/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
smør-hund
Fra : jabco9240
Vist : 5159 gange
100 point
Dato : 21-05-04 20:24

Min border-hvalp på knap fem måneder har været oppe og hente noget fra køkkenbordet for første gang i dag. Og af alle ting, valgte han at hive en halv pakke Lurpak-smør ned - og spise den! (jeg syntes nok, at der lidt for stille...)

Er der nogle, der ved hvad en halv pakke smør gør for en hvalp? Går det igennem tarmsystemet som alt andet eller?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-05-04 20:30

ja, Går det igennem tarmsystemet og en tynd mave kan du nok forvente de næste par dage, men ellers sker der ikke noget, den har formodentligt ikke spist papiret, men det vil komme med ud.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-05-04 21:01

Det sker der ikke noget ved bare det ikke er noget der gentager sig for så ender den jo nok med at blive temmelig fed

Mvh Sune

Kommentar
Fra : 25

Dato : 21-05-04 21:41

Ja, men hunde elsker smør, jeg har oplevet vores hund æde vores hamburgryg, der var et stykke tilbage som skulle have været i køleskabet.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-05-04 21:47

Nu har den haft succes på bordet, så husk at sætte alt i behørig afstand. Ellers er det bøfferne næste gang.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 22-05-04 08:48

Hejsa
Om han får dårlig mave eller ej af at spise smør, vides ikke men jeg ville nok lige give den lidt skånekost, for at være sikker på at den ikke slår maven helt i stykker. Skånekost er ris (ris skal være kogt så længe at det blive til grød - ca. 2 timer), hytteost, A38 og fisk el. fjerkjær. Jeg plejer at bruge torskerogn, da hundene elsker det og det er nemt at have med at gøre. Fodre din hund 4-5 gange i løbet af dagen, men små portioner. Så vil du sikker ikke få en dårlig mave på ham.
Hvis han får diarre alligevel, kan du på apoteket købe noget der hedder Zolac. En pasta, som effektivt genopbygger tarmens tarmflora. Og det er ikke så dyrt. Altid rart at have på lager, hvis skaden skulle sket.
Held og lykke med din unghund. Vi vil meget gerne vide hvordan maven/hunden artede sig. Og husk, som qfha skrev, så har din hund nu haft succes, og vil HELT sikkert prøve igen.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 22-05-04 10:13

Når min hund har haft lykken med sig, ja så har hun altså haft tynd mave jeg har givet hende cultura eller lignende og skånekost, så forsvinder det ret hurtigt igen.
vi passer på der ikke står noget som hun lige kan nå, og den ene af kattene ikke hjælper med at hoppe op på bordet og skubbe noget ned til hende. Hun (hunden) har en sart mave ligesom en af mine racekatte.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 22-05-04 14:13

Jeg havde engang en hund, der forgreb sig på en hel pakke smør uden papir om..... Det kom op igen i ét stort gult gylp.

---Hvordan går det jabco--- Har I haft en rolig nat? Men ellers, -hunde tåler almindeligvis fedt bedre end mennesker gør. Der er jo bare lige det, at fedt -ligesom olie- virker afførende. Så hvis han får lidt tynd mave, så tag det roligt. Det går over igen af sig selv. -Hvis altså du kan holde ham fra smørret.
Sandsynligvis er han ikke så sulten efter det måltid, så det kan måske være svært at få skånekost eller lignende i ham. Og maven har såmænd også lige så godt af at få ro.

Godkendelse af svar
Fra : jabco9240

Dato : 22-05-04 18:53

Tak for svaret Birgitta.

Og tak til alle jer andre også. Afføringen har været lidt mere lind end normalt - men slet ikke a la tynd mave. Så det har den lille taget i stiv arm - eller tarm

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-05-04 14:39

Tak for accepten af mit svar, jabco.
Det glæder mig, at vapper klarede at beholde smørret i systemet... Det kunne jo alligevel ikke genbruges, hvis det var kommet op igen. ,

Men som qfha og MissXX skriver: Han har haft succes én gang, så I skal være MEGET påpasselige, så det ikke sker igen.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 24-05-04 09:02

Hej Jabco
Generelt kan jeg oplyse at lidt margarine hver dag giver en blank pels - og din hund ser velplejet ud
mvh

krakgt