/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Scooter 2 eller 4 takt
Fra : Xingyi
Vist : 2577 gange
100 point
Dato : 17-05-04 01:12

jeg vil godt høre om nogle kender forskellen på om en scooter er 2 eller 4 takt.

Jeg har tænkt mig at købe en scooter til sommer, når jeg har taget MC kørekort. Kigger på scooter da jeg studere og derfor har 30 km i skole.
Har kigget på PGO T-rex 110 og 150 og den eneste forskel på dem er om det er 2 og 4 takt, men prisen er 15 og 25 K fra ny

og virker ikke som om scooter udvalget i DK er særlig stort, eller også har jeg bare ikke kunne finde det??

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-05-04 01:37

Jeg ville nok kigge efter en mindre, brugt MC i stedet, den har sikrere køreegenskaber og er lidt hurtigere. Hvis du får én med kåbe, er du også ret godt beskyttet mod vind og vejr.

2takteren + er ofte lidt hurtigere og har en "blødere" gang, da den tænder for hver omdrejning.
- har dårligere benzinøkonomi, skal tilsættes totaktsolie og forurener mere

4takteren har ofte bedre "bundtræk" og benzinøkonomi, men er tit lidt dyrere i service og vedligeholdelse.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-05-04 08:56

4-takt HELT KLART.

De væsenligste forskelle er beskrevet ovenfor af hjkofoed, men du får også en mere driftsikker scooter med en 4-t. motor. Der er ikke den store forskel i vedligeholdelsen...faktisk vil jeg påstå at det på sigt er billigere med en 4-t. motor da den dels kører længere mellem service (uden dog at skulle "sjuske" på det område) dels har en generelt bedre "totaløkonomi" alt taget i betragtning.

Og netop den model du selv nævner er jeg personligt "tryg" ved.

Held og lykke samt god og "trafiksikker" sommer!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Xingyi

Dato : 17-05-04 10:38

grunden til jeg ville vælge en scooter frem for en motorcykel, er at den jo kører meget længere på literen, og det jo "bare" skal være et transport middel for mig frem og tilbage til skole, som kan betale sig i forhold til S-toget

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-05-04 11:43

Du kan altså også godt få (mindre/små) mc'er som kører langt på literen. Min lillebrors Yamaha TT-350 fra '91 (off-road) kører uden problemer 26-29 km/l. Og min egen gamle Bonneville 650 fra '72 kan jeg godt "liste" 25 km/l ud af med den nuværende karburering...den er så ikke så hurtig på toppen men op til 5000 omdr/min er den kvik nok.

Mvh
palle

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 17-05-04 16:37

Har kørt på et hav af MC`er,også engelske,og har nu enT-Rex 110.Som du selv nævner er den 10k billigere,end 4takteren.så med din studenterløn, kan du roligt købe den.Den kører rigtig godt,og langt på literen(ca.30).
Det er godt nok at køre gammel brugt(pallenoc),men kræver en del viden,som jeg ikke går ud fra du har opnået endnu,
så min anbefaling,til dig ,ja det står ovenover.(får ingen procenter af importøren).
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : Beezer

Dato : 17-05-04 20:51

Til dit formål ville jeg vælge en MZ 250cc. Den er stabil, driftsikker og billig i reservedele. Vægtafgift og en ansvarsforsikring er heller ikke så dyr. Du kan få en udemærket MZ for 15000kr.
Mvh
Glavind

Kommentar
Fra : mibo5

Dato : 17-05-04 21:16

Hej Xingyi
Jeg har haft en pgo t-Rex 150 og kørt 12000 km. Der er ikke særlig holdbar i mortoren hovedreberet ved 9000 Km og jeg har om at der flere der også har problemer med motoren
Køre egenskaber den er god at køre på ind til at man skrider med den så skal du holde den med armene ellers er det bare at jokke den væk og tage glideturen
Nu køre jeg Yamaha Dt175

MVH Michael

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-05-04 01:52

Spjætten som Beezer anbefaler er en rigtig god ide, har selv kørt en sådan. Med lidt øvelse kan du ogsø bruge den til vinterkørsel. Den er rolig og hjælpsom og helt ligeglad med vejret, men du skal melde dig ind i MZ-klubben, der er masser af gode råd og billige mekanikkere.
Kører nu Yamaha RD 350, den er sjovere, en rigtig hidsigprop, der kræver nogen rutine og er absolut uegnet til vinterkørsel.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-05-04 18:49

Hej Xingyi, hvis du har fået tilstrækkeligt alsidige kommentarer, sådan at du bedre kan beslutte, hvad du vil, så burde du nok lukke spørgsmålet; ellers stil uddybende, og som du kan se, der vil sikkert være én af os, der har en "vinkel" til dig.

Godkendelse af svar
Fra : Xingyi

Dato : 23-05-04 21:16

Tak for svaret Keldd.
er jo altid rart at høre fra en som selv har kørt på den, og må indrømme at det nok bliver sådan en, mest pga pengene

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-05-04 21:24

Selv tak,Xingyi.Jeg er meget glad og tilfreds med min.Den har nu kørt 1000km.,og skal til service(mig).
Så held og lykke.