/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Ustabilt netværk
Fra : henrik59
Vist : 567 gange
100 point
Dato : 19-05-04 13:29

Hvorfor hopper min bærbare af (kortvarigt) og på det trådløse netværk, selv om jeg kan se, at signalet er "godt" eller "meget højt", når det er på? Der er kun 6-7 meter mellem gateway og netkort, godt nok med en træetageadskillelse imellem, men det skulle ikke betyde alverden. Hastigheden fejler ikke noget. Det er et 3com kort og en 3com gateway. Det er sat op med kryptering.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 19-05-04 17:44

Kan desværre ikke lige sige, hvorfor - men har oplevet samme problem med min bærbare! Prøv at undersøge om gateway og 3com´-kort understøtter hinanden. Skulle gerne stå på æskerne! Det var vist problemet med min! Men (underligt nok) så virker det lige nu. Måske fordi jeg kører med fast strømforsyning!??
Held og lykke...
Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 19-05-04 17:47

Hejsa!

Prøv at sætte dem sammen med et alm. kabel først!

Så kan du jo se om det er computeren der er noget galt med eller det er det tråløse netværk det er galt med!

Hilsen Simon

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 19-05-04 19:47

Hej Henrik

Akaup skrev at han havde løst problemet ved at sætte strømforsyning til

det fik mig til at tænke på om der ikke er en indstilling (på dit netkort) der slukker for nettet for at spare på strømmen

prøv lige at se efter det.

Olefahnoe

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 20-05-04 00:20

Tak for svarene, men der er desværre ikke umiddelbart noget jeg kan bruge. Der er ingen tvivl om, at kort og gateway er kompatible, de fungerer jo også sammen det meste af tiden. Forbindelsen er på 95 % af tiden, men hopper kortvarigt (< 1 min.) af nogle gange i timen. Strømsparefunktionen er sat ud af kraft, både i XP og i 3com's software.

Der er endnu en (stationær) computer trådløst på netværket, den fungerer fint med et D-link netkort (står dog endnu tættere på gateway'en, men stadig på etagen over). To andre PC'er er koblet på via kabel, der er heller ingen problemer, og den bærbare fungerer også fint, når den har et netkabel.

Jeg synes, at jeg har været inde i alle hjørner af softwaren at eksperimentere med opsætning. Jeg har tænkt på, om krypteringen kan give dette problem (vil prøve at frakoble, bor på et ret øde sted), det siges i hvert fald at kunne reducere datahastigheden. Jeg har prøvet at opdatere driveren til kortet fra 3coms hjemmeside, men måtte gå tilbage til den gamle driver, da det slet ikke fungerede.

Andreas, hvad mener du med fast strømforsyning? At den bærbare er sat til 230 V? Det er den.

3com support har jeg, indrømmet, ikke prøvet endnu, mest fordi jeg havde større tro på en hurtig løsning via dette forum.

Accepteret svar
Fra : akaup

Modtaget 100 point
Dato : 20-05-04 13:21

Ja - jeg mente at den var sat til 230V - men det virker åbenbart ikke i dit tilfælde. Forstår heller ikke helt, hvorfor det virker. Havde samme problemer som dig, men nu har den været fast opkoblet via trådløs i over 24 timer uden at hoppe af! Og det kan den altså ikke ved batteridrift så vidt jeg ved.
Andreas.

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 24-05-04 13:05

Efter at have slået krypteringen fra, er problemet næsten elimineret. Det er dog ikke acceptabelt, at to produkter af samme fabrikat fungerer så dårligt sammen, som det åbenbart er tilfældet med 3Com's. Og selv om man kan filtrere MAC adresser og skjule netværksnavnet, så giver krypteringen dog en bedre sikkerhed. Godt jeg ikke bor midt i byen!

Godkendelse af svar
Fra : henrik59

Dato : 29-05-04 19:35

Tak for svaret akaup. Godt nok har jeg løst problemet selv nu, men pointene skal jo uddeles, og da du havde bidraget med to svar, får du pointene.

Jeg var lidt for hurtig til at skrive, at problemet var elimineret, for det var kun kortvarigt, at jeg ikke oplevede problemer uden kryptering. Nu kører systemet stabilt med 128 bit kryptering (se nedenfor).

Nej, jeg opdagede ved et tilfælde, at gateway og wlan kort ikke var indstillet på samme kanal. Gateway'en stod på kanal 11, som åbenbart er fabriksindstillingen, jeg havde i hvert fald ikke pillet der. Under netkortets egenskaber opdagede jeg, at det stod på kanal 3. Jeg husker ikke, at være stillet over et valg af kanal under installation af kortet. D-Link kortet i en anden PC i huset finder selv ud af, hvilken kanal gateway sender på. Men det går altså ikke automatisk med to produkter fra samme firma!?

Da jeg forsøgte at ændre kortets kanal til 11, gik computeren ned og genstartede selv, mærkeligt!
Der var dog ingen problemer i at ændre gateway'ens sendefrekvens til kanal 3, og siden har det kørt perfekt, forløbig i 3 dage.

Morale: Det er ikke altid, at de dyreste produkter er de mest brugervenlige. Jeg er dog meget glad for, at X-JACK antennen kan skydes ind, så man slipper for at tage kortet ud, når man tager den bærbare med. Her er 3Com vist enerådende (?).

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 30-05-04 10:50

>Godt nok har jeg løst problemet selv nu, men pointene skal jo uddeles, og da du havde bidraget med to svar, får du pointene

Ja takker - det kan jo altid være lidt af et dilemma at få lukket et spm. man ikke har fået et rigtigt svar på! Men godt at du fik det til at virke - og godt at du skrev løsningen herinde - så skulle du jo nærmest selv have point´sne Håber også at andre kan bruge svaret!
Mvh. Andreas Kaup.