/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Levetid motorsav
Fra : gert_k
Vist : 4911 gange
20 point
Dato : 14-05-04 09:40

Hvor lang levetid kan man ca. forvente på en benzin motorsav?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-05-04 09:49

Min nabo i sommersverige har sine (professionelle modeller) 3-4 år, men han bruger dem osse kun en times tid om dagen et par hundrede dage om året. Det er formentlig en tyvendedel af det, du skal regne med for en "hobbymodel", meget afhængigt af vedligeholdelsen. Omtalte nabo pusler om dem, renser, smører, filer kæde, renser luftfilter, så de altid er i køreklar stand, men det er osse en del af hans levebrød.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 14-05-04 10:09

okay, skal nok bruge den 5-6 timer om dagen et par gange om året, måske 10-12 gange dvs. 72 timer om året, så jeg kan (ca.) regne med 10-12 år?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-05-04 10:27

På sådan en dag med intensiv brug skal du nok sætte et par pauser af til at pusle, altså børste det løse fnuller af, osse inde bag dækslet med det tandhjul, der driver kæden, checke, at der er kædeolie og smøreolie i motoren, give kæden et par strøg med filen osv. Før omtalte nabo filer efter hver stamme (4-5 snit plus grene), oftere, hvis han har været i en vanskelig knast og oftere, hvis det er hårdt træ (eg, bøg, voksen birk)

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 14-05-04 10:32

ja, det ved jeg!
Nu snakker jeg om selve mortorens levetid, ved korrekt vedligeholdelse..!

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 30 point
Dato : 14-05-04 10:55

Det kommer meget an på hvilken motorsav du har.....

Er det en McCulloch, Partner prof. lille baby sav, hobbysav ??? Det er jo af ganske stor betydning.

Hvor tit slibes der (skarp kæde er ikke nær så hård ved motoren, tilpas ryttere til trætype) skæres der kun grene eller hårde egestammer.
Hvor tit skifter/renser du luftfiler. (rensen med kompresor hver 2 -3 time)
Hvor tit får du justeret din max omd. skrue (kører du med for mange omdrejninger er det hårdt ved motoren)
En af forskellene ved prof og hobby sav er også kædehastigheden.
Er du omhyggelig nok med din benzin/olie blanding ?? (Skift aldrig olie type, brug kun "frisk" benzin)

Tager vi udgangspunkt i at du har en god hobby sav af f.eks. mærket "Partner 460". Og du passer/behandler din sav ordentligt og du bruger den 72 timer om året til blandede træsorter. Må du nok forvente at den mister en smule komprision hen over tiden, efter 3 år vil du ikke have mistet nævneværdigt. Så forvent at din sav vil køre med en god kædehastighed og have en god komprision i 8 år.
Passer du den og skifter dele hen af vejen, kan du have en sav i 10 år.

Godkendelse af svar
Fra : gert_k

Dato : 14-05-04 11:04

Okay, takker regner så med ca. 8 år har netop planer om at købe en Partner

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-08-04 09:09

En lille kommentar.

Jeg fandt nogle artikler omkring motorsave.
Som beskriver at en prof. motor sav har en ekstrem lang levetid, en semi prof. en god levetid og en hobbysav, kan forventes at fungere 200 timer.

Så hvis du har købt en semi prof, kan man vel godt forvente 5 -7 år (forhåbentlig mere) med dit forbrug, og god pleje.