/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
udefra fjernelse af mine cykler på min l~
Fra : snaptil
Vist : 3419 gange
20 point
Dato : 19-05-04 13:09

hejsa
jeg har lige set det "sjoveste" opstillede forslag fra en boligforening.
forslaget:
cykler som igennem længere tid er ubrugte og i stykker, og opstillet på den lejendes grund, kan uden yderligere varsel fjernes af viceværten...(noget i den stil)
jeg mener at forslaget krænker den private ejendomsret.. både i betrædelsen af den lejede ejendoms forhave samt straffeloven i uden varsel at fjerne andres værdier.
såfremt de istedet vælger at varsle med advarslen, mener jeg stadig ikke de kan have ret til at fjerne en cykel.
såfremt cyklen skulle en kort periode befinde sig på et fælles areal, har viceværten vel pligt til at passe på andres værdier...
har jeg ret

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-05-04 14:04

Ønsker du ikke pæne og ryddede omgivelser?
Eller foretrækker du en skrotplads som udemiljø.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 19-05-04 16:10

Hejsa
Jo - jeg kan godt give dig ret i at viceværten ikke må fjerne cykler (eller andet) fra lejerens grund. Det er helt rigtigt, at viceværten ville krænke den private ejendomsret og lejeren kan melde vedkommende til politiet for tyveri.

Så langt så godt!!

Jeg er dog ikke i tvivl om, at boligforeningen stiller dette forslag fordi det åbenbart er et problem med henstillede, ubrugte, "havarerede" cykler og jeg kan da godt følge dem i, at det ikke "forskønner" et boligområde, hvis der flyder med skrot og skrald.

Det de i stedet kan/skal gøre, er at få indføjet i de regler i har i foreningen (ordensregler ell. lign.), at lejere har pligt til at holde det lejede i pæn og ryddet stand. Det kan selvfølgelig også stå direkte i lejekontrakten. Hvis der så flyder med cykler (eller andet) på det lejede, kan boligforeningen gå ind og give lejeren en advarsel (skriftlig) og hvis den ikke bliver fulgt, kan boligforeningen sige lejeren op (uden varsel) fordi man misligholder lejekontrakten.

Men de må altså ikke fjerne noget fra det lejede - medmindre man selvfølgelig beder dem (viceværten) om at være behjælpelig med at rydde op.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-05-04 16:20

Citat
Jo - jeg kan godt give dig ret i at viceværten ikke må fjerne cykler (eller andet) fra lejerens grund. Det er helt rigtigt, at viceværten ville krænke den private ejendomsret og lejeren kan melde vedkommende til politiet for tyveri.

Han må sagtens fjerne gammelt ragelse, hvis der meddeles hvor skidtet findes.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 19-05-04 18:46

Hej!
Jeg mener godt de må fjerne det eller give dig et påbud om at du selv skal fjerne det inden en vis frist, hvorefter de kan få det fjernet og sende dig regningen.
Det er ligesom med gamle biler. Hvis en privat person har et bilvrag stående -- vel at mærke på sin egen grund, ikke ude ppå gaden -- kan kommunen give ham et påbud om at fjerne det og igen, hvis vedkommende ikke gør det inden fristens udløb, kan de rekvirere en ophugger til at hente vraget og sende regningen til grundejeren. Og det gør man faktisk i velordnede kommuner.
Det er vel også rimeligt nok når folk bor så tæt og har forskellig opfattelse af normerne, så er der nogen som må hjælpe dem.
Det er ligesom nydanskere der slagter får på altanen og bliver meget stødte og overraskede over at det må man altså ikke i Danmark.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-05-04 13:11

penelope og teil jeg er langt fra enig med jeres udtaleleser... og jeg tror ikke i har noget juridisk belæg for disse.. jeg harselv kun læst lidt formueret under mit studie.. og jeg mener at folks ansvar over for andres værdier faktisk er temmelig stor... og når man så endvidere vælger at betræde et område hvor du ikke har berettigelse til at være.. må denne kun forstærkes... tilnærme sig tyveri mm..
om man ønsker et pænt område er en ting..
men der skal en stærk vicevært(hermed ment til at vurdere cyklers + andets værdi) til at foretage en sådan fjernelse.
jeg tror han vil få problemer i retten.. idet det jo kun er ham der har til at opgave at vurdere hvad der er skrald og hvad der ikke er...
lexi din kommentar lyder mere fornuftig...det tætteste på et godt svar (:

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 20-05-04 13:49

Selvfølgelig må en vicevært ikke bare fjerne ting/cykler, fordi han mener, at der er tale om affald. På den anden side har en ejer af en ejendom ret til at holde den fri for uønskede ting og sager.

Hvis f.eks. en boligforening ønsker, at der ryddes op i de på ejendommen liggende cykler, må dette ske med et behørigt varsel. Politiet foreslår selv, at man sætter en mærkat på alle cyklerne, og derefter beder beboerne fjerne mærkatet på de cykler, der ikke skal smides ud. Det skal de have 2-3 uger til. Derefter kommer politiet og henter cyklerne (medmindre de er usælgelige på auktion, så efterlader de dem til udsmidning).

Hvis en vicevært ikke måtte smide noget ud, ville man jo aldrig kunne slippe af med gamle cykler og lignende.

Mvh
Jensen

Accepteret svar
Fra : Lexi

Modtaget 20 point
Dato : 20-05-04 13:57

Fin måde at gøre det på RyeJensen, men spørgsmålet går på ting der står på lejerens grund.
Jeg mener kun man kan bruge dit forslag på offentlige steder - eller det der hedder fællesarealer i boligforeninger.
Når man lejer noget har man råderet over det, men skal selvfølgelig følge de punkter man har skrevet under på i en lejekontrakt og efterleve de ordensregler der (forhåbentlig) findes.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 20-05-04 14:10

Sorry, jeg havde misforstået spørgsmålet.

Når det drejer sig om en lejet grund, mener jeg ikke, at der er noget at diskutere. Udlejeren har kun adgang til det lejede når forholdene kræver det (lejeloven § 54) og dette er kun tilfældet, hvis der er tale om en tvingende grund, jf. Karnovs note 382 til Lejeloven. I alle andre tilfælde kræves der fogedrettens bistand. Overtrædelse af § 54 er ulovlig selvtægt, og kan i medfør af Straffeloven § 294 medfører bødestraf. Dertil kommer et erstatningsansvar, hvis han har fjernet noget på ejendom (f.eks. en cykel).

Jensen

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 21-05-04 16:23

Hej til snaptil.
Det er jo lidt pudsigt at du stiller spørgsmål men vælger ikke at tro på de svar du får. Hvorfor spørger du så?
Det er rent faktisk sådan at kommunen kan bede politiet assistere miljø sagsbehandleren , hvis folk ikke vil give adgang til besigtigelse af vragbiler og stadigvæk: Der er tale om biler som står på folks private grund.
Så jeg synes ikke det er at gå lejerne for nær, hvis man forlanger orden på en grund som er lejet og det har vist ikke ret meget med formueret at gøre. Det er mere med at have respekt for andre.
Til Rye Jensen: Der er ikke tale om ulovlig selvtægt i eksemplet med vragbiler. Ejeren får et officielt påbud om at fjerne affald, med en frist til at bringe tingene i orden. Hvis boligforeningen gør noget tilsvarende er der ikke tale om selvtægt, tyveri eller erstatningsansvar.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 21-05-04 16:37

penelope - jeg tror, at du har fat i noget rigtigt, men er det ikke noget med at man ikke må oprette egne "private" lossepladser ell. lign. og hvor kommunen så kan skride ind med en eller anden miljøbestemmelse?.
Jeg ved ikke rigtig hvad det er for nogle paragraffer, eller hvor de kan findes, men jeg mener da på et tidspunkt at have læst om præcis det du beskriver i vores lokalblad.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 21-05-04 16:43

> Penelope. Ikke enig. Hvis du har lejet en grund ud, kan du ikke, selvom du har givet lejeren et påbud om oprydning, tiltvinge dig adgang til grunden og rydde op. Efterkommer lejeren ikke påbudet, må du gå gennem fogedretten. Lejeren skal naturligvis betale alle omkostninger. Tiltvinger udlejer sig adgang, må han ifalde ansvar, jf. ovenfor. Fsv. angår kommunens mulighed for at fjerne vragbiler er den situation efter min mening ikke sammenlignelig med den i en boligforening, da kommunen har andre beføjelser end en privatperson, og samtidig kan de få politiet til at effektuere et påbud.

På den anden side er vi da enig om, at man som udlejer må kunne en vis orden på sin grund, selvom den er lejet ud.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 22-05-04 18:53

penelope... jeg ved ikke på hvilken måde en bil som kan skabe miljø problemer kan sammenlignes med en cykel forureningsværdi.. men jeg tvivler...
...kan kun stille mig enig i rye jensens sidste kommentar..

.-... kender du pensum for formueret ??? det inkluderer faktisk lejeloven(samt aftaler)......hvor i de fleste paragraffer er præceptive.. og altså ikke kan tilsidesættes af alm aftaler....... /boligforenings tilføjelse reglement

..hvorfor jeg stiller spørgsmålet... en ting er at en person føler sig sikkert i sin sag.. men man kan overse noget.. sum summurarum.. det jeg har set skrevet her.. støtter min egen opfattelse.

så spørgsmålet vil være om det var en tvingende grund for boligforeningen at betræde det lejede for at fjerne nogle cykler.
.... og dertil mener jeg at viceværten ikke er fagmand nok og at de ikke udgør "fare nok" for omgivelser eller det lejede til at han skal bevæge sig ind på det lejede.

lexi og rye jensen tak for de meget gode svar.. jeg ville gerne dele pointene i mellem jer .. da begge svar virker kompetente..

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 22-05-04 18:56

Tak for svaret Lexi.