/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Scandisk til Windows XP
Fra : Springer
Vist : 449 gange
20 point
Dato : 03-06-02 18:38

Hej.

Findes Scandisk ikke til Windows XP?
Jeg tænker på Scandisk som fulgte med Windows 98..

---Springer

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 03-06-02 18:55

Hej
I Windows XP vil du ikke finde Scandisk på sin normale plads, under Systemværktøjer.

For at udføre Scandisk under Windows XP skal du gøre følgende:

1. Åbne Stinfinder og vælg det drev du ønsker at checke.

2. Højreklik på det valgte drev.

3. Vælg Egenskaber og klik på fanebladet Værktøj.

4. Under Fejlfinding klikker du Undersøg Nu.

Hvis det drev du ønsker at undersøge er "system" eller "boot" partition, vil der komme en meddelelse om at systemet ikke kunne udføre undersøgelsen nu og om du vil at den skal starte næste gang du genstarter Windows.

Mvh
Croaks

Accepteret svar
Fra : e.p.

Modtaget 30 point
Dato : 03-06-02 19:12

Fra hjælp i XP
Understøttes ikke på nuværende tidspunkt. Brug kommandoen chkdsk, der gør det muligt at oprette og få vist en staturapport for en disk baseret på filsystemet. Chkdsk viser og retter også fejl på disken.

Hvis du vil kontrollere drev D og have Windows til at rette eventuelle fejl, skal du skrive:

chkdsk d: /f

Hvis du vil kontrollere drev c uden at rette eventuelle fejl, skal du skrive:

chkdsk c:

Ellers kan du tilføje følgende Parametre

/f
Reparerer fejl på disken. Disken skal være låst. Hvis chkdsk ikke kan låse drevet, vises en meddelelse, der spørger, om du vil kontrollere drevet næste gang, du genstarter computeren.
/v
Viser navnet på hver enkelt fil i alle mapper, efterhånden som disken kontrolleres.
/r
Finder defekte sektorer og genopretter læsbare oplysninger. Disken skal være låst.
/x
Brug kun i forbindelse med NTFS. Tvinger om nødvendigt enheden til at afbryde. Alle åbne handles til drevet er ugyldige. /x indeholder også funktionaliteten af /f.
/i
Brug kun i forbindelse med NTFS. Foretager en mindre omfattende kontrol af indeksindgange og reducerer den tid, det tager at køre chkdsk.
/c
Brug kun i forbindelse med NTFS. Springer kontrollen af cyklusser i mappestrukturen over og reducerer den tid, det tager at køre chkdsk.
/l[:størrelse]
Brug kun i forbindelse med NTFS. Ændrer størrelsen på logfilen til den størrelse, du skriver. Hvis du udelader størrelsesparameteren, viser /l den aktuelle størrelse.
/?
Viser Hjælp ved kommandoprompten.

Godkendelse af svar
Fra : Springer

Dato : 03-06-02 19:20

Tak for svarene.

---Springer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-06-02 19:09

"Springer" <Springer.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:qSMK8.37402$4f4.1325871@news000.worldonline.dk...
> Findes Scandisk ikke til Windows XP?

I Denne Computer højreklikker du på det drev du vil undersøge.
Vælg Egenskaber -> Funktioner -> Undersøg nu.
--
FeZ