/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Jordbier
Fra : teebox
Vist : 5569 gange
100 point
Dato : 15-05-04 17:13

I vores græsplæne har vi konstateret jordbier. De er endnu ikke nogen stor gene, men af hensyn til "frit" brug af haven uden en større koloni af bier, så vil jeg gerne have dem fjernet.
Er der nogle som har erfaringer?

Kommentar
Fra : pfan

Dato : 15-05-04 17:32

Hej .- Se under www.biavl.dk
de beskriver problemet.
Mvh pfan

Kommentar
Fra : pfan

Dato : 15-05-04 17:34

Glemte at skkrive : se under bisværme!-Pfan

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 15-05-04 17:41

Et par link mere: http://www.hvepseeksperten.dk/hvepseboguide/jordbier/
Bekæmpelse: http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/866.html eller http://www.hvepsebo.dk/hvepseboguide/faq/
Da jordbier er gode nyttedyr (bestøvning) og ikke stikker, synes jeg ikke du skal udrydde dem, hvis ikke de er generende som sådan.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-05-04 19:38

Jordbier! ja men det har da ikke en dyt med bier at gøre. Vi har da haft jordbier i 23 år, ingen er blevet srukket af dem, børnene kunne sætte sig på dem, så lød der bare den karakteristiske summen, der lyder når en "bi" bliver spærret inde. Det er en art af humlebier, - jeg har aldrig hørt om nogen, der er blevet af humlebier, så jeg er næsten sikker på at de ikke kan stikke, . og de kan da ikke sammenlignes med hverken hcepse eller honningbier, mvh. Valde.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 15-05-04 22:40

Som ovennævnte link viser er der henved 30 forskellige arter af "jordbier" og ingen er skadelige, selv om nogle arter til forveksling ligner honningbier.
Hvis man har børn eller selv er bange for disse "bier" og gerne vil have fred og idyl på sin græsplæne, kan det vel være berettiget at bekæmpe dem.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-05-04 12:28

Jo -anyway - men jeg er ret enig med svareren i DIT link,www.havenyt.dk/sporgsmål/866,html - og det lader til at svareren er sagkyndig!
Mvh.Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-05-04 12:31

mit link virkre ikke - det gør anyways - der er vist bolleåer til forskel sorry

Accepteret svar
Fra : anyway

Modtaget 100 point
Dato : 16-05-04 13:17

Havekonsulent Sten Porse skriver netop at jordbier er uskadelige
>>>Der er masser af gravehvepse og bier, som bor i jorden. Ingen af dem gør skade på mennesker, og i hvert fald gravehvepsene er meget nyttige som bekæmpere af planteædende larver. Så hvorfor fjerne dem? Men i givet fald kunne du forsøge at gøre dem livet surt ved at holde sandet mellem fliserne vådt, så det er for koldt til deres behov.<<<
Det må jo så være op til jer at vurdere om de skal udryddes eller "generes"

mvh
anyway

Godkendelse af svar
Fra : teebox

Dato : 16-05-04 15:57

Tak for svaret anyway.