/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke finde operativsystem??
Fra : Qualiman
Vist : 429 gange
200 point
Dato : 20-05-04 18:53

Hej
Jeg kører Win 2000 på en lille bærbar MItac
Ved opstart: Starter bios, detecter RAM, Auto detecting IDE devices (Done), (F2) to enter system configuration utillity, genkender CPU......, Extenal cashe 512 K installed ..... og så går det galt!!!! Operatingsyatem not found! og så står den og klikker!!!! Hvad gør jeg

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 20-05-04 18:55

hvornår og hvordan er problemet opstået?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-05-04 18:58

Du smider Win CDèn i og geninstallerer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-05-04 19:07

Du skal muligvis i BIOS og sætte dit CD drev som bootdevice og så geninstallere Windows.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-05-04 19:15

Den søger nok på disketten og kan ikke finde HD.
Kan du komme i bios og kigge.
Evt. tryk DEL under opstart.
Her kan du sætte bios til at starte fra HD.
Emesen.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 20-05-04 21:29

har du evt. glemt en diskette i dit A-drev ?
det kan være årsagen.
mvh ahtn.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-05-04 21:45

Skide godt tænkt ahtn

Dén har jeg selv lavet en gang. MEGET pinligt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 20-05-04 23:12

Problemet opstod ved opstart her til aften der har ikke været problemer før

Jeg har ikke disk i a-drevet - jeg har sat Win Cd'en i drevet men den går ikke ud og læser den - den står bare og klikker.

Jeg har via F2 været inde og sat den til at knalde op på CD-drevet men det vil den åbenbart ikke gå ud og læse det

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 20-05-04 23:29

Det lyder som om, at du har nedbrud på din harddisk, eller hvad med at slukke, tage den ud, og efterse forbindelserne, event. et lille sprøjt kontaktvædske eller WD 40/Pronto, på kontaktfladen.
Du har ikke kommet til at give den et stød/slag medens den kørte?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-05-04 09:16

Prøv at hente denne diskette fra Technet.
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
vælg gem
på skrivebordet
dobbeltklik på den og hav en diskette klar
brug den som bootdiskette (den læser kun så længe du ikke foretager ændringer)
fortæl hvad den viser
Jeg er først "på" senere i dag
Emesen.

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 21-05-04 09:32

Den har ikke fået stød eller lign.
Min egen maskine er ikke født med diskette drev så jeg skal lige se hvordan jeg løser den!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-05-04 09:34

Hvis den stadig 'klikker' når du har sat CD'en til at boote, kunne det tyde på en defekt/beskidt CD'er du har i drevet eller at dit CD-ROM drev trænger til at blive renset.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-05-04 09:36

Ps. Tjek lige din CD på en anden maskine med fungerende CD-ROM drev.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 21-05-04 09:43

Er lige checkket og ok så.....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-05-04 09:55

Kan du ikke boote fra A: med en diskette på den bærbare og så køre scandisk på c: ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 23-05-04 13:01

Jeg har desværre ikke en boot diskette og jeg har forsøgt med at smide Win2000 Cd'en i drevet jeg har forsøgt med at knalde den fil som emesen gav mig linken til - no dice

Den går ud og initalizerer CD-ROM drev hvorefter den begynder at klikke som om den forsøger at læse et drev men normalt ville den grønne diode/lampe ved A-drevet lyse det gør den ikke så hvor den prøver at læse ved jeg ikke et gæt er CD men !!!!!
jeg har forsøgt at smide en disk ind i A-drevet for at se om den evt forsøger at læse den - efter min bedste overbevisning sker der ikke en sk..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-05-04 13:15

Hvis du vil læse en diskette under opstart, skal det være en bootdiskette.
Den diskette jeg henviste til er en bootdiskette - HVIS:
Du henter og lægger den på skrivebord > dobbeltklikker på den >sætter en diskette i og følg anvisning.
Når den starter/booter på disketten så lad den selv starte op (vælg ikke noget)
Men allerførst skal du kunne komme i bios og sætte bootrækkefølgen.
Kan du komme i bios.
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-05-04 13:50

Hvis du har en anden computer, kan du fremstille en bootdisk fra den, det skulle være nok til at reaparere din master boot record, på denne måde:
To recreate the master boot record, boot from a bootable floppy diskette and at the prompt type:
fdisk / mbr <press enter>
This should return you to the prompt with no message

Once back at the prompt reboot the computer (Uden diskette i) and the issue should be resolved.

Men denne metode er nok ikke virksom, hvis det er en virus der har ødelagt MBR
http://www.computerhope.com/issues/ch000181.htm
Hvis det ikke hjælper, skal du ind og hente de 4 disketter som sættes i en efter en for at opstarte, og få CD-romdrevet til at køre, for klargøring af en ny installation, de hentes her.: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 24-05-04 08:46

Jeg har det problem at min maskine ikke har et diskettedrev så jeg kan ikke fremstille en boot-diskette jeg er ifærd med at undersøge blandt venne og bekendte hvem der kan skaffe en

Jeg returnerer når det er prøvet

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-05-04 19:16

Det første jeg ville gøre, var nok at sikre mig at HD havde ordentlig kontakt.
Dernæst ville jeg se om win CDèn var ren, og lade den sidde i når jeg genstartede. Ville eventuelt prøve at låne en anden, feks. Win XP CD og prøve med.
Kommer du ikke til en dos promt feks. C:\
Har du ikke en recovery CD der fulgte med computeren?
I nogle windowsversioner, kommer der også en meny, hvis man holder F3 eller F5 eller F8 nede under opstart, feks. fejlsikret tilstand.
Her kan der hentes et program der skal brændes på cd (44,7MB) http://www.ultimatebootcd.com/
Denne cd indeholder en hel masse rep. værktøjer. Men det kræver jo at CD drevet vil boote, og det kan undersøges med en anden Windows CD.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Qualiman

Dato : 12-06-04 09:06

Tak for svaret pallebhansen.

Jeg har lige fået bekræftet at harddisken er stået af!

Så jeg kan nu gøre som alle andre der heller ikke tager backup, græde!