/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
GF4: lav score i 3dmark2001SE vertex sha~
Fra : maz
Vist : 359 gange
100 point
Dato : 02-06-02 22:16

Jeg har lige købt et Innovision Tornado Geforce 4 Ti4200 kort og testet det (det er svært at lade være med madonion.com's 3Dmark2001SE test. Alt i alt ligger mit system 10-20% under tilsvarende systemer (score=6400), men det der er virkeligt mærkeligt er at resultatet i vertex shader testen er langt under hvad andre har fået (ca. 11 fps - typisk 1/5 - 1/6 af stilsvarende systemers score). Har jeg en defekt enhed eller et software problem? Og er der nogen der har et forslag til hvad jeg kan gøre? Problemet kan tilsyneladende ikke afhjælpes af at installere andre nvidia drivere - jeg har både prøvet 23.et-ellerandet, 27.20, 28.90 og 29.40.

Lige et par systemspecifikationer: Athlon XP 1600+ på et Asus A7A266, 512 MB DDR RAM, Win XP (+DirectX 8.1), SB live value...

mange tak

Mads

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-06-02 22:09

maz wrote:
> Jeg har lige købt et Innovision Tornado Geforce 4 Ti4200 kort og testet
> det (det er svært at lade være med madonion.com's 3Dmark2001SE test.
> Alt i alt ligger mit system 10-20% under tilsvarende systemer
> (score=6400), men det der er virkeligt mærkeligt er at resultatet i
> vertex shader testen er langt under hvad andre har fået (ca. 11 fps -
> typisk 1/5 - 1/6 af stilsvarende systemers score). Har jeg en defekt
> enhed eller et software problem? Og er der nogen der har et forslag til
> hvad jeg kan gøre? Problemet kan tilsyneladende ikke afhjælpes af at
> installere andre nvidia drivere - jeg har både prøvet 23.et-ellerandet,
> 27.20, 28.90 og 29.40.
>
> Lige et par systemspecifikationer: Athlon XP 1600+ på et Asus A7A266,
> 512 MB DDR RAM, Win XP (+DirectX 8.1), SB live value...

så vidt jeg har forstået stresser Vertex shaderen mest din AGP bus..
prøv at checke om den kører AGP4x og har Side Band Adressing slået til..

Kommentar
Fra : maz

Dato : 03-06-02 11:55

Hej Dennis,
tak for forslaget.
AGP-Bussen kører 4x, dog var Side Band Adressing var ikke slået til. Selvom jeg slog den til hjalp det ikke på problemet.

Mads

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 100 point
Dato : 07-06-02 16:51

Hej Mads!

Jeg bruger også den test, når jeg får nye grafikkort, det sidste jeg har prøvet at teste er et ATI Radeon 8500-LE 128 DDR DVI+TV på en PIII 1000 mhz med 640 MB SD RAM PC-133 og min scorer ligger mellem 6200 og 6400.
Min score er også noget lavere end tilsvarende opgivet på deres side.

Du får en højere score ved at lukke alle unødvende programmer når du tester også evt. firewall og virusprog., når du så går online på deres side så husk at starte dit firewallprogram op igen.

Jeg har læst og har en formodning om, at mange når de tester overclocker deres grafikkort for at få et bedre resultat.
Noget der også kan indvirke på din score er dit motherboard, og du skal for at få den bedste ydelse endvidere sætte AGP Aperture size til det dobbelte af det der er på dit grafikkort, dog max. 128 (anbefaler de flere steder) endvidere skal primær display driver selvfølgelig være dit grafikkort altså AGP hvis du kan stille denne.

Mit tidligere grafikort var et Asus AGP-V7700/32M/SG svarende til et Nvidia Geforce2 GTS/PRO hvor jeg opnåede en score på ca. 2700.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-02 20:05

> prøv at checke om den kører AGP4x og har Side Band Adressing slået til..
Hvordan gør man det?
mvh MIC

---
Outgoing mail is certified Virus Free by AVG 6.0.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.370 / Virus Database: 205 - Release Date: 05-06-2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-02 20:07

Michael_Sørensen wrote:
>>prøv at checke om den kører AGP4x og har Side Band Adressing slået til..
>
> Hvordan gør man det?

i din BIOS

Kommentar
Fra : maz

Dato : 13-06-02 00:23

Problemet er løst!
Efter at have været stort set alle mulige kombinationer af drivers og settings igennem.

Inde under Direct3D indstillingerne for grafikkortet valgte jeg at sætte "gengiv ikke flere end X billeder fremad" til 1.
Rimeligt sort - men nu virker det altså, og alt kører tilfredstillende.

Mads

Godkendelse af svar
Fra : maz

Dato : 13-06-02 00:31

Tak for svaret Bjarne_H. Det var dog ikke det der hjalp, men du var den der gjorde mest ud af dit indlæg

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-06-02 01:21

Selv tak - Jeg tror jeg vil gå mine Direct3D indstillinger igennem!

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : maz

Dato : 15-06-02 22:48

Jeg har fundet ud af at det er et problem mellem Alimagik 1 chipsættet på mit bundkort, GF4eret og Nvidias drivere.

Nvidia har inaktiveret vertex shaderen gennem driverne - uvist af hvilken grund. For at genaktivere den, skal man ændre i registrerings databasen, hvilket kan gøre ved hjælp af et program kaldet rivatuner (Pas på! Man kan virkelig komme galt afsted med det program, hvis man piller for meget!!!).

I programmet skal man vælge "poweruser"-fanen, trykke på "open matched detonator database"-ikonet, folde "system"-linien ud, og sætte "EnableALiAGP"-indstillingen til 1 (lysende pære). Jeg har ikk oplevet faldende systemstabilitet og min 3Dmark2001SE score gik fra 6400 til 8900

Læs mere om det og hent rivatuner på www.guru3d.com (den nyeste udgave er kun kompatibel med op til Detonator 28.xx).