/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
sædlederbrok
Fra : kaptajnkaber
Vist : 3632 gange
50 point
Dato : 21-05-04 16:44

Hej!

Da jeg for nogen tid siden fik foretaget en sædprøve fik jeg konstateret sædlederbrok. Lægen sagde imidlertid ikke noget om, at jeg skulle opereres (eller hvordan man nu slipper af med sådan noget).

Jeg ville derfor høre, om jeg skal gå til min læge med det, eller om det bare er ligemeget. Jeg har ingen smerter eller noget som helst. Jeg kan bare mærke en lille "klump" på min sædleder (eller også er det bare min sædleder?!)

Vh KK

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-04 16:45

Jeg synes du skal spørge din læge til råds.

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 21-05-04 16:47

jeg tænkte jo at der måske var en læge her på kandu...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-04 16:48

Jeg tror ikke en læge vil svare her uden at undersøge dig først.

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 21-05-04 16:48

hmm, ok...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-04 16:53

Jeg tror heller ikke han vil arbejde gratis her.

Accepteret svar
Fra : SonjaAS

Modtaget 60 point
Dato : 21-05-04 16:58

Prøv at spørge her

http://www.netdoktor.dk/

De har en rubrik, der hedder "Spørg lægen"

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 21-05-04 16:59

det er da ikk arbejde at skrive, at sædleder brok enten er helt uskadeligt eller skal undersøges. læger kan vel også hjælpe ligesom andre hjælper om ting de arbejder med eller er gode til.

Godkendelse af svar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 21-05-04 17:03

Tak for svaret SonjaAS!

Her er hvad der stod på hjemmesiden:

Citat
Hvad er vandbrok?

Et vandbrok er en ansamling af væske i en slimhindefold i pungen.

Mange drengebørn udvikler i de første levemåneder et lille vandbrok. De fleste små vandbrok forsvinder af sig selv. De store vandbrok er det derimod ofte nødvendigt at fjerne ved en i øvrigt ganske ufarlig operation.

Hvordan opstår vandbrok?

I fosterlivet eller straks efter fødslen vandrer testiklerne fra bughulen ned i pungen. I forbindelse med denne udvikling sker det, at forbindelsen mellem bughulen og pungen ikke lukker til. Derved opstår vandbrok hos de nyfødte.

Er vandbrok farligt?

Det er sjældent, at børn har ubehag af vandbrok. Det giver heller ikke anledning til følgetilstande. Derfor vil den praktiserende læge sandsynligvis anbefale at se tiden an, fordi langt de fleste vandbrok forsvinder uden behandling.?

Det er kun, hvis vandbrokket vokser og bliver så stort, at det generer, at barnet bør opereres.

Vandbrok hos voksne kan opstå efter infektioner eller efter slag og stød mod pungen. Også hos voksne kan man tillade sig at se tiden lidt an.

Hvad kan man selv gøre?

Hvis du opdager noget unormalt i pungen, så kontakt straks din læge. Hvis din læge er det mindste i tvivl om, hvad der er årsag til hævelsen i pungen, vil du blive henvist til yderligere undersøgelse.

Det var vel ikke for meget arbejde, eller hvad?

Kommentar
Fra : hazen

Dato : 21-05-04 17:19

Sædlederen passerer igennem et lille hul som kaldes anulus inguinalis eller lyskekanalen. Denne kanal er iøvrigt størt hos manden, hvor der både skal passere sædstreng samt kar og nerver til testis. Denne kan undertiden være/blive for stor og andet væv kan presse sig igennem hullet og blive afklemt med fare for at dette væv ødelægges. Dette vil typisk give svie og smerter. Jeg synes du skal blive undersøgt hos din læge, som formentlig hurtigt vil kunne afgøre hvorvidt der er behov for operation. Du vil muligvis også selv kunne mærke hullet særligt hvis du hoster samtidig.
Jeg kender en der for nylig er opereret for dette. Ved operationen sættes der ligesom ved andre brokoperationer et lille net ind som mindsker/lukker hullet.