/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havepumpe/husvandværk ?????
Fra : Julemanden121
Vist : 5701 gange
150 point
Dato : 19-05-04 21:49

Hej

Er der nogle der har nogle erfaringer med husvandværk eller havepumper. Jeg har på nuværende tidspunkt egen boring men skal have købt en pumpe. Det er meget vigtigt for mig at pumpen kan give et højt vandtryk da jeg har en stor have.

Det skal yderligere bemærkes at mit vandspejl ligger under 8 meter, da det mange gange er vigtigt for valget af pumper.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 19-05-04 22:34

Du er sikker på du må hente vand op, hvis du får vand fra offenligt vandværk kan det give dig store problemer (dyrt) jeg har selv prøvet det. så skal du søge.
Hvor stor er borerøret, kan du bruge en dykpumpe, de er meget billige i de forskellige værktøjsforretninger i øjeblikket.
men gå ind på Jubii og søg der kommer mange ind.
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : Julemanden121

Dato : 19-05-04 22:37

Hej

Jeg har allerede fået tilladelse til at hente vand i undergrunden til havevanding. Røret er dog ikke stort nok til en dykpumpe.

Jeg har naturligvis selv søgt på jubii inden jeg stillede spørgsmålet. Dog ville jeg gerne vide om der er nogle der har erfaringer med disse pumper. Jeg har hørt at pumperne fra Grundfoss skulle være nogle af de bedste.

Er dette rigtigt??

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 19-05-04 22:44

Der har du helt ret grundfoss er den bedste det var den samme som jeg købte. Men den er bare så dyr, men der er også Haral Nyborg prøv der han har dem.
Men det var ikke for at blande mig om lovligheden om at hente vand op god fornøjelse
Det er virkeligt godt at ha`til sin have m.m
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : Julemanden121

Dato : 19-05-04 22:51

Jeg må lige høre - hvor har du købt din grundfoss pumpe??

synes ikke at kunne finde den hos Harald Nyborg?

Kommentar
Fra : pahus

Dato : 19-05-04 23:52

Køb en lille brugt Grundfos i dba. Det har jeg gjort. De er driftsikre og giver god vandmængde og tryk. Jeg fylder vores
sømmebaseng op hvert år 32000 liter og det tager kun et døgn at fylde.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 150 point
Dato : 24-05-04 12:18

Jeg har da set dykpumper beregnet til drikkevandsboringer: Lange slanke sager, der fint glider ned i en standardboring. Det er ikke sådan en byggemarkedsfidus til at tømme en kældersump med, men en profi sag, som sænkes ned i boringen og passer sig selv de næste 30 år. De almindelige "husvandværker" kan du ikke forvente nok sug fra til at klare 8 meter. Hvis du derimod kunne komme ned til 5 meter fra vandspejlet, ville du have gode chancer med et husvandværk fra Biltema, Bauhaus eller Harald Nyborg. Og så blir dit havevandværk også frostfrit.

Godkendelse af svar
Fra : Julemanden121

Dato : 31-05-04 22:01

Tak for svaret pbp_et.