/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
problemer med aporten
Fra : tom34
Vist : 617 gange
350 point
Dato : 20-05-04 14:25

hej
jeg vil meget gerne have nogle gode råd havd jeg skal gøre ved at min hund (Zita) den vil ikke komme tilbage med aporten når vi træner det, hun løber en bue uden om mig og er en pjat mås rent ud sagthun vil bare ikke komme hend til mig igen, jeg skal gøre mig meget umage før hun vil komme. Nej hunden er ikke blevet slået eller fået skelud på nogen måde så derfor kan jeg ikke finde ud af hvad der er gjort forkert men noget er der gjort galt
Mvh Tom
ps skal der måske rigtige vildtfugle til at pepe hunden op

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 20-05-04 14:33

Din sidste bemærkning er ikke helt ved siden af.
Det er meget morsommere at have apporten end at give dig den. Det er fuldstændigt unaturligt for en hund at aflevere "byttet".
Når du tager apporten fra hende, skal du altid bytte den med noget, der er endnu bedre (godbidder). Så vil hun komme direkte til dig med apporten. Dernæst skal du så lære hende ikke at smide apporten for at få godbidden....

mvh bvh

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-05-04 14:37

Og skæld hende endelig ikke ud når hun endelig kommer - men ros hende.

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 360 point
Dato : 20-05-04 14:45

Du er ganske enkelt startet forkert. Så om igen.

Dvs. du går indendørs med hund og dummy. Gerne et smalt rum, som gang eller lign. Du skal være helt alene med din hund.

Kast dummien en enkelt meter, ikke længere væk end at du kan gribe fat i hunden.
Send hunden efter dummien, når hunden har denne, giver du en pladskommando og den skulle gerne komme hen til dig. Forsøger den her at komme væk skal du hindre det. Få hunden ned at sidde, tag med begge hænder, på hver side af hundens mund, og løft forsigtigt dummien ud af munden, mens du siger tak. Giv gerne en godbid som belønning, når dummien er helt afleveret.

Gentag dette 3-4 gange ad gangen indtil det sidder, øg herefter afstanden (stadig indendørs), men aldrig mere end 3-4 gange ad gangen. Bliv ved indtil det er helt sikkert. Herefter kan du gå udendørs og gøre det samme. Vil hunden ikke udendørs er du gået for hurtigt frem. Sker det, må du ind igen.

Men gør du det rigtigt, går det såmen meget hurtigt.

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 20-05-04 14:52

godbider er jeg nu ikke så vild med at bruge men ok hvis det er det der skal til, jeg mener det med godbidderen fordi jeg helst ikke vil gøre hunden vandt til at det er mad værgang den skal udføre et eller andet. det er bare min mening, ret mig hvis jeg er galt på den.
fler tips ja tak
H Tom

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 20-05-04 15:00

Filosofien er den, at du skal aflevere noget til hunden, der er endnu bedre end apporten...( hvorfor skulle den ellers aflevere?)
Når du har gjort det tilstrækkeligt mange gange, behøver du ikke godbidden mere....Jeg benytter denne metode med held hver gang.
(Iøvrigt er noget af det sværeste at lære en hund, netop at apportere og aflevere, samt give hals på kommando. Det er meget lettere at få dem til at finde ting, gå spor, angrebsarbejde osv...)

mvh bvh

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-05-04 15:03

Jeps, du er galt på den.

Godbidder er super hensigtsmæssige, især hvis man har en hund, hvis hjerne er stærkt knyttet til maven.

Det er meget nemt at drosle ned på godbidderne, når disse ikke længere er nødvendige.

Brug dem gerne , men selvfølgelig fornuftigt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-05-04 15:18

Lige en kommentar til din bemærkning om brug af vildt til træning.

Du må ikke præsentere hunden for vildt før den kan aflevere, ellers risikerer du at få en dårlig vildtbehandling fremover.

Har du overvejet at gå til træning med hunden, det vil være en god ide.

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 20-05-04 15:30

jeg går til træning med hunden i DRK men de siger at det nok skal gå over det med at Zita ikke vil komme hjem med det samme når hun har taget aporten????????. qfha jeg skal selv bruge zita til jagt så det er alvor jeg fåret problem hvis jeg ikke kan få hen til at aflever igen

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 20-05-04 15:32

Hej Tom
Når du går tur med din hund kan det være en god ide, at den bærer dummien hen til det sted hvor i træner - undervejs kan du sætte hunden af - fortælle den at den skal >holde fast< osse, mens du roser hunden og klapper den, herefter kan du tage dummien - give den tilbage til hunden, gentage det gang på gang.
Dette skal du gøre i det uendelige til din hund lærer, at det er dig som bestemmer. Jeg har en flatcoater, hvor jeg aldrig har brugt anden godbid end klap & kærtegn samt, naturligvis vist hunden - på samme måde som den moder, når jeg har været utilfreds.
Det er et langt sejt træk ~ held og lykke
mvh
KraKgt

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-05-04 15:43

Det går ikke over af sig selv. Du skal gøre som jeg beskriver, det er måden dette indlæres, også i DRK regi. Det er muligt du har en ret ny træner. Du kan i gamle klubblade (2-3 år) finde en nogle rigtigt gode artikler om retievertræning. Du vil her se den samme beskrivelse. Sprøg evt. på træningspladsen eller i klubbens sekretariat om de har et eksemplar af bladene.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 20-05-04 15:44

Al grundlæggende træning med en hund går ud på "behag" og "ubehag". Hunden gør grundlæggende det, der giver den mindst ubehag eller mest behag.
Hvis du forestiller dig at hunden løber med en pind i munden og du står med et stort saftigt kødben i hånden, kan du være ret sikker på at den kommer hen til dig og meget gerne "vil bytte". Og det vil den gøre i lang tid fremover, på grund af denne ene store oplevelse...
Med mindre og mindre belønning "for at aflevere", vil den efterhånden forstå, hvad du kræver af den og derved opnår du i den sidste ende, at du kan kommandere den til at aflevere..
mvh bvh..

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-05-04 15:47

bvh> helt enig.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 20-05-04 16:07

I skriver vist alle lidt om det, men ikke helt. Jeg har haft stor succes med at træne apport omvendt. Sagt på den måde at du skal vende øvelsen om, og starte bagfra.
Som der tidligere er skrevet, skal du træne indendørs. Lær Zita at bære apporten og holde fast på den. Hvis hun kan gå på plads, så gå rundt i huset med hende, hvor hun er på plads, og bærer apporten. Hun skal sætte sig ned HVER gang du stopper op og blive ved med at holde apporten i munden. Du kan evt. holde en hånd under hendes mund for at forhindre at hun smider den.
Når hun er 100 % sikker på denne øvelse, kan du starte med at kaste apporten. Men ikke ret langt, og Zita må ikke være for "glad" eller stresset. ALT skal foregå stille og roligt. Derfor er det bedst stadig at træne indendørs. Hvis Zita er stresset eller overglad, ser hun apporten endnu mere som et bytte, som hun skal "slå ihjel" og "gemme til sig selv". Derfor vil hun ikke komme til dig. På grund af dette vil jeg stærkt fraråde dig at benytte vildt til træning, da hun højst sandsynligt kun vil blive endnu mere vild og legesyg af dette.
Med hensyn til godbidder, vi jeg råde dig til at benytte dem. Som andre tidligere har skrevet, så er det belønningen for at aflevere korrekt. Hvorfor skulle hun ellers gøre det? Men lad være med at overdrive med godbidderne, så hun kun er fokuseret på dette.

Jeg håber at dette kan hjælpe dig i træningen af Zita. Pøj-Pøj med det. Men venlig hilsen Linda

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 20-05-04 16:31

hej KraKgt
Zita er også en flatcoate med de fineste jagtliner jeg fik henne et sted fra hvor de har avlet flatter i næsten 25 år med jagt og aport og ikke minst selvstændige plus temperment fulde hunde på en dejlig måde for øje

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-05-04 16:47

Hej, Tom. Zita er jo ikke så gammel, vel? Har I styr på almindeligt indkald og plads? For hvis hun ikke kommer når du kalder, så kommer hun nok slet ikke, når hun har noget i munden. Det ER jo sjovt at drille.
-Du har stillet spørgsmål om apportering før, for et par måneder siden. Og da lød det som om I havde mere styr på det, der var bare problemer med at få hende til at gå rundt om dig og på plads. -Hvor gammel er Zita egentlig?

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 20-05-04 17:10

hej Birgitta
Zita er ca 7 månder og det med at hun ikke rigtig vil komme med aporten noget der er kommet for 1 1/2 månd siden, nu er jeg selv helt ny inden for jagt har næsten lige fået jagttegn så jeg ved godt at jeg har meget jeg skal lære inu hvad angår træning med jagt og aport. Så gode råd er dyre hvis du forstår hvad jeg mener
H Tom ps det med at jeg vil lære henne at gå rundt om mig er jeg gået fra det tog farten af Zita

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 20-05-04 17:15

ups hej igen Birgitta
jeg glemte at svare på det du spurte om, Ja zita kommer når der bliver kaldt og jeg kan også sitte henne af og gå fra henne eleer gå rundt om hunden 3-4 gange eller mere
h igen Tom

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-05-04 17:42

Hun er jo bare et stort legebarn...
Men det er en hjælp, hvis indkaldet sidder så fast, at hun bare næsten ikke kan lade være med at komme, når du kalder hende på plads.
Jeg trænede også apport med min Silke (golden retriever), da hun var hvalp. Vi gik også til træning i DRK, og det var altså kun ganske få af hundene, der ville komme med apporten, det var ret meget kaos. Det er jo MEGET sjovere at fistre rundt og ruske i dummien, -især hvis hundene kan få os til at jagte dem.

Egentlig tror jeg, at jeg selv fik styr på apporteringen ved at det lige pludselig gik op for Silke, at når jeg fik dummien, så kunne jeg jo kaste den igen, og så kunne hun løbe efter den én gang til.
-Men indtil da gjorde jeg sådan noget som at styrte væk fra hende -vildt hylende på en absolut spændende måde, så hun fik lyst til at rende efter mig. Eller jeg smed mig ned med høje kluk og kradsede i græsset. Det har været absolut seværdigt! -Og hun kom jo så nysgerrigt hen for at se, hvad jeg dog lavede. Så kunne jeg fange hende, pjatte med hende og rose hende helt vildt. Men jeg tog ikke dummyen fra hende med det samme. Jeg tror også, at jeg lavede lidt ruskeleg med hende med dummyen, men jeg skulle ikke bruge min hund til jagt.

Og jeg troede da aldrig, at det skulle lykkes at få hende til at komme frivilligt. Men hun tog brugsprøven da hun var bare 10 måneder, så der må øvelsen jo have været på plads. -Jeg tror nu også først at hun begyndte at fatte meningen få dage før vi skulle op til den prøve.

Men en anden ting: Har hun været i løbetid?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 20-05-04 17:54

Tom !
Du skal,som vi har forreslået dig i en anden tråd gå til træning,hvor der er en uddannet instruktør,som kan hjælpe dig.

Dette er ikke sagt for at forklejne dine evner,men jeg kan se her i denne tråd,at de langtfra strækker til,hvis du inden for en rimelig tid ønsker at lære din hund så meget apportering,så du kan tage den med på jagt.

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 20-05-04 18:27

til Birgitta
nej hun har ikke været i løbetid inu

til bb1
ja jeg vil også meget gerne forsætte ved en hundetræner så langt tid som over hovdet muligt og langt ind i framtiden for at jeg selv kan få så meget lært så muligt
Mvh Tom og Zita

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-05-04 18:35

Zita kan jo godt være ved at blive lidt pubertetspjattet... Der er nogen, der kommer i løbetid i den alder. ---Silke var heldigvis over et år, så vi havde lidt længere tid til at få styr på det grundlæggende indenfor træningen.

Godkendelse af svar
Fra : tom34

Dato : 20-05-04 19:19

Tak for svaret qfha.
det hjælper s.. det med at holde Zita i et rum hvor ingenting kan forstyr henne, jeg har prøvet det så håber jeg bare at det bliver sidene efter nogle gange
TAK og Mvh Tom

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 20-05-04 23:42

Til Tom34

Har du tænkt på at man også kan klikke sig frem til apport aflevering, du skal som alle beskriver gå langsomt frem,
hvergang hunden nærmer sig retning af apporten klikker du og roser i form af godbid eller bytte legetøj, det er dit valg og tager den fat i den klikker du, begynder den at vende sig om imod dig med apporten i munden klikker du, med andre ord hver gang den gør det rigtige klikker du, denne metode tager ca. 2 mdr. men så skulle den også være helt sikker på det.
Forsat god fornøjelse med din træning.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-05-04 08:46

Selv tak.

Lige en ekstra bemærkning. Lad være med at træne denne disciplin ude, før den sidder fast indendør.