/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Alkove
Fra : l.Wils
Vist : 594 gange
100 point
Dato : 21-05-04 19:09

Jeg bygger en alkove i to etager Alså over hinanden, der skal gerne være en lampe i hver.
Så jeg har tænkt mig, at sætte en halogen spot i hver med "en" omformer, men sådanne, at omformeren slukkes når begge lys er slukket. kan man det og må man det? jeg tænker her på at det er et lille rum, og hvad med kontakten?
Hilsen L.Wils.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-04 19:21

Du må ikke selv lave installationsarbejde.

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 21-05-04 19:24

Heller ikke når den sættes til en stikkontakt.?
L.Wils

Kommentar
Fra : H2

Dato : 21-05-04 19:31

Hej igen
Hvis det var mig ville jeg sætte 2 transformere. Du skal helst undgå at slukke for transformeren på sekunder siden (lavvolt siden) fordi strømmen (ampere) er højer end på primasiden (230V).
Du bør ikke lade transformeren stå med 230V på for der vil altid værer el lille forbrug ved det.

Så min konklution er at hvis de skal tænde hver for sig skal du bruge 2 transformerer.
Henrik
Spør igen hvis du ikke forstår det eller der er andet.
Der går lige 1 times tid før jeg er ved pcer igen.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 21-05-04 19:31

Med omformeren mener du sikkert transformeren.
Nå men før vi begynder så skal du nok lige gøre dig klart at en halogen lampe i nærheden af sengetøj i sig selv er en betænkelig sag og at man ikke skal overse en eventuel brandfare.
Det er let nok at finde en metode til at afbryde spændingstilførslen til transformerens primær side når belastningen på sekundærsiden falder fra, men det er straks en anden sag at genetablerer forbindelsen igen, og det er sikkert ikke nogen rigtig god ide at begynde at eksperimentere med netspændingen på en eller anden måde.
Jeg vil prøve at spekulerer over en sikker metode men må samtidig bede dig gennemtænke de eventuelle problemer vdr. en eventuell brandfare.
Kan godt forstille mig en microprocessor baseret løsning som kunne betjenes via et par små fjernbetjeninger men her kommer vi nok ind i et omkostningeproblem
Mvh OW

Accepteret svar
Fra : H2

Modtaget 110 point
Dato : 21-05-04 19:46

Hej igen

Hvis du vil løse problemer med varme og sengetøj.
Ved http://www.harald-nyborg.dk/ har de et sæt lavvoltslamper 1X6W med et lysstofrør

Prøv at gå ind på siden og søg efter "SPOT ENERGISPARELAMPE 1X6W"

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 21-05-04 19:49

Så bruger jeg da bare to transformere. Men det andet ville være sjovt at dupere en svigermor med.
Brandfaren har jeg tænkt over og der skulle ikke være noget problem når den pladseres
i øverste udvendige hjørne, så der ikke kan falde noget ned på den.og der ikke er noget over den.De 10 cm. luft over den er der taget højde for da den sidder lodret på siden. Det er noget af et tanke experiment at se det for sig, jeg håber at det gå!.
Men er der en smart løsning på plaseringen af kontakten?
Mvh L.W

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 21-05-04 19:54

SPOT ENERGISPARELAMPE 1X6W Den køber jeg
Men høre lige de andre først .
Mvh L.W.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 21-05-04 21:25

I gamle dage havde vi noget vi kaldte columbus tryk som man særligt anvendte på trappeopgange. Det var en stor pneumatisk "luft" tryk som kunne indstilles til at holde trykknappen i den indtrykkede stilling i flere minuter og således holde trappe lyset tændt i et givet tidsrum "optil ca. 5 min"
Min fætter havde monteret et sådanne i fodenden af hans seng, Han kunne så bekvemt trykke på den med foden og havde ikke noget problem med at slukke lyset når han faldt i søvn.
Mvh OW

Kommentar
Fra : technet

Dato : 21-05-04 22:38

okey nu når i siger SPOT ENERGISPARELAMPE 1X6W

så vil jeg nu begynde at lave det med lysdioder

se selv her
http://cubus-adsl.dk/elteknik/elektronik/lysdiode.php
http://www.jk-dioder.dk/index.html?target=front.html&lang=da

5 stk hvide dioder på 8000mCD

ja og de fåes enda til biler til side lyd eller blinklys eller ???

vejen frem er lysdioder

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 22-05-04 20:59

Lysdioder giver for mig at se et meget kunstigt lys, så det må vente til det er bedre udviklet og prisen er ikke særlig fordelagtig, så det bliver ved spot energilampen
Mvh L.W.

Godkendelse af svar
Fra : l.Wils

Dato : 22-05-04 21:01

Tak for svaret H2.
Som sagt den er købt
Hilsen og tak.
L.W.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 23-05-04 20:56

Det var så lidt. skriv bare igen hvis der er mere
Henrik