/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kan en dankort transaktion erstatte en k~
Fra : Rhino
Vist : 768 gange
50 point
Dato : 03-06-02 15:08

Kan en udskrift af en dankort transaktion erstatte en kvitering, når man søger
ombytning af en reklamations vare?

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 03-06-02 15:27

Jeg tror ikke det kan lade sig gøre fordi der ikke står HVAD du har købt på udskriften, men blot at du har købt noget til den pris.
Hilsen Dydendak

Accepteret svar
Fra : kjeldgaard

Modtaget 60 point
Dato : 03-06-02 15:34

Du står i en dårlig udgangsposition. Sælgeren har krav på og kan forlange dokumentation i form af en faktura eller kassebon. Problemet for forretningen er jo, at det ikke fremgår af en dankortkvittering, hvilken vare du har købt - kun at du på en bestemt dato har anvendt et beløb i den pågældende butik.

Men såfremt beløbet og datoen passer og der sidder original prismærkning på ombytningsvaren - tjaah, så kan man vel have en forventning om, at en "ordentlig" forretning per kulance vælger at behandle din reklamation. I så fald skal du være glad, for du har faktisk ikke krav på det.

m.v.h. kjeldgaard

Kommentar
Fra : Rhino

Dato : 03-06-02 15:36

Det kan man sagtens!!,
Hvis man "tracker" dk transaktionen, hvil man kunne se præcis hvad der er blevet købt.
Det kræver blot at man slår op i den pågældende arkivreference.
DK transaktionen kan bruges som bevis for køb af en given vare artikkel.
Spørgsmålet er blot om man, rent juridisk, kan sidestille en dk transaktion med en kvitering?

Kommentar
Fra : Rhino

Dato : 03-06-02 15:36

Det kan man sagtens!!,
Hvis man "tracker" dk transaktionen, hvil man kunne se præcis hvad der er blevet købt.
Det kræver blot at man slår op i den pågældende arkivreference.
DK transaktionen kan bruges som bevis for køb af en given vare artikkel.
Spørgsmålet er blot om man, rent juridisk, kan sidestille en dk transaktion med en kvitering?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-06-02 14:45

Rhino wrote:
> Kan en udskrift af en dankort transaktion erstatte en kvitering, når
> man søger
> ombytning af en reklamations vare?

Nej. Der står jo ikke hvad du har købt. For ombytning skal du bare kunne
bevise at du har købt varen og til hvilken pris.

Hilsen Lasse

Kommentar
Fra : Rhino

Dato : 03-06-02 16:42

Jamen, jeg siger jo at man kan "back tracke" på arkivrefencen.
Så selvfølgelig kan det bruges i retten som bevis materiale.
Spørgsmål er altså uændret.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-06-02 19:10

On Mon, 3 Jun 2002 15:45:27 +0200,
Snoop <snoop@fedt.dk> wrote:
> Rhino wrote:
>> Kan en udskrift af en dankort transaktion erstatte en kvitering, når
>> man søger
>> ombytning af en reklamations vare?
>
> Nej. Der står jo ikke hvad du har købt. For ombytning skal du bare kunne
> bevise at du har købt varen og til hvilken pris.

Har man så mulighed for at få en erstatningsfaktura ?
Du skal overfor sælger vise at du har købt varen, og en dankortkvitering
kan fortælle sælger hvornår du har købt den.

I Danmark er retsvæsenet sådan indrettet, at fremskaffelse af beviser
går fremfor beskyttelse af den enkelte, da man mener at alle oplysninger
skal være til rådighed i en sag.

Kan man evt. få sælger til at præsentere salgsbilaget ved at slæbe
ham i retten for ikke at ville reparere ? Eller ved at nægte
dankortbetalingen ?

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk
This article was written without the use of Micros~1 Windows

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-06-02 08:15

Snoop <snoop@fedt.dk> skrev i artiklen <adfrtk$1vr9$1@news.cybercity.dk>...
> Rhino wrote:
> > Kan en udskrift af en dankort transaktion erstatte en kvitering, når
> > man søger
> > ombytning af en reklamations vare?
>
> Nej. Der står jo ikke hvad du har købt. For ombytning skal du bare kunne
> bevise at du har købt varen og til hvilken pris.

Rigtigt, men i nogle tilfælde vil dankortkvitteringen alligevel kunne
bruges, da den trods alt er et bevis for, at man har købt noget. Det vil så
være den erhvervsdrivende, der vil skulle bevise, at det ikke er den
pågældende genstand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-06-02 18:01

Snoop skrev:

>> Kan en udskrift af en dankort transaktion erstatte en kvitering, når
>> man søger ombytning af en reklamations vare?

>Nej. Der står jo ikke hvad du har købt.

Hm. Det står der nu også sjældent på en bon, og de plejer da at
kunne bruges.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-06-02 19:08

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote in
news:pgspfuk18ofhlo2jqs4tme47tmju1g7gj9@sunsite.auc.dk

>>> Kan en udskrift af en dankort transaktion erstatte en
>>> kvitering, når man søger ombytning af en reklamations vare?
>
>>Nej. Der står jo ikke hvad du har købt.
>
> Hm. Det står der nu også sjældent på en bon, og de plejer da at
> kunne bruges.

Langt de fleste bon'er indeholder da info om hvad der er købt - det
er rigtigt at nogle ikke gør, men det er da størsteparten der gør...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie