/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
60sek til at gemme
Fra : CCjunior
Vist : 464 gange
50 point
Dato : 19-05-04 12:50

Min kære moder har et problem med sin com.. når den har været tændt 5-10 min så lukker den ned. man får lige 60 sek til at gemme ting i og så lukker den..
hun har prøvet at skrive shutdown -a men det hjalp ikke..nu har jeg lovet at tage der op i weekenden og så ville jeg gerne ha så mange råd med som muligt..
Hun er igang med at hente opdateringer til xp men det er ikke så let når hun kun kan være online ca 10 min af gangen..
Jeg ved godt at der er skrevet flerer tip osv om det, men jeg ville gerne ha en ordentlig forklaring til hvad jeg skal gøre..
er der nogen programer jeg skal hente og tage med derop eller hur..

Junior

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-05-04 13:00

Jeg tror hun måske har fået Sasser. Hvilken meddelelse kommer den med før den lukker ?

Her står hvordan man fjerner den : http://www.spywarefri.dk/virus.htm#sasser

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 19-05-04 13:01

jeg har ikke selv set den, men hun siger der kommer en boks op hvor der står man har 60 sek til at gemme det man arbejder med. og så lukker den ned..

Junior

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-05-04 13:02

Du kan samtidig scanne for spyware og adware her : http://spywarefri.dk/onlinevark.htm

..og hent så lige [Min sikkerhedpakke] i menuen til venstre her : http//www.arlet.dk

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : ferik

Modtaget 60 point
Dato : 19-05-04 13:02

"det ligner virus"
få en gratis og uforpligtende CD med opdateringer fra BILL GATES på adr
http://www.microsoft.com/danmark/security/protect/default.asp
jeg fik en cd i feb og har haft stor fornøjelse af den både hos mig selv og hos venner
hilsen ferik

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 19-05-04 13:03

hun kører med adaware... og har antivirus og firewall.. ellers ved jeg ikke så meget om hendes com

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-05-04 13:04

Det lyder MEGET som Sasser men læs her :

Citat
Hvordan undgår jeg at computeren lukker ned hele tiden?

Hvis du oplever at computeren går ned efter en nedtælling, som starter fra 30 sekunder, ja så kan du stoppe det ved at klikke Start > Kør > og skrive: shutdown -a (husk mellemrum efter shutdown)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-05-04 13:10

Hun kan derefter scanne sine porte for at se om der er en åben bagdør til hendes system en trojaner kan benytte.

Det gør hun her : https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 19-05-04 13:12

det lydder sq godt Molokyle..
jeg skal først derop søndag, men nu har jeg da nogen ting jeg skal ha afprøvet..
måske var det en ide at bestille den cd i samme ombæring...

Junior

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-05-04 13:17

Hmmm......... CD'ere har det med at udløbe. Lige så snart man har det nyeste, kommer der mere 'snavs' til !

Hold dig altid orienteret via : http://spywarefri.dk og/eller http://www.arlet.dk ..der er forum begge steder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-05-04 13:21

Ps. Gratis virus online scanner her : http://housecall.trendmicro.com

Den er altid opdateret for de nyeste virus, orme osv..

</KLÅGE MÅGE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-05-04 13:24

windows sikkerhedspatches her http://v4.windowsupdate.microsoft.com/en/default.asp?corporate=true
lige til at downloade

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 19-05-04 13:31

det lyder jo godt alt sammen..så må vi jo håbe at det virker...hehe..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-05-04 13:46

Selvfølgelig virker det. Det er jo os der har hjulpet dig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jespereh

Dato : 19-05-04 15:07

Kan også være overrun i RPC'en

1: Kontrolpanel > administration > Tjenester
Find så Remote procedure control, vælg egenskaber, vælg så genoprettelse, og vælg GØR INTET i alle 3 forsøg.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 19-05-04 18:12

undskyld, men for mig lyder det grangiveligt som om computeren er blevet inficeret medBlaster!
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.blaster.worm.html

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-05-04 18:21

webbi -> Næppe sansynligt med antivirus og firewall (..hvis ellers de er opdaterede ? ).
Det samme gælder iøvrigt Adaware. Der kommer næsten dagligt opdateringer !

Med mor på nettet 10 min. ad gangen, er programmerne næppe opdateret

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-05-04 18:50

Det der lyder lidt underligt er at der går 10 minutter før hun får beskeden! Normalt ville blaster eller Sasser komme med beskeden lige efter opstart! Men det kan jo være den nye virus, der udnytter hullet efter Sasser?

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 20-05-04 00:13

Sasser kan godt vente et stykke tid før advarslen dukker frem - tro mig :(

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-05-04 00:21

Nemlig Andreas1982 ; alt fra under 1 min. til 12 timer (..mindst). The1best her fra Kandu.dk fik Sasser og den dukkede op (=lukkede ned) med meget forskellige mellemrum.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kurdi

Dato : 20-05-04 01:47

Hej CCjunior
http://scanner.virus112.com/index.htm
Har prøvet mange OnlineScannere, men synes den her er god.
Held og lykke med projektet.

Ps, Husk at sige at du elsker hende.

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 20-05-04 18:46

har tidligere haft besøg af Sassar. og ja, det var lidt forskelligt, hvor længe jeg fik lov at være på nettet, inden der blev lukket ned. Men shutdown -a virkede i mit tilfælde. Det lød ikke til at virke hos CCjunioer, eller ?? Uden den mulighed, tror jeg ikke at det kan lade sig gøre at downloade opdateringen fra windows. I så fald skal den hentes ned fra en anden pcér og brændes på en cd

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 23-05-04 18:37

Jeg har lige været oppe hos min moder.. nu kan man slet ikke gå på nettet.. den fryser alle hjemmesider og der kommer advarsler fra stort set alle programmer der kører.. shutdown -a virker men 2 min efter kommer beskeden igen..
jeg har nu bestildt den cd med opdateringer til hende og så vil jeg prøve at installere en ny antivirus anno 2004...
hvergang hendes antivirus finder noget så bliver programmet lukket... tysisk..

Junior

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 10-06-04 18:50

Tak for svaret ferik.
Jeg har bestilt en cd og håber snart den ankommer..
jeg har desuden sendt et nyt antivirus prg til hende og håber at det kan fjerne det sidste snavs der er..
nu ser vi..ellers må jeg jo åbne en ny tråd..

Junior