/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Birketræer
Fra : myg
Vist : 8362 gange
50 point
Dato : 21-05-04 15:19

Er der nogen, der har erfaring med at styne birketræer?

Jeg har 4 stk. 10-12 m. høje hængebirke, som er ved at skygge for meget. De står på række med ca. 2 - 2,5 m. mellemrum og forholdsvis frit.
Hvordan vil resultatet blive hvis de skæres ned i 5-6 m. højde? NU ? I løbet af nogle år?
Skal de bare saves over i samme højde, eller er der nogle finesser?

Vil de evt. kunne klare at der fældes et af de yderste eller et træ inde i rækken (jeg tænker på om de evt. vil vælte, når de ikke har hinanden at "støtte sig til" i stormvejr - rodnettets størrelse er vist ikke det samme for træer i grupper, som for fritstående)?
Bunden de står i er ret sandet.

Kommentar
Fra : birtheandersen

Dato : 21-05-04 15:52

Jeg har netop i år fået stynet mit birketræ(33 år gammelt), det var meget højt.
Det ser godt ud, så det kan jeg varmt anbefale.
Hilsen Birthe

Kommentar
Fra : myg

Dato : 21-05-04 15:58

Hej Birthe
Hvor højt er det nu efter styningen - og hvordan er det gjort ( jeg aner ikke en pind om hvad man gør - ud over at save det over).

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-04 16:03

Er det ikke en risiko for at træet forbløder i sommerperioden?

Kommentar
Fra : birtheandersen

Dato : 21-05-04 16:34

Jeg havde en fagmand til at gøre det. Det skal nemlig gøres på bestemte tidspunkter af året, ellers forbløder det.
Hilsen Birthe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-05-04 16:41

Det må ikke gøres nu, så forbløder det.
Jeg tog toppen af en hængebirk for et par år siden (tror det var om efteråret) og nu er flere af sidegrenene stukket i vejret - det ser meget pænt ud.
Måske smurte jeg den åbne afsavede stamme ind i oliemaling. (ikke sikker)
Emesen.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-05-04 17:00

Du må ikke gøre det lige før løvspring pga. saftstigningen, men jeg kunne godt fínde på at gøre det ret snart, da træet så hurtigere vil kunne begynde en sammenvoksning. Smelt evt. bivoks ub over såret.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-05-04 17:02

Som emesen siger--det må ikke gøres nu.
Birketræer beskæres i tidsrummet hvor de står uden blade.
Du kan godt skære toppen af, men personligt synes jeg det bliver pænere hvis du kan nøjes med at fjerne de nederste grene så kronen bibeholdes.
Det hænger jo lidt sammen med om det er toppen eller de nederste grene der skygger.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : myg

Dato : 21-05-04 17:46

-> Birthe og emesen
Hvor højt over jorden er styningen foretaget - jeg kan forstå, at træerne forsøger at "lave en ny stamme" med sidegrenene. Hvad tidspunkt på året blev styningen foretaget.

Er der andre, der ved noget om det med rodnettet, hvis man fælder et el. flere træer???

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 50 point
Dato : 21-05-04 19:17

Birketræer er faktisk et af de træer der har det største og dybeste rodnet så de vælter ikke for et "vindpust" selv om de ikke står i læ af andre.
Her hvor jeg bor er hovedkloarkrørene i vejen ødelagt af birketræer og skal graves op, og de ligger 3-4 meter under asfalten.
Birketræer kan beskæres fra sent efterår til tidligt forår.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-05-04 21:07

Rødderne går samtidig vandret - jeg har lagt adskillige fliser om på grund af de rødder.
Men flot træ, det er det. Vi har kun birketræer.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-05-04 22:06

->emesen
Helt enig, men de drikker til gengæld også det vand som resten af haven skulle leve af

Kommentar
Fra : Lissl

Dato : 22-05-04 14:22

Birketræer er en pestplage for mange mennesker medio og ultimo april. Overvej istedet for styning at nyplante med mindre evt blomstrende træer.Hvis du beskærer i det tidlige forår, hvor saftspændindeb er på vej vil du nemmere kunne fælde træerne og du kan få billigt hårvand,shampoo, hvis du opsamler den vædske der efterfølgende løber ud af træet.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-05-04 15:53

Korrekt at en del mennesker er allergiske overfor birkepollen. Når fyrretræerne drær er luften lige så tyk og gul ...osv. Jeg er også "allergisk" overfor mange menneskers måde at fyre i brændeovn på - med tyk røg fra forkert fyring og nedfald af giftstoffer ved afbrænding af spånplade, kunstfiner og imprægneret træ!
Så jeg beholder nok alle eller nogle af mine birketræer men måske i stynet form.

Jeg er stadigvæk sulten efter at vide, hvor meget man styner dem (altså færdig højde) og hvordan det gøres.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-05-04 16:50

Du har et lille problem med færdig højde.
Træer vil forsøge at nå den højde som de havde før du stynede dem.
Birketræer vil straks sende en eller flere grene op.
Emesen.

Kommentar
Fra : pfan

Dato : 22-05-04 17:08

Forsøg med 1 - 4 meter, -vælg efter temperament og udsyn.
Har prøvet med smukt resultat
pf

Kommentar
Fra : myg

Dato : 22-05-04 18:58

Jeg kan godt fornemme, at det er en stakket frist med en styning, da træerne atter vil sende grene opad, så det var bare for at vide om man kan skære ned til den bare stamme faktisk uden sidegrene eller der SKAL være grene og en vis højde "at gøre godt med".
Jeg kan forstå, at det er et spørgsmål om "at forme" sit træ nu og så håbe det bedste.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 24-05-04 21:05

Der var flere gode svar og det var svært at vælge en "vinder", men med en hestemules forspring blev det dabj.
Tak til alle.