/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Ophæng af boksepude!
Fra : webcam
Vist : 4613 gange
303 point
Dato : 20-05-04 00:29

Jeg har købt en boksepude der vejer et ton.
Den skal naturligvis hænges op.
Men hvordan ved jeg om loftet kan holde til den?
Jeg skal have hængt en krog op i loftet med en kæde på, så puden kan klikkes fast.

Hvad skal jeg gøre for at sikre mig at den bliver hængende?
Bygningen jeg bor i er en grim beton klods. Så mon ikke loftet er noget bras der ikke kan holde til det?

Er det bedre hvis jeg sætter et eller andet fast til væggen og lader puden hænge ud fra den i stedet for?

Nogen der har en lille håndværker/praktisk gris i sig?

Alle råd kan bruges.

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 20-05-04 00:33

du blir nok nødt til at træne lidt mens den stadig ligger på gulvet. for det er nok ikk helt nemt at få smidt et helt ton op i loftet. et trick ville nok være en stor plade som skrues fast i loftet, så vægten fra puden fordeles ud over et større areal. men tag en snak i det lokale byggemarked. de kan nok give en mere præcis vejledning.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 20-05-04 00:39

> webcam
"1 ton" (1000 kg) .. det lyder noget overdrevet ! .. mon ikke der er nærmere 100 kg ? .. det vil jeg umiddelbart tro.
Derfor vil jeg foreslå at du monterer 2 kroge i bærende konstruktioner, og deler vægten via 2 kæder til disse kroge .. eller måske fire kroge ? helt afhængig af tagkonstruktionen.
Men husk: "Det svageste led i kæden ...", så det skal være nogle ordentlige kroge og kæder !
/PG

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-05-04 00:44

Du må prøve at finde ud om loftet også er beton. Du kan banke eller bore og se hva slags materiale det er.Er det træ så plejer det at være nogle bjælker som du kan fæste den i.Er det mur eller beton er det bare at bore et huld og bruge ekspantionsbolt eller plug.
alimak

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 313 point
Dato : 20-05-04 00:56

Jeg har selv engang hængt en sådan karl op i et betonloft, og den kom ned af sig selv, det var alle de rusk der kom, der løsnede expansionsbolten.
Jeg var godt træt af det, så jeg tog et stykke bredt fladjern, ca 1cm tykt 10cm bred og 20 cm langt.
Borede et hul i hvert hjørne, og svejsede en krog af rundjern i hver ende.
Så kom der en 8 mm expansionsbolt i hvert hul, og 2 kæder ned til bolten/puden, for den ikke skulle svinge for meget, men stadig kunne hægtes af.
Efter et stykke tid blev boltene efterspændt.
Men det kræver dit loft er af beton, husk fuld hastighed på slagboremaskinen.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : webcam

Dato : 30-05-04 12:05

Tak for svaret pallebhansen.