/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvorfor ik.... maxi
Fra : krlle
Vist : 531 gange
250 point
Dato : 18-05-04 15:27

jeg har købt et 45mm cylinder-kit til min maxi på www.protuna.dk Men nu vil den ikke starte selvom jeg har omdysset kaburatoren som er en gammel rund udgave ud over det sidder der også en 15mm udsugningsstuds på. Det er meget mystisk for det er meget tæt på den starter men den vil ikke?

er der nogen der har et bud

Kommentar
Fra : skaarpe

Dato : 18-05-04 15:56

heyy ring til en proff....

ej det er gas

hvis der er cylinder-kitet der ikke virker så prøv at sende det rerur og få et nyt

Kommentar
Fra : J3kZ

Dato : 18-05-04 16:26

lol

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-05-04 22:25

Det lyder som om noget er utæt så
Mvh sune

Kommentar
Fra : bellis8

Dato : 19-05-04 00:46

Den får ikke for meget luft

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 19-05-04 07:48

Jeg havde det samme problem med mit kit da jeg skulle starte første gang..Prøv og kickstarte den nogle gange først og bagefter se om der kommer benzin ned i din cylinder..Det gør du ved og skrue tændrøret af og se om det er vådt i spidsen..Hvis det er det får den benzin..

Luftskruen på en almindelig karburator er helt ind til du kan mærke at den får fat og 1½omgang ud..Så kan du gå derfra..Det er sikkert ikke nok med 1½ gang ud, men prøv det..tomgangsskruen skal du sikkert også stille på, men pas på for du drukner den let ved og blive ved med og prøve at starte den, og så kan den slet ikke..Måske det er det der er sket..Men det kan godt være svært og starte den første gang når man har sat et nyt kit på..Det er for det meste indstillinger i selve karburatoren....Men prøv det først...Oven i det skal du også tænke på og skifte tændrøret ud med en kortere et og et der har højere varmtal f.eks 8-9...Det skulle jeg gøre på mit kit...

VH Tigeren

Kommentar
Fra : krlle

Dato : 19-05-04 15:53

ok men alt det har jeg prøvet untagen at skifte tændrør og den får benzin så..... det er sku underligt

hvilken dyse bruger du???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-05-04 12:58

Du skal udlufte den godt, ved at lukke for benzinen, give fuld gas, uden tændrør i, og træde på kickstarteren 20 gange.
Så sætter du det i og prøver uden at åbne for benzinen, når den er i gang, åbner du først for benzinen.
Hvis den dør med åben benzinhane, så er svømmerventilen utæt, fordi der er skidt i den, så knallerten drukner.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : II_SPAWN_II

Dato : 23-05-04 23:46

prøv at tag dit luftfilter af og se om det virker. :)

Kommentar
Fra : krlle

Dato : 24-05-04 17:33

har prøvet men ingen af forslagne virker?????

hvilken dyse skal jeg evt. bruge

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-05-04 17:54

Nu køber man heller ikke et tunsæt og bruger den gamle karburator, da den er alt for lille til den cyl. og kan ikke føde den, der er også stor risiko for at stempelet sætter sig. De fleste køber en 15 mm Bing, feks. ved http://www.west-import.dk/ den passer på samme studs.
Men for at konstatere at cyl/stempel er ok, så giver du den en snaps, ved at hælde 2 fingerbøl benzin ind i karburator eller gennem tændrørshullet, og hvis den så starter, så er fejlen benzinmangel. Og så kan du lige så godt få den karburator størrer, frem for at rode med den gamle. Man køber jo heller ikke en racerbil, og sætter nedslidte dæk på.
Men vil du rode med din gl. karburator, så er det jo bare at skrue bunden af kerburatoren, og rense dysen med trykluft. Blæs også gennem alle andre huller i karburatoren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 25-05-04 10:55

Som ph nævner er det altså ikke vejen frem at bruge en (original) karb til dit tunsæt...den er jo slet ikke dimensioneret til den højere ydelse. Køb derfor en større karb. der passer til tunsættes ydelsesområde. Den gamle kan du efter at have renses den lægge på lager. Læg den evt. i (adskilt) eddike et døgns tid...det vil opløse de rester at aflejringer og korrision af aluminium. skyl den herefter (grundigt) i varmt vand (gerne kogende) og blæs den ren med trykluft.

God fornøjelse.

Mvh
Palle jensen

Kommentar
Fra : krlle

Dato : 26-05-04 10:46

ok.... pallerne men hvis jeg skulle invistere i en tun kaburator skal det så være en 15 eller 20 mm.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 26-05-04 11:32

Størrelsen er angivet som den "lysning" der er i karb'ens indsugning (tværmål)), altså hvor hvor meget luft der kan komme igennem. Dyserne afgør så hvor meget benzin du kan blande med denne luft. Så jo større ydelse dit tun har jo større karb/jo mere benzin-luft kræver din motor.
Så hvis du følger ph's råd om en 15 mm til dit tun er du ikke galt i byen, men hvis du vil "vride" mere ud af din MAXI (nu eller senere) så køb en større (20 mm)

Held og lykke!!!
Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : krlle

Dato : 26-05-04 13:01

passer min 15mm studs til en 20mm kaburator, kan man skrue den til som på en normal kaburator.

er det her et godt køb www.protuna.dk
Karburator, Dellorto Phbc 20 as (20mm) 399.00 kr

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 26-05-04 13:32

Dell'orto er ABSOLUT en af de bedre karb's der bliver poduceret....dem kan du have fuld tillid til.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : krlle

Dato : 26-05-04 15:00

Det lyder jo godt men kan man justerer kaburatoren til en 15mm studs, som på de orginale kaburatorer.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 26-05-04 15:08

Efter min mening er der ingen idé i at købe en 20 mm karb til en 15 mm studs. Jeg ved godt at det måske koster en ekstra skilling at "gøre løsningen komplet" men du fortryder det ikke. En 20mm karb er jo grundlæggende baseret på en tilsvarende studs. Så hvis du skal hen og dyse din nye karb om alligevel er der vel mere fornuft i at købe en ny studs der passer til.
Du kan under alle omstændigheder få det til at funge, men nok ikke optimalt. Så mit råd er : Gør det nu ordentligt fra starten!!! Du KAN få for mange ærgelser krlle ved at gøre det "halvt"!
Mvh
Palle jensen

Kommentar
Fra : krlle

Dato : 26-05-04 16:00

ok... men hvilken dyse skal der så i.......

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-05-04 16:06

Du kan jo købe en 20mm studs og en 20mm Delorto ved http://www.west-import.dk/
Eller beholde din 15mm studs og købe en 15mm Bing eller Amal, den billigste er Micra, men jeg tror ikke den er så god.
20 mm vil nok give lidt mere, selvom mange har rimelige store tun med 15mm Bing(Ny model)
Der vil nok være lidt forskel på acceleration og topfart, men det afhænger meget af din cylinder, hvad det er for en.
Du skal også som minium have en 28 mm 250kr "ligner org. udstødning på", eller vælge en skrappere udstødning.
Men det bedste er at ringe til westimport, og tale med dem, da de har handlet med Puckdele i en menneskealder, og tidligere hed Maxishoppen, han solgte Skandinavisk Tunimport fra.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : krlle

Dato : 26-05-04 16:13

ok... men hvilken dyse skal der så i.......

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-05-04 16:19

Det kan ikke siges, da det afhænger af cyl/karb./udstødn.
Endvidere er det forskellige numrestørrelser på de forskellige karburatormærker.
Så du er nødt til at prøve den der sidder i, og så gå op i numre, indtil den firtakter, og så gå et nummer ned.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 27-05-04 00:08

så vidt jeg ved er 15 mm bing, dyrere end 20 mm dellorto så køv dellortoen og en tilhørende studs!
Ellers kom forbi buddinge, jeg har en MZ motorcykel stående med en mindst 43 mm bing på...
ej bare gas

Kommentar
Fra : krlle

Dato : 28-05-04 15:36

Hmmm..... jeg ved ikke helt hvorfor jeg skulle købe den på west-import når den er billigerer på proyuna??+

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-05-04 18:39

Du skal bare købe den det billigste sted: Protuna, og så prøve med den 96 dyse der sidder i, du skal selvfølgelig have en 20 mm studs fra dem også, og en udstødning hvis du ikke allerede har en tun-model.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : the_spawn15

Dato : 29-05-04 22:35

Sælg lorte

Kommentar
Fra : the_spawn15

Dato : 29-05-04 22:35

Sælg lorte

Kommentar
Fra : tobi.drengen

Dato : 31-05-04 18:56

har du prøvet at chekke tændingen? det gør du nede ved platinerne.

Kommentar
Fra : krlle

Dato : 01-06-04 20:03

k.................. hva er du for en spade the_spawn15 du får ikke bedre kvalitet en puch......... det morderne lort holder ikke en meter_

forresten behøves en tun-udstødning.....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-06-04 20:51

Puch er en rigtig fin knallert, den er enkel og har solide dele, og alle dele er billige, da der er så mange knallerter i landet.
Jeg må jo formode der er gnist på, da den kunne køre før du udskiftede cylinder.(Slå evnt. gnistafstanden lidt tættere)
Tjek gnisten ved at lægge tændrørsgevindet på topstykket, når du træder.
Nu har du vel husket at vende stempelet med pilen i toppen, pegende mod udstødningen(Nedad)
Nye pakninger i bunden, toppen og ved studsen.
Min mistanke er at der er falsk luft en af stederne, og hvis det er tilfældet, skal du kunne starte op et kort øjeblik ved at hælde 2 fingerbøl benzin ned gennem tændrørshullet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : qwerz

Dato : 07-06-04 02:27

enig med krlle puch er squ et kvali mærke men nu er jeg gået over til pgo men jeg har stadig mine 2 smukke maxi´er

Kommentar
Fra : krlle

Dato : 07-06-04 16:09

selfølgelig har jeg vendt den rigtigt.....men du kan godt have ret i at den måske får falsk luft?????

Kommentar
Fra : krlle

Dato : 08-06-04 22:13

det virker ikke det er godt nok mystisk................................................................

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-06-04 22:09

Har du prøvet at udlufte, med lukket benzinhane, og sæt event. en lighter hen til tændrørshullet efter du har udluftet, og træd let på kickstarteren, for at se om der kommer en stikflamme, hvis der gør så er der stadig benzin i krumtappen.
En 20mm studs og 20 mm bing kan ikke være der, så du skal over i Dellorto for at den kan monteres og være der for stellet.
Den skal give et prut, hvis gnisten er god, og der ikke er for meget benzin i krumtappen.
Er dit cylinderkit uden membran.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-04 23:11

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede afgivet og mistet pointene, nu skal du bare vælge den der skal have dem, og du kan kun vælge en.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-08-04 09:31

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-02-05 08:49

Ok så må man jo selv smide dit spørgsmål væk.
VH Palle Hansen