/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
tryktank
Fra : Zeusen
Vist : 520 gange
100 point
Dato : 17-05-04 21:25

Hvis man forestiller sig man har en tryk tank på (V1) liter, fyldt med en ideal gas og trykket er 100 bar (P1).
Hvis man så udtager en kendt volume V2 , og man kender trykket efter der er taget gas ud P2. Hvordan fastslår man V1. Kan man gøre som følger.

V1=V2(P1*P2)

eller har jeg bare glemt alt om fysik

MVH Zeusen

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 17-05-04 21:39

PS der er samme temperatur under de 2 forhold

zeusen

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 17-05-04 22:02

Ja du kan sagtens regne det ud men jeg kan ikke lige følge din formel.
hvis du har en tank på f.eks 4 liter (Va) med 100 bar (Pa) har du 400 liter (Vb) "gas" fjerner du så f.eks 25bar (Pb) kan du regne den nye (Vb) ud
Va * (Pa - Pb)
hvis du sætter talle ind får du
4 * 75 = 150 liter
Jeg er ikke sikker på det er det du mener men så længe ud kun har een ubekendt kan du jo bytte rundt som du vil.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 17-05-04 22:03

ja ok. 4*75 er jo nok 300, sorry

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 17-05-04 22:07

Problemet er at jeg ikke kender Va, dvs at tankens størrelse er den ubekendte,
det jeg kender er start tryk Pa, det udtagne volume Vb, samt trykket efter der er udtaget en volume Vb

Ubekendt Va tank størrelse

bekendt Vb den udtagne volume
Start tryk Pa
Slut tryk Pb

MVH Zeusen

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 17-05-04 22:45

Udtagene volume divideret med (statrtryk - sluttryk) må jo give tankens rumfang.
i forhold til ovenstående: (400 - 300) / (100 - 75 ) = 100 / 25 = 4
Jeg håber det rækker
m.v.h. ahtn

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 17-05-04 22:58

Du kan berenge det med formlen: p1*V1/T1=p2*V2/T2
Hvis vi isolerer V2, så bliver formlen: V2=p1*V1*T2/(T1*p2)

Jeg har lavet et program, som kan lave sådanne beregninger.
Hvis du er interesseret i programmet, så kan du kontakte mig på http://programmer.kaninhop.dk/

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 17-05-04 23:06

Zeusen> Det kan godt være, at jeg har misforstået dit spørgsmål en smule. I ovenstående formel ændre volumen sig, men det bliver ikke fjernet noget.
Kan du ikke uddybe det lidt mere, evt. med nogle tal ??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-05-04 02:15

Jah - det kommer jo an på, hvilket tryk dit afgivne volumen har. Hvis man nu antager, at man tapper af og måler ved atmosfæretryk, burde det kunne regnes ud. Vender tilbage om lidt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-05-04 02:21

Altså: du tapper af og måler det aftappede volumen ved atmosfæretryk (eksempel; Du har købt en tankfuld helium og fylder et kendt antal balloner op). Så bliver regnestykket som følger:
V1 * P1 = V2 * 1 + P2 * V1 og deraf følger:

V1 = (V2 * 1 + P2 * V1)/P1

QED
mvh
pbp