/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Definition af Kultur?????
Fra : mrm86
Vist : 1705 gange
120 point
Dato : 18-05-04 09:07

Hvordan vil i definere kultur, hvad synes i er kultur?????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-05-04 09:13

Det omfatter praktisk taget alt i samfundet.
Lige fra planter til koncertsalen.
http://www.leksikon.org/search2.php?val=kultur

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 18-05-04 11:24

Som Teil siger, næsten alt kan henregnes til kultur i dag.

Du kan også prøve at kigge her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Kultur

[citat]
Ordet kultur er oprindeligt latin og betyder dyrkning. I sin oprindelige betydning forekommer det i f.eks. bakteriekultur. Oftest anvendes ordet imidlertid for menneskers åndelige udtryk og om de udtryksformer som det giver sig udslag i. Til begrebet regnes kunst, musik, teater, litteratur o.l.
[\citat]

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-05-04 12:31

Kultur er en spejling af mennesket selv i tid og sted.

Passivt eller interaktivt.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 120 point
Dato : 18-05-04 16:09

Her den populære version : http://www.dr.dk/p1/synsfeltet/teoretisk_hjoerne.asp?action=showarticle&id=2136

..og med tysk grundighed : http://www.fabrik.readme.de/chronic/0008kuwo/kultur.htm

Min personlige mening om kultur kan ses i filmen : 'Den Store Kul Tur' ;

Citat
For syv år siden var Nikolaj Scherfig medforfatter på Søren Faulis tv-film, "Den store kul-tur". Filmen er en satire over forvaltningen af offentlige kulturkroner. Lasse Lunderskov spiller en tossegod, komplet inkompetent konsulent, der ombejlet af glade amatører og udspekulerede lurendrejere på rekordtid formøbler et anseeligt millionbeløb.

..ellers har det med kultur som med kunst :

Kunst er alt det man ikke kan.
Hvis man kunne ?
Tjae.. så var det jo ingen kunst !

(Frit efter Storm P.)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 18-05-04 22:29

kultur er samlebetegnelse for alt det, som en given sammensætning af mennesker foretager sig, når de ikke tænker over det. Dvs. alt det, der ikke er til diskussion, det som bare sker.indebærer måder at være sammen på, måder at forestille sig verden på, måder at forestille sig selv på. Kultur er levede forestillinger om, hvordan mennesker lever!

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 24-05-04 11:53

kultur er svært definerbart - det som er god dansk kultur / væremåde, er ikke nødvendigvis god kultur i et andet land, kultur må være det som af det enkelte samfund opfattes som en god måde for dem at leve i / være en del af
Kultur er vel det Utopia som vi alle drømmer om ~ nemlig det at alle vore forskellige kulturer kan sammenfattes i en enkel og brugbar kultur, som passer til alle mennesker / folkeslag, så vi kan leve i fred og fordragelighed med hinanden uden krige - tortur - vold og anden krænkende opførsel
mvh
krakgt

Godkendelse af svar
Fra : mrm86

Dato : 01-06-04 16:07

Tak for svaret molokyle.