/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
differentialligninger
Fra : kaptajnkaber
Vist : 558 gange
100 point
Dato : 20-05-04 12:08

Hey!

Skal til studentereksamen i morgen i matematik, men der er en opgavetype, som jeg simpelthen ikke kan huske hvordan man løser. Opgaveformuleringen er følgende:

Citat
Gør rede for, at funktionen

f(x) = x*e^-2x

er løsning til differentialligningen

dy/dx + 2y = e^-2x

Jeg behøver ikke en løsning, bare metoden - så kan jeg selv løse den.

På forhånd tak!

Accepteret svar
Fra : gert_h

Modtaget 100 point
Dato : 20-05-04 16:13

Sæt y = x*e^-2x
Så er f '(x) = dy/dx

I ligningen dy/dx + 2y = e^-2x skriver du så i stedet for dy/dx f '(x) (altså det resultat du får af at differentiere f(x)) og i stedet for 2y skriver du 2*f(x) altså 2*(x*e^-2x). Venstre side skulle nu gerne være det samme som højre side. Måske skal du reducere lidt på venstre side.

VH Gert_h

Godkendelse af svar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 20-05-04 18:11

Tak for svaret gert_h. Fandt godt nok selv ud af det kort tid efter, men tak for hjælpen.

Vh KK