/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
mistet data pga sletning af logisk drev
Fra : Wrongstyler
Vist : 645 gange
250 point
Dato : 18-05-04 13:41

Mit problem:
Jeg måtte geninstallere xp på maskinen men var nødt til at lægge 98 ind først og så xp ovenpå bagefter.
Min primære master er delt i 2 partitioner (c: og d:)
Da jeg lagde 98 ind kunne det kun lade sig gøre ved at formatere C drevet til fat32 (det var ntfs under xp) men da det blev gjort fjernede det også det logiske drev på drev D som jeg havde brugt som backup drev
Har oprettet nyt logisk drev osv på drev D men xp vil ikke tage disken ibrug før den er formatteret hvilket ikke er så smart for så ryger alle mine data..
Findes der en måde at tvinge de data ud af disken uden at formattere den først? og så bare formattere den bagefter når det hele er blevet kopieret?

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 18-05-04 14:20

jeg kan forstå at du ikke har mulighed for at sætte harddisken i en anden computer??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-05-04 17:01

Det logiske drev er ikke forsvundet - bare ikke tilgængeligt.
Har du slettet dit drev.
Emesen.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 18-05-04 22:21

jo jeg kan evt sætte den til hos en kammerat.. nej jeg har ikke slettet drevet for så forsvinder mine data jo der.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-05-04 22:25

Hejsa

der findes ingen gratis programmer der kan redde dine data..

som jeg læser det, så har du ikke kun formateret, men også lavet en fdisk, for du kan ikke
formatere en NTFS disk til FAT32 når den er delt op i partitioner !!
derfor er data på dit d: drev væk, og kan kun hentes frem med spicialværktøj, som
koster hen imod spidsen af en jetjager..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-05-04 11:11

Hvis dit D drev er intakt så er det nok formateret NTFS og kan normalt kun læses
af styresystem med NTFS.
in 98 har ikke NTFS men fat32 og kan ikke læse din D partition.
Så hvis du ikke opgraderer din 98 til win 2000/XP og converterer til NTFS kan du ikke læse drevet.
En anden comp med win2000/XP og filsystem NTFS kan måske læse dit drev
HD skal så være slave på IDE primary kabel eller master på IDE secundary kabel.
Emesen.
Her er måske et program som kan hente data ud.
http://www.freewindows.dk/fw/modules/mydownloads/
SYSTEM UTILITIES Data Recovery

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 19-05-04 13:20

Jeg KØRER Xp og alle partitioner er NTFS men jeg måtte køre Fdisk for at kunne lægge 98 ind, da min xp skive kræver at jeg kører den fra et windows program.

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 19-05-04 15:09

jeg ville starte med at sætte harddisken i en maskine med XP, så kan du måske redde dine data! ellers skriv igen, jeg har nogle programmer der måske kan hjælpe..!

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 20-05-04 17:17

jeg Har jo XP... jeg kører xp.. hvad skulle en anden xp maskine så kunne gøre?
men nogle programmer ville være kanon for ingen af dem i linket ovenover virkede.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-05-04 17:39

OK - start>indstillinger>kontrolpanel>administration>computeradministration>
diskhåndtering>kan du se dit manglende drev.
Emesen.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 29-05-04 13:27

ja det kommer fint frem men det skulle formateres før jeg kunne bruge det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-05-04 16:44

Ok du kan se dit D drev i diskhåndtering men ikke i denne comp
Både C og D er nu med NTFS (C drev skal være NTFS for kunne læse D drev(NTFS)
Fat 32 kan ikke læse NTFS
hvad fortæller diskhåndtering om dit D drev
h-klik både i det grå område og på selve partitionen - hvilke mulighedder har du så.
Emesen.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 23-06-04 21:58

lige nu fortæller det at det er i skønneste orden efter at jeg har formatteret drevet.. men ellers var det bare fremme i roden men jeg kunne ikke bruge det før jeg havde formatteret det.
Problemet er at alle partitioner er blevet slettet da jeg lavede min ene disk (c: og d:) om til fat32 for at lægge win98 ind og så xp ind ovenpå (xp kræver at der ligger en version af win i forvejen) på den måde blev partitioner og hele møget fjernet da jeg lagde 98 ind.. efter jeg startede op konverterede jeg selvfølgelig begge drev til NTFS og c: virker fint fordi den er blevet formatteret, men D: kom ikke frem før jeg oprettede en ny partition på drevet.. så kom D: frem i stifinder men jeg kunne ikke bruge det før jeg havde formatteret drevet..

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 250 point
Dato : 23-06-04 22:12

Tja du har så været lige hurtig nok med at formatere dit D-drev.
Her kan du hente et program:
http://www.freewindows.dk/fw/modules/news/
gå til downloads
rul ned til system utilities og find >data recovery<
et lille program som måske kan gendanne dine data på D
men da du har lavet meget på din HD er det meget usikkert om det lykkedes.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : Wrongstyler

Dato : 29-12-04 21:25

Tak for svaret emesen.