/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Service og eftersyn!!
Fra : Keldd
Vist : 1067 gange
200 point
Dato : 19-05-04 22:13

Min PGO Rex 110 nærmer sig de første1000 km.og skal så til service og eftersyn,eller skal den??
Garantien ryger jo,hvis jeg selv jager en skruetrækker i den,men på den anden side har jeg ikke meget lyst til at slippe et eller andet astronomisk beløb,for at en eller anden kigger dæktrykket efter og ser om ringeklokken virker.
Hvad synes I, Palle, Sune, Jon, Mordex,og alle i andre,der ved hvad det drejer sig om.
Den kører altså godt,lidt hakken de første 300m når den er kold,men det skal den,flot i balancen,bremser godt,lidt hård i fjedrene er nok det eneste jeg måske vil ændre.Sidste tank målte jeg til 33,5Km. på literen,det er da langt ikke??Og jeg har ikke kørt tøsekørsel,den rammer let de 100Km.
Jeg har haft tændrøret ude,det så rimeligt ud,men for ligesom selv at gøre noget kom jeg et nyt i.
Så skal den hen? Eller er det mig,i samråd med jer,der skal servicere den??

Kommentar
Fra : tye

Dato : 19-05-04 22:49

hej keldd....

Det er nok en god ide, det med at få den synet, det er jo trods alt ikke så dyrt.. og så ryger forsikringen ikke... men hvis du ikke vil syne den, er der et par små ting, som ville være godt, at få tjekket så som : Bremse væske, gear olie, tjekke dæk trykket og så få renset den rigtig godt både indvendigt og udvendigt.....

håber at jeg har været til hjælp..

m.v.h. tye

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-05-04 23:47

Ja det er svært, at vælge. Skal den sælges indenfor ca 2 år, (Det skal den jo nok ikke) så kan den jo nok opnå en højerere pris hvis den er serviceret.
tye: Der er ikke tale om syn, men eftersyn.
Nu skriver du: "Garantien ryger jo", det er jeg bestemt ikke enig i, der skal normalt, måske foreligge en regning fra en "Fagmand".
Men hvis eftersynet er overholdt, så tror jeg ikke at det behøver at være fra hverken sælgeren eller en forhandler/mekaniker der har service på mærket, der har udført det, der har jo været kørt retsager, på biler, og jeg mener at ejeren har vundet disse sager, hvor feks. Volvo og lign. har forlangt eftersynet på deres værksteder, men ejeren står frit for at vælge, hvis han ellers har udskiftet olie og lign. efter forskrifterne. Og selvom det er udført på et uautoriseret værksted, og eventuelle dele er uorginale, så er det "garanten" der skal bevise at fejlen har noget med den del at gøre.
Nu syntes jeg, at det også må komme an på prisen, og den ligger omkring 350kr her i Jylland for en 30 knallert, og det må vel være noget lign. for din. Og det kan jo være meget rimeligt.
Jeg kender en der skulle til eftersyn med sin Aprilia Habana 45km, det var 5000km eftersyn, det var straks dyrere, nemlig 850kr+2400kr for orginal udstødning. Dertil kom timeløn for andre stumper. Det ville jeg ikke havde gjort.
Så summa sumarum: Hvis du har en god instruktionsbog, hvor du kan se hvad der skal udføres ved 1000km, så ville jeg give mig tid, og det har du jo nok, og så følge den til punk og prikke, og du er så også det gladere for din maskine, når du selv kender den bedre.
Så er jeg rimelig sikker på at skulle der blive problemer senere hen, så kan forhandleren ikke undslippe sin garanti, og får jo også dækket omkostningerne af hovedforhandleren.
Sådan noget som skiftning af specialolien på "bagtøjet/gearkassen", skal næsten altid udføre ved 1000km, men en ting som at male udstødningsrøret, er heller ikke dårligt i "nær fremtid", da det kan fordoble dens levetid.
Så Keldd, klø på, og giv den gas. Det sidste husker du nok, men ikke lattergas. ha ha.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 20-05-04 10:06

Ville lige sige at jeg giver Palle helt ret her, jeg syntes også du skulle tage fat i en skruetrækker og selv gå i krig med det, du bliver rigtig glad for det i længden når du selv kan ordne ting der går i stykker og kender din maskine indvendigt!

Så gå i krig med det! Og du bør helt sikkert overveje at smide lattergas på den ... eller ikke !?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-05-04 10:52

Ja det er sjovt med det lattergas, og der er firmaer der kan lave det for omkring 15.000kr, så mangler du bare flaskerne, dem får du ved at bryde ind hos din tandlæge, og fjerne alle hans flasker i kælderen, så griner han nok ikke ad dig en anden gang.
PS: Et størrer antal blev stjålet fra en tandlæge for et år siden, så der må kunne købes nogle billige flasker et sted, men hvis politiet får fat i dig, (Enten på din motificerede maskine, eller i din kælder med alle flaskerne) så tørrer de nok dit billige grin af dit ansigt.
Ja det er nu nok ikke noget at grine af. Ha ha

VH Palle Hansen
NB. Giv den gas

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 20-05-04 12:04

Hehe præcis, men du kan nu få det til 8.000 kr... Men stadigvæk mange penge.. Især når du jo så skal ud og lave indbrud for at skaffe gas'en! Men det kunne da godt være man skulle finde elefanthuen frem og lave et lille knæk hos den lokale tandlæge!

... eller måske ikke!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-05-04 13:40

Foreløbig tak,men jeg blev lidt skræmt,da de her i området sagde 1,200Kr. for et 1000Km syn.,må lige checke med forhandleren.Det der med at gøre det selv,kan jeg nok klare,ellers må jeg jo spørge her!!Der er godt nok et par ting,der undrer mig lidt,når jeg står og glor på den,men jeg er jo heller ikke begyndt at flå den fra hinanden endnu.Jeg har godt nok fået fat i en værkstedsmanual over den,det burde jo hjælpe lidt(på forståelsen).
Men det der undrer mig mest ,og det står der ikke en kæft om nogen steder,er udstødningssystemet.Hør her:
På udstødningsrøret er der svejst et tyndt rør på det ordinære rør,lige efter afgangen fra cylinderen.
Det fortsætter så en halv meter bagud,går lidt op, og ender i en lille metalæske med køleriller(eller hvad),der er på størrelse med en tændstikæske,på den anden side af æsken bliver røret til en gummislange der går hen i en lille metalcylinder(lille rund peberkværn)og herfra går gummislangen et eller andet sted hen jeg ikke kan se.
Den der med det er nok en katalysator tror jeg ikke på,men hvad så??Regulerer det noget ved chokeren er mit gæt.
Men hvad laver æsken og den lille cylinder??Og jeg tror IKKE det har noget med lattergas at gøre HAhaha

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 20-05-04 18:55

Jeg mener det er EMS antiforureningssystemet, der fortæller karburatoren om der er uforbrændt benzin i udstødningen.
http://www.chinapost.com.tw/cp/Taiwan_InnoValue/20030310.asp?ID=37763&GRP=E
Jeg kan se de har gjort meget ud af overfladebehandling af udstødningen, så man skal jo nok ikke male udenpå.
http://www.pgo.com.tw/e-products/e-pmx/PMX.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-05-04 21:14

Ja Palle,det må være rigtigt.Har også undret mig,for når den var startet,selv fra iskold,er der overhovedet ingen blå 2 takts røg,ikke den mindste smule,og heller ikke 2takts lugt.
Den servicemanual, jeg fik fat i var fra Sydafrika,og den beskriver lige nøjagtig ikke noget om systemet.
Da jeg hentede den,spurgte jeg ham(forhandleren)pæn mand,hvid skjorte, slips"det er noget med forureningen"svarede
han,nå igen en idiot,tænkte jeg,men mon ikke jeg var lidt for hurtig,det ser jo ud til at være rigtigt.
Men en katalysator er det jo ikke.
Lige det link du smed ind,er undgået mit falkeblik,og mon værkstedet ved hvad de har med at gøre,hvis de begynder at hive i det?Ahr,det må man gå ud fra,som der står i linket:De strenge Scandinaviske krav.Så deres manualer er forhåbentlig opdateret.
Det ender nok med at jeg sender den til service,så bliver jeg heller ikke beskidt på fingrene,men lidt tøset vil jeg nok føle mig når jeg afleverer den,på den anden side har jeg heller ikke gjort det endnu,Hahaha.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-05-04 20:42

Jeg sender den IKKE til service.
I dag var det dejligt vejr,solen skinnede,og jeg kørte ,bare ud og køre ikke.Min vej faldt så forbi forhandleren,og jeg gik derind for at spørge hvad det 1000 km. eftersyn kostede.Der var flere kunder i butikken,så det varede lidt inden det blev min tur.Godt 800Kr.svarede han på spørgsmålet,og hvor meget laver I så?Spurgte jeg igen:Skifter olien og så`n,svarede han.Den historie endte med at jeg købte en dunk transmissionsolie med hjem,og fortalte ham at den klarede jeg selv og så`n.
Da var det ligesom om at hans stemme steg en oktav,og han sagde:Så gælder garantien ikke.
Jeg kom til at grine,men han vidste jo heller ikke at jeg kender alle de hårde bananer inde på KanDu.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-05-04 21:26

Godt gået Keldd, så kender vi dig igen. Selvfølgelig kan du smøre lidt ved grebsklingerne, kontrollere dæktryk, og skifte den lille tube transmissionsolie.
Service og service, det minder mig om at jeg har en Ford Transit varevogn, som jeg sendte til 10000km`s eftersyn hos Ford i Horsens. Jeg ringede kl 15 for at høre om den var færdig, men værkføren sagde at de syntes den snakkede i ventilerne, så de var gået igang med at justere dem. Den var nok færdig kl 16. Nå tænkte jeg, det var sku da lidt mærkeligt, for jeg havde læst det hørte med til 10000km servicen.
Nå jeg troppede op, regningen lå klar, og når jeg havde betalt kunne jeg få nøglerne. OK ud til bilen, åbnede motorhjælmen, og så ind igen, og fik fat i værkføren. Jeg spurgte ham om de havde fået nyt justeringsværktøj. Han sagde hvad jeg mente, jo sagde jeg, kan i justere ventiler gennem oliepåfyldningsproppen. Næ, sagde han, vi tager ventildækselet af.
HVORFOR fanden har i så ikke haft det af, og heller ikke hjul mm. (Jeg havde hørt om en anden der havde mærket alle skruer, og det havde jeg også) Og hvis han ikke troede, på mig skulle han gå med ud. Hvad tror du han sagde, tja det kan da godt være, så må du bare komme ind en anden dag, og få ventilerne stillet? Hvad så med alt det andet, som i heller ikke har gjort, sagde jeg. Øø sagde han, hjulene behøver vi ikke tage af, for at rense tromlebremser, og hvis vi ikke har haft en topnøgle på de langsgående bladfjedres bolte, for at spænde med momentnøgle, så er det nok fordi vi har skønnet de var spændt nok.
Men vi har da vist smurt dørhængsler, ja det kan jeg se, sagde jeg og kiggede på lakken. Jeg kørte hovedrystende derfra.
Nu må du gætte Keldd, hvem tror du har fået Ford Danmark importørens hæderspris 2004, for god service.
Ja rigtig: Ford (Trekmobil) Horsens.
Så er det man spørger sig selv, hvordan er servicen så mon på de andre Fordværksteder i Danmark.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-05-04 22:13

Det er da ret kedeligt,man har jo overhovedet ikke nogensomhelst tillid til værksteder.
Vi må lave det selv Palle,og det har vi det nok også bedst med,men for fanden da,det er da kedeligt at det skal være sådan,jeg mener vi kan jo ikke lige meget allesammen,og dem der betaler for noget der ikke er blevet lavet,fordi de måske mangler lidt forudsætninger er nødt til at betale og se glade ud,ja det er sku kedeligt.
Det er godt nok en bloddryppende historie du fortæller,men desværre ikke enestående,men det ved du.
Det værste synes jeg er,når man forholder de ansvarlige for tingene,så glor de nærmest på een ,som om man er mindre
begavet,og så er det man bliver stiktosset,og de næste par timer af ens liv er ødelagt.
Og så lige den her:Noget byggeri i det indre København skulle restaureres,mage til forjaget omgang skulle man lede længe efter,men da møget var færdigt,en gang gedigent lort ville man vel som simpel håndværker kalde det,så kom borgmesteren med en bronceplade,og der stod:Som erkendelse for nænsom og gedigen restaurering.
Hvordan er det gået til??Nogen må da slikke hinanden ret kraftigt i røven!!
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : Keldd

Dato : 23-05-04 11:32

Tak for svaret pallebhansen.Og også tak til alle andre der svarede.
Il bee back:Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-05-04 12:42

Selv tak.
Ja det håber vi da, og så: giv den gas.
VH Palle Hansen