/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
har jeg et problem
Fra : gril
Vist : 486 gange
25 point
Dato : 20-05-04 00:05

Jeg ved ikke og man skal kalde mig narkoman men jeg er begyndt og ryge hash hverdag hvad skal jeg gøre har jeg et problem

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 20-05-04 00:14

Ja Gril, du har et problem mere præcist kan det vist ikke siges

// Toupie

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 20-05-04 00:18

hmm, kender et par stykker der også ryger hver dag for at kunne slappe af. vi er jo produkter af et meget hektisk og stressende samfund. og derfor er der mange der bliver nødt til at tage piller eller ryge en bred i ny og næ for at kunne slappe ordentligt af.

men hvis du selv ser det som et problem, så er du i hvert fald nået langt. eller er ikke kommet så langt ud endnu. du kan prøve at tage en snak med din læge, hvis du vil holde op igen. hvis du er blevet meget afhængig, kan han sikkert give dig noget at trappe ned på.

ellers er det bare at tage sig sammen. og kun ryge når man er på fx festival eller lignende lejligheder.

held og lykke med det hele.

vh kk

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 20-05-04 00:53

> gril
Du er nået den største del af "vejen" .. nemlig at erkende dit (mis)brug er et problem. Næste trin er at ERKENDE og ACCEPTERE, der skal gøres noget AKTIVT .. og det er KUN dig selv der bestemmer, hvad der skal gøres !

Jeg læser dit spørgsmål som et "nødråb".

Når du vågner i morgen, så fortæl dig selv, at du kan eksistere UDEN .. bare idag.
Når du vågner i overmorgen, så fortæl dig selv, at du kan eksistere UDEN .. også idag.

Kig ud, kig op .. gå ud og oplev at verdenen ikke altid er,som du forventer. men se udfordringer og nye muligheder.

Kom ud af "hulen", et ordentlig lods i rø.... og husk at smilet er den korteste vej imellem 2 mennesker !!
/PG

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 20-05-04 00:59

wtf?!

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-05-04 00:59

Du må stoppe nu!!! Du får nok problemer med at sove en 14 dagers tid, men så er det over.Ikke gå til legen og få sovepiller eller stesolid lingnende stoffer. De bliver du også afhengig af.Du må stoppe nu for din egen skyld.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 20-05-04 08:33

Vi lever i en verden, hvor en masse får os til at føle os mindre værd, mindre elskede, mindre hørt ,mindre taget hensyn til, mindre intelligente, end som det burde være, derfor er det rart at slippe væk. Der findes også nogle mennsker, der er er så sorte(kyniske), at det ikke genere dem at tjene penge på, at du køber et stof/middel ,der langsomt nedbryder din magt til at ændre din egen situation, og gerne vil holder dig fast i en forestilling om, at du har et problem og at de kan "hjælpe" dig.(de har deres begrænsninger)Vil du virkelig tillade dem det? Hvis du lægger mærke til det eller husker tilbage på da du var skæv, vil du bemærke at kommunikationen med din omverden blev forvrænget og at du blev mere isoleret, idet du fik sværere ved at trænge igennem og blive trængt igennem til, du mister nemlig lad os bare kalde det din "kraft", du bliver det nogen vil kalde til "en grønsag".
Det er ualmindelig ulykkeligt for bekendte og pårørende, at se een man holder af gå til på denne måde, med mindre de hører til de kyniske, der tjener penge på det eller bare er ligeglade eller for "bedøvede" til at se det.
Respekter dig selv! Stå op for dig selv! Tør at sige NEJ TAK! Hvor intet vove -intet vinde. Du vil sikkert opleve, at få mere selvtillid af at turde sige nej, eller gøre det fordi du vælger at holde så meget af dig selv og en eller anden at du vil være klar i hovedet for at kunne være noget for dem og/eller dig selv.Det er så meget spild af dit dyrebare liv. Vid at du er holdt af, som du er og at du er speciel og kan gøre en forskel. Bekræft dig selv. SERIØST. Kræv mere af dig selv.

Kommentar
Fra : hazen

Dato : 20-05-04 08:38

Hash er et rusmiddel som lig med andre rusmidler vil sløve processerne i hjernen. Ved f.eks. genoptræning af folk der har fået en hjerneskade er rusmidler hash og alkohol strengt forbudt da det forhindrer at hjernen at kan restituere sig. Det siger jo lidt om hvad den slags gør ved hjernen også ved raske mennesker. Så dagligt forbrug er nok ikke så smart og du bør nok om ikke helt holde med det så i det mindste kun indtage det ved festlige lejligheder på linie med alkohol.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 20-05-04 08:49

Hej igen Gril
Et Ps. Nogen gange får vi ikke det verden burde give os, -så nogen gange må vi selv give det til os.
Det ka godt være du mister et par venner undervejs i frigørelsen, men venner kommer og går og du har dig selv at vinde og nye venner der er bedre for dig.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 20-05-04 08:57

Igen Igen
Hvis du gerne vil lægge det på hylden og du føler du har brug for lidt opbakning,- så tænkte jeg på at det måske ville være en ide at efterforske, hvad andre før dig har gjort og så prøve det af.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-05-04 12:24

Hej, gril. Hvor gammel er du, og hvorfor er du begyndt at ryge hash hver dag?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-05-04 13:16

mener ikke du har et problem ..hvis du kan ligge det på hylden i 14 dage uden at det egentlig generer dig... prøv det... skriv tilbage og sig hvordan det går..

Kommentar
Fra : Signepigen81

Dato : 20-05-04 14:22

Hej,
Rimelig foruroligende at læse at du ryger HVER DAG!
Ja, du har et meget seriøst problem og du burde stoppe det med det samme - Ved at det lyder hårdt og måske også dømmende. Men er det ikke det svar du leder efter, det svar du gerne vil høre? Du stiller et meget åbent spørgsmål i et meget stort forum. Det er helt sikkert fordi du gerne vil høre, at det er forkert. HVis du skulle miste venner på - så er de ikke rigtige venner. Og du skal nok få nogle nye venner fra andre miljøer. Som ikke kun vil acceptere dig, hvis du har en joint i hånden hver gang I ses. (Nok snarere det modsatte).
Jeg vil fortælle om en gut, som jeg for nylig har hørt noget rigtig rigtig skidt om. Jeg vil kalde ham X.
X startede sin rygekarriere med hash til fester i weekenderne. Senere blev det også i hverdagen, når han mødtes med sine venner eller bare havde nogle småproblemer. Efter nogen tid var det som om at kroppen ikke rigtig reagerede på hash'en, da dette stof var blevet en del af hverdagens kost for kroppen. Så måtte X ty til hårdere stoffer. Og snart blev disse også flittigt brugt - meget ofte. For nogle måneder siden gik X til lægen og fik at vide at vide, at han kun havde 5-10 år tilbage at leve i. X er på dette tidspunkt 23 år og har ikke bare ødelagt sin fremtid men fuldstændigt slettet den fra sit liv. Hans kommentar til lægens konklusion var, at nu var der jo ikke noget at gøre ved det, så han ville da bare blive ved. (Lyder dette udtryk bekendt: "Lev stærkt - dø ung" ?)
X har fuldstædig smadret sine indre organer og sin hjerne med alt det lort han har påført den.
Mange som ryger hver dag, finder efter et stykke tid, ud af at hash'en ikke længere har nogen virkning.
Derfor STOP!!! inden du ryger så langt ud som X!
Håber du tager alle svarene op til seriøst overvejelse og gør det rigtige - STOPPER.
Hilsen Signe
Og ligesom nogle af de andre har sagt, så må du meget gerne skrive igen om tingenes videre udvikling.

Kommentar
Fra : Lissl

Dato : 22-05-04 15:13

Søg hjælp før du er et problem.Du kan se på eksempler, hvordan man pludselig ikke længere selv styre showet, og faktisk spilder sit liv og muligheder væk. Der findes professionel hjælp før hjernen brænder helt væk, man skal selv søge den.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 25 point
Dato : 22-05-04 17:31

Kuk, kuk, gril. Hvor er du?

Kommentar
Fra : olaugcl

Dato : 19-06-04 13:28

du må stoppe tvert med en gang. skaff deg en hobby som du kan bruke all din tid på.da får du annet å tenke på.

Godkendelse af svar
Fra : gril

Dato : 27-07-04 17:10

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-07-04 17:23

Tak for accepten af mine kloge ord. -Hav et godt liv.