/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Anlægning af græsplæne i leret jord
Fra : Tulletine
Vist : 3066 gange
150 point
Dato : 15-05-04 20:24

Jeg er ved at anlægge en græsplæne.
Jorden er lidt for leret og jeg er derfor blevet anbefalet at blande det med sand eller grus.
men hvad er bedst at blande i ?
Filtergrus med en kornstørrelse på 2-4 mm (perlegrus) eller almindelig vasket sand, kornstørrelse 0-4 mm hvor der dog er en stor overvægt af de små korn ?
Filtergrus koster ca. 50 kr. mere pr. kubikmeter men er det det bedre end almindelig sand ?
Jeg har tænkt mig at fræse ca 5 cm sand eller grus i inden jeg lægger rullegræs.

På forhånd mange tak.

TulleTine

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-05-04 20:59
Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 150 point
Dato : 15-05-04 23:19

Nu kommer det an på om der står søer længe efter regnvejr, for så skal du nok have grubet, men eller har jorden jo ikke så stor betydning lidt længere nede når du bruger rullegræs. Ja jeg ved godt at græsrødder er ca 10 gange så langt nede i jorden som ovenpå, men lerjord er slet ikke dårligt som bund for græsrødder, og holder også lidt længere på vandindholdet om sommeren hvor du ricikerer tørkeperioder.
Så mit råd, lad være med at tilføre noget, men skal der tilføres, så skal det være spagnum, der giver en god vækst til græsset er kommet godt igang. Rullegræs kommer også fra spagnumområder, og er derfor god som igangsætter, det kan være en god ide at nedfræse spagnummen, så ormene kan få gode vækstbetingelser.
Samtidig er den med til at dræne jorden.
Du skal også tænke på hvis du vil tilføre sand, vil du skulle køre med noget tungt henover din jord, som så kan få traktose.
Brug din tid til at jævne jorden ud som du vil have den, så der ikke opstår lunker/huller, som ikke kan fjernes bagefter.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-05-04 22:26

Sphagnum gir ikke ormene gode betingelser, snarere tværtimod. Det bedste ville være (men du er jo utålmodig) en dækning i lang tid - et år med organisk materiale som plæneafklip. men tag du og topdresse med sphagnum og grus ( tag bare det billigste). Hvis du så undlader at fjerne afklippet, så kommer ormene nok.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : Tulletine

Dato : 11-06-04 15:09

Tak for svaret pallebhansen. Græsset er nu endelig sået og vi venter i spænding.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-06-04 16:24

Det var jo godt, giv også jorden kunstgødning, lige før regnvejr, så bliver det meget mere grønt.
Og vær ikke ked af lidt ukrudt imellem græsset, det meste skal nok dø, når der slåes jævnligt.
Lad gerne græsset blive langt, det udvikler bedre roden, at der er meget top på.
VH Palle Hansen