeg, så jeg kan gi' møblerne den første gang olie.

De venligste hilsener
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 22-05-04 20:28

Undskyld, stavefejlene

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-05-04 20:47

Så har du fået et ordentligt sæt havemøbler.Husk at lukke spørgsmålet.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 22-05-04 20:58

Hej Keldd

Ja, det skal jeg nok. Det gør jeg altid. (se min historik. Hvis alle gjorde som jeg, ville der ikke stå så enormt mange spørgsmål åbne)
Men dennegang synes jeg det er svært at vælge. Jeg skal vælge mellem dig og Melander. Da du er aktiv nu!!!!! Giver jeg pointene i denne tråd til Melander.
Samtidig opretter jeg en tråd i "Hus og havespørgsmål" som hedder "TAK KELLD". Så giver jeg også dig samme antal point.

Mvh og god week-end, vi glæder os til at pakke de nye møbler ud i morgen. Vi har aldrig før haft havemøbler af træ. Altid før af plastik.

Frank

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 22-05-04 21:10

Tak for svaret Melander. Det var et "SUPERSVAR"

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 22-05-04 22:47

hejsa, og tillykke med de nye møbler..husk lige at give dem olien i skyggen, eller tørre de for hurtigt og olien trækker ikke ordentligt ind i træet..

pøj pøj med dem..

mvh. Melander