/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
generelt spørgsmål omkring motorcykel
Fra : david_dollas
Vist : 616 gange
50 point
Dato : 19-05-04 08:45

Jeg er igang med at tage kørekort til MC, men har tænkt over en ting... Hvordan foregår gearskifte på en MC. Jeg har kørt scooter i mange år, og der er det jo en slyngkobling. Så pleasa help me....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-05-04 08:55

Det er en fodpedal og koblingshåndtg
Mvh Sune

Kommentar
Fra : castin

Dato : 19-05-04 08:55

En del af det at tage motorcykel kørekort, er at forstå hvordan transmissionen fungere - du vil helt klart få det vist som en del af den teoretiske/praktiske del.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-05-04 08:56

Første gear ned og derefter de andre frigear andet tredie fjerde osv op med foden og selvfølgelig udkobling imellem
Mvh sune

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 19-05-04 09:01

Dvs. lidt lige som en bil... forestil jer:

start
motoren køre.
koblingen er nede.
gearpedal ned = første gear.
køre
Koblingen ned
gearpedal op = andet gear
køre
Koblingen ned
gearpedal op = tredie gear

med koblingen ned menes tryk på håndtaget.

Hvordan så tilbage til "frigear" for at starte igen, ved f.eks rødt lys?

Lidt platte spørgsmål, men man kan jo ikke vide alt... Og jeg er meget glad for hjælp.

Kommentar
Fra : castin

Dato : 19-05-04 09:21

Så trækker du koblingen ind, trykker på gearpedalen det antal gange der skal til for at frigear lampen lyser - det er det !

mvh
Castin
Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet på http://www.mcinternet.dk - nu også med +400 mb online mc-videoer

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-05-04 09:21

Det findes dog også andre systemer. Moto Guzzy lavede en model med kun to gear : Høj og Lav. Transmissionen forgik via et oliedæmpet kammer. Guzzy'en kunne startes fra begge gear, men den lave gearing gav den bedste acceleration, det høje den bedste bezinøkonomi

Visse veterancykler som f.eks Harley Davidson havde gearvælgeren siddende på tanken.

Nu om dage er systemet Sunowich m.fl. beskriver dog langt det mest almindelige

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-05-04 09:55

Og englænderne gør det på den "rigtige" måde:Første gear op,og så sparker man de andre NED.
(Ik`osse Pallenoc).
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 19-05-04 16:19

Helt rigtigt Keldd!!!

God "weekend"

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 21-05-04 16:08

Husk at give mellemgas når du gearer ned.
Nilsg

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 21-05-04 16:22

Jeg har så nu været ude på manøverbane, og det kørte faktisk meget godt... SKal så lige lære at man skal geare ned som man har gearet op, dvs. vi er i 3 gear, så skal vi i 2,, 1 og så kan vi gå i "frigear"... Det lære jeg nok...

Det var sku sjovt... :)

Men det er vel ikke nødvendigt at gå i frigear... Man kan vel bare blive i 1 og så med koblingen inde, til man starter igen, eller ???

Jeg syntes at det til tider var svært at finde koblingspunket, og så starte uden at det "rykkede" i cyklen, men det er vel noget man vender sig til, altså hvornår man skal give gas... Nogle triks at hente her?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-05-04 16:29

Nej, det kommer med tiden til at sidde i hånden og foden, når du får 'følingen' efter nogle timers kørsel

Grunden til man har et fri-gear er; man skåner koblingen, når man holder stille.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-05-04 17:11

Når du har den i 4gear (eks.),og skal stoppe,behøver du ikke at løbe alle gearene igennem,men stopper og finder så frigearet.
Du er godt på vej ,held og lykke, det går jo fint allerede,kan vi se allesammen.
Bare det var mig,det var den bedste tid i mit liv,da jeg lærte at køre MC.
Lad os høre hvordan det går hen ad vejen,også når du skal vælge din egen MC,for så er du kommet det rette sted,hvis du vil have lidt (meget) vejledning.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-05-04 17:22

Keldd -> Lige med den 'krølle', det sparer på bremserne, når man lader motoren bremse på vej ned i fart, inden man stopper. Motorbremsning hedder det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-05-04 17:24

Ps. Så skal man heller ikke fumle efter det rette gear, hvis man får brug for accelleration igen undervejs.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-05-04 19:54

Ja ja molykole,gider du ligge og motorbremse hvergang du nærmer dig et stoplys på Amagerbrogade,så ryger din motor
nok før bremserne.Selvfølgelig skal du ligge og fiske efter gearene,så du altid har den i det relevante (fint ord ikke?)gear,så du til hver en tid kan gi`den tæsk og slippe væk fra trængslen i myldretiden,når du så når Amager boulevard,
er du hurtigt inde på Rådhuspladsen,men mig får du ikke til at banke den ned i et lavere gear,og så bruge motoren som bremse.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-05-04 20:21

Hver mand sin smag. Når jeg triller foregår det på en veteran. BSA Goldstar er 'bygget' til den slags og nej; det er ikke praktisk på Amagerbrogade, men fint på vej ned ad bakke i alperne

Keldd -> Vi er i og for sig ikke uenige

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-05-04 20:40

1960 BSA Goldstar DBD34, 500cc for at være helt nøjagtig : http://www.briansapsford.co.uk/images/bsabig

http://www.vintagebike.co.uk/Bike%20Directories/BSA%20Bikes/pages/BSA%20Gold%20Star%20DBD34%201960.htm

..selvom den ikke er lige så velholdt !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 21-05-04 20:48

Sku meget sjov... Jeg bor faktsik på amager... :) Og såsnart jeg får det kort, tager jeg en tur på amagerbrogade, ned af vejlandsalle og på røde mellemvej hvor jeg bor, stopper jeg... :)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-05-04 20:58

Nå,molokyle,så ved du jo hvad det drejer sig om!Kørte selv Velocette Venom i fuldt trim (500cc), indtil fornylig.Og er vokset op på Amagerbrogade med en Veloc.Mac.350cc 1946,den anden var fra 1965,men se her:
http://www.vintagebike.co.uk/Bike%20Directories/Velocette%20Bikes/pages/Velocette%20Venom%201965%20(2).htm
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-05-04 21:33

Du må godt køre på Amager,men vi må vide hvad du skal køre på.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 21-05-04 22:03

Tjaaa, noget stort... Da jeg vejer over 100 KG og er 198 høj... :)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-05-04 22:25

Hmm,der er noget med nogen regler,at den kun må være så og så stor,når man lige har fået kørekort i dag.
Vi må lige have nogen på banen der er skrappere til de regler end mig.
Men hvad har du selv tænkt dig?Og hvor mange kroner har du sat af.
Hilsen Keldd.