/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alger i havebassin
Fra : oasoas
Vist : 2497 gange
100 point
Dato : 01-06-02 15:51

Hej Jeg har et havebassin med fisk og planter men vandet er meget uklart . Hvordan får jeg det klart igen uden at skade fisk og planter .mvh Ole

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 110 point
Dato : 01-06-02 16:36

Hej

Det er kun godt at du har Alger i din Havebassin,--noget andet er at holde dem nede.

Her er et rigtigt godt link som jeg selv benytter mig af :
http://www.sitecenter.dk/benn_jette/algerrisikoogregler/

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 01-06-02 16:37

Hej Ole
Halmsæk til havebassin
Du kan lave dit eget algemiddel uden brug af gift.

Hvad skal du bruge
· Halm
· Netsæk (fx fra en kartoffelsæk i plastik)
·En sten

Sådan gør du
1. Put en håndfuld halm eller to i en netsæk
2. Put en sten i
3. Sænk sækken ned på bunden af dit havebassin

Halmen lever af det samme som algerne og hæmmer på den måde algernes vækst. Du skal ikke putte halm i dit indendørs akvarium
Følgende råd er hentet fra Leth
http://www.dr.dk/leth/raad_sider/raad-lister/haven.shtm
MVH Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-06-02 15:16

oasoas <oasoas.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ye4K8.13792$N46.621338@news010.worldonline.dk...
> Hej Jeg har et havebassin med fisk og planter men vandet er meget uklart

En stak dammuslinger kan i mange tilfælde gøre underværker i et lille
bassin.

Mvh. Finn

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-06-02 18:44

Køb dig et filter med UV.lys, jeg har nu haft mit i 2 år, og har altid klart
vand. Du skal være opmærksom på at det ikke tager trådalger, kun den grønne
algesuppe, men til det er UV lys utrolig effektivt. Det skader ikke fisk og
planter.

Venlig hilsen. Thorleif

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-06-02 23:13

Jeg plejer at klare det med springvand, alger kan ikke lide vand bliver
iltet
"oasoas" <oasoas.news@kandu.dk> wrote in message
news:ye4K8.13792$N46.621338@news010.worldonline.dk...
> Hej Jeg har et havebassin med fisk og planter men vandet er meget uklart
> Hvordan får jeg det klart igen uden at skade fisk og planter .mvh Ole én
der er bedre end Athena
> 47.6mm alu til rimelige penge!
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-06-02 19:02

Nu vi snakker UV-filter....
Jeg har lavet mig et havebassin med ca. 2500 liter.
Jeg har købt et biologisk filter samt et UV-filter, så er mit spørgsmål:
skal man vente med at "tænde" UV-filtret, indtil der er biologisk balance i
vandet???

Mvh.
Gert Simonsen
"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3cf907f5$0$204$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Køb dig et filter med UV.lys, jeg har nu haft mit i 2 år, og har altid
klart
> vand. Du skal være opmærksom på at det ikke tager trådalger, kun den
grønne
> algesuppe, men til det er UV lys utrolig effektivt. Det skader ikke fisk
og
> planter.
>
> Venlig hilsen. Thorleif
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-06-02 20:19

On Sun, 2 Jun 2002 20:01:32 +0200, "Gert Simonsen" <gsimon@has.dk>
wrote:

>Nu vi snakker UV-filter....
>Jeg har lavet mig et havebassin med ca. 2500 liter.
>Jeg har købt et biologisk filter samt et UV-filter, så er mit spørgsmål:
>skal man vente med at "tænde" UV-filtret, indtil der er biologisk balance i
>vandet???

Hvis du har biologisk balance i dit bassin, så bør der slet ikke være
noget at bruge uv-filteret til.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk

Directory Opus - nu også til windows - http://www.gpsoft.com.au

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-06-02 22:35

Fisk og åkander (nøkkeroser) kan ikke lide sprinvand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-06-02 22:38

Jo, du kan godt vente med at tænde UV-lyset til dit vand bliver grønt, det
vil virke i løbet af et par dage. Husk at med biologisk filter, så skal det
køre 24 timer i døgnet for at virke optimalt.
Thorleif.

"Gert Simonsen" <gsimon@has.dk> skrev i en meddelelse
news:3cfa5d65$0$27412$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Nu vi snakker UV-filter....
> Jeg har lavet mig et havebassin med ca. 2500 liter.
> Jeg har købt et biologisk filter samt et UV-filter, så er mit spørgsmål:
> skal man vente med at "tænde" UV-filtret, indtil der er biologisk balance
i
> vandet???
>
> Mvh.
> Gert Simonsen
> "Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3cf907f5$0$204$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Køb dig et filter med UV.lys, jeg har nu haft mit i 2 år, og har altid
> klart
> > vand. Du skal være opmærksom på at det ikke tager trådalger, kun den
> grønne
> > algesuppe, men til det er UV lys utrolig effektivt. Det skader ikke fisk
> og
> > planter.
> >
> > Venlig hilsen. Thorleif
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-06-02 11:29

Prøve at lægge noget tørt hø/halm i bassinet. De små infusorier, der er i
halmen lever af algerne. Det har hjulpet os mig i løbet af et par dage så
var bassinet fint klart igen.
mvh
Hec
"oasoas" <oasoas.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:ye4K8.13792$N46.621338@news010.worldonline.dk...
> Hej Jeg har et havebassin med fisk og planter men vandet er meget uklart
> . Hvordan får jeg det klart igen uden at skade fisk og planter .mvh Ole én
der er bedre end Athena
> 47.6mm alu til rimelige penge!
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-02 16:18

On Sun, 2 Jun 2002 23:37:49 +0200, "Gitte & Thorleif"
<mejsen@post6.tele.dk> wrote:

> Jo, du kan godt vente med at tænde UV-lyset til dit vand bliver grønt, det
>vil virke i løbet af et par dage. Husk at med biologisk filter, så skal det
>køre 24 timer i døgnet for at virke optimalt.

Et biologisk filter skal køre altid.
Standses det, kan man risikere en alvorlig nitritforgiftning når det
startes igen.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G
For at skrive til mig, fjern "not" fra adressen.
To e-mail me, remove "not" from address.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-02 19:05

Hej.
Jeg synes at der skrives meget "pjat" og "vås" omkring dette at have et
havebassin.
Det er ikke "en kunst" at kunne holde et havebassin fri for alger.

Jeg har haft bassiner i to forskellige haver i de sidste 21 år. Min opskrift
er:

Bassin - helst ikke mindre end 3000 liter
En dybde på mindst 1,20 meter ( på midten, hvor åkanderne står)
Et filter lavet af en plasticmurerbalje ( Harald Nyborg) og en filtermasse
af ucoatede Lecanødder med perlesten foroven. Vandet skal pumpes op og løbe
igennem filteret og ud i bassinet igen. Skal helst pumpes op i den ene ende
og løbe ud i den anden ende.
Plant rigelig med vandplanter og lav evt. et sumpbed - igen med masser af
planter. Sumpbeddet lavet af klyner (presset spagnum). Planterne optager
"gødningen" fra fiskene.
Lad være med at overfodre. Guldfisk lader til at være sultne hver gang man
kommer i nærheden af bassinkanten, men lad vær - fodr en gang i døgnet.
Om vinteren sættes en slange ca. 0,5 meter ned i bassinet og en alm.
akvarieluftpumpe sættes til at pumpe luft ned i bassinet. Jeg har aldrig
mindstet en fisk om vinteren.
Vær ikke hysterisk hvis der falder et blad ned i bassinet - det hjælper på
surheden.
Hvem har forresten set en skovsø med algeproblemer ?

Held og lykker med det.

--
Med venlig hilsen
Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...