/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fejl etter div. virus angrep
Fra : nilsen
Vist : 891 gange
300 point
Dato : 13-05-04 21:35

gd
Før jeg fikk nedlastet de nødvendige "updates" - og oppdatert mitt virusprogram fikk jeg bl.a. sasser- netsky etc. Computeren hadde vært urørt i 4 måneder, derfor var den helt ude at køre.
Jeg har (tror jeg) fått fjernet all virus, men det har deretter oppstått endel fejl.
1. Computeren bruger nå ca 4 min. på å starte opp (boot).
2, Outlook express har følgende fejl. Den laster ned e-mails - men kun overskriften kan læses, når jeg markerer en overskrift, blir meddelsesruden nedtonet (grå), etter ca 30 sek. blir den igen hvit - men inneholder intet. mao kan jeg ikke læse indholdet av mine e-mails - ikke de nye - og heller ikke de gamle som ligger lagret.
Noen som kenner en løsning uden at jeg må formatere. Kører wxp home ed.
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 13-05-04 21:37

Prøv med en system gendannelse uden netværk på

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 13-05-04 22:27

1) Har du tjekket din jobliste for at se om der er et eller andet der stjæler din cpu kraft?
2) Da du fjernede vira, havde du da systemgendannelse slået fra?
3) Kender du Hijackthis: http://www.arlet.dk/index.htm?/hijackthis.htm
Der er en del gode specialprogrammer på sitet, som er gode i specifikke tilfælde. Når du er sikker på du er clean, er det en god ide at sende en log her ind fra Hijackthis. Du kan sagtens have en masse snavs alligevel, som skal fjernes manuelt.
mvh
anyway

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 13-05-04 23:01

gdi
ok forsøger dette - kan ta litt tid, men kommer tilbage
Nilsen

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 14-05-04 06:44

gdi
her kommer loggen.
anyway: jeg hadde desv. ikke systemgendannelsen slået fra. Når det gelder opstart skedde det etter at jeg oppdaterte windows - men det kan ikke ha noe med windows at gøre da skærmen er sort - kun med intels logo - når windows dukker op går det relativt hurtigt.
Jeg har købt denne pc hos aldi - medion - og de har kuttet ud første del av oppstarten hvor man kan se at ram tælles op etc - så jeg kan ikke se hva som sker i denne periode - er det noe i bios jeg kan rette på slik at jeg kan se hva som egentlig sker?-
loggen ser slik ut.
Logfile of HijackThis v1.97.7
Scan saved at 23:52:51, on 13-05-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\CA\SharedComponents\CA_LIC\LogWatNT.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7Debug\mdm.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Panda Software\PavShld\pavprsrv.exe
C:\Programmer\Panda Software\Panda Titanium Antivirus 2004\pavsrv51.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Panda Software\Panda Titanium Antivirus 2004\AVENGINE.EXE
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\Dit.exe
C:\WINDOWS\mHotkey.exe
C:\Programmer\Panda Software\Panda Titanium Antivirus 2004\apvxdwin.exe
C:\WINDOWS\CNYHKey.exe
C:\Programmer\Medion Home Cinema XL II\PowerCinema\PCMService.exe
C:\WINDOWS\DitExp.exe
C:\WINDOWS\System32\RunDll32.exe
C:\Programmer\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe
C:\WINDOWS\System32\PRISMSTA.EXE
C:\Programmer\Hewlett-Packard\HP Share-to-Web\hpgs2wnd.exe
C:\Programmer\SlySoft\CloneCD\CloneCDTray.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Programmer\MSN Messenger\msnmsgr.exe
C:\Programmer\Hewlett-Packard\HP Share-to-Web\hpgs2wnf.exe
C:\Programmer\SlySoft\AnyDVD\AnyDVD.exe
C:\Programmer\MightyFax NT\MFNTCTL.EXE
C:\Programmer\WinZip\WZQKPICK.EXE
C:\PROGRA~1\COMMON~1\X10\Common\x10nets.exe
C:\Programmer\Panda Software\Panda Titanium Antivirus 2004\WebProxy.exe
C:\Documents and Settings\Roar Schaug Nilsen\Skrivebord\Ny mappe\hjt.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.aldi.com/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: (no name) - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [Dit] Dit.exe
O4 - HKLM\..\Run: [CHotkey] mHotkey.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ledpointer] CNYHKey.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PCMService] "C:\Programmer\Medion Home Cinema XL II\PowerCinema\PCMService.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Cmaudio] RunDll32 cmicnfg.cpl,CMICtrlWnd
O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] C:\Programmer\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PRISMSTA.EXE] PRISMSTA.EXE START
O4 - HKLM\..\Run: [Share-to-Web Namespace Daemon] C:\Programmer\Hewlett-Packard\HP Share-to-Web\hpgs2wnd.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PinnacleDriverCheck] C:\WINDOWS\System32\PSDrvCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [AnyDVD] C:\Programmer\SlySoft\AnyDVD\AnyDVD.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [CloneCDTray] "C:\Programmer\SlySoft\CloneCD\CloneCDTray.exe" /s
O4 - HKLM\..\Run: [APVXDWIN] "C:\Programmer\Panda Software\Panda Titanium Antivirus 2004\APVXDWIN.EXE" /s
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\msnmsgr.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [NBJ] "C:\Programmer\Ahead\Nero BackItUp\NBJ.exe"
O4 - Startup: Registration-InstantCopy.lnk = C:\Programmer\Pinnacle\Shared Files\InstantCDDVD\Pixie\RegTool.exe
O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = ?
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office\OSA9.EXE
O4 - Global Startup: MightyFAX Controller.lnk = C:\Programmer\MightyFax NT\MFNTCTL.EXE
O4 - Global Startup: WinZip Quick Pick.lnk = C:\Programmer\WinZip\WZQKPICK.EXE
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)
O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\programmer\panda software\panda titanium antivirus 2004\pavlsp.dll
O16 - DPF: {74D05D43-3236-11D4-BDCD-00C04F9A3B61} (HouseCall Control) - http://a840.g.akamai.net/7/840/537/2004033001/housecall.antivirus.com/housecall/xscan53.cab
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/unicode/iuctl.CAB?37907.4436458333
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab

Nilsen

Kommentar
Fra : Thrillseeker

Dato : 14-05-04 09:58

Hejsa
Din log er ren. Der er ikke virus eller worms i den.
Der ligger måske et svar og venter på dig her:http://www.kandu.dk/dk/spg/39025

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 14-05-04 11:29

Loggen ser godt nok ud, men det bekymrer mig lidt at din systemgendannelse var aktiveret da du rense pc'en - evt. spy o.l. prg. kan jo så nemt blive aktiveret igen. -
Neden for et udpluk fra Arlets hjemmeside og før du evt går igang med de programmer han anbefaler, så slå lige Systemgendannelsen fra - Højreklik på Denne computer > systemgendannelse > deaktiver for alle drev og når du er færdig så aktiver igen.
Taget fra http://www.arlet.dk/ En langsom Computer - Min computer er blevet meget langsom til at starte op, hvad gør jeg?
Du skal først lige slette temporary internet files(temp) inden vi fortsætter. Funktioner=>Internetindstillinger=>Slet filer, husk flueben i slet alt offline.

Først køre du et hurtigt onlinescan med X-cleaner Bare tryk på linket og derefter tryk på åbn, så scanner den. det tager cirka 20 sekunder(Du må kun bruge denne scanner, hvis du har W2k eller XP)

så henter du Spybot Indstaller og kør spybot, opdater online og scan. Alle røde filer skal makeres og tryk "afhjælp valgte problemer" og afslut og genstart
God vejledning: http://www.datasikring.dk/spybot.asp

så henter du Ad-aware Indstaller og kør ad-aware, opdater og kør en scan og slet alt hvad den finder og genstart.
God vejledning: http://www.datasikring.dk/Ad-Aware.asp

Til sidst kører du et virus onlinescan med housecall her : http://www.arlet.dk/housecall.htm

Du kan evt tjekke om du har programmer, der starter unødigt op ved computer opstart. Læs om det her: http://www.arlet.dk/opstart.htm

Så skulle du gerne have en meget hurtigere computer igen

Min Sikkerhedspakke

For at sikre din fremtidige færden på nettet vil jeg foreslå at du henter
følgende 4 freeware programmer :

Spywareblaster
Spywareguard
IE-SPYAD
Empty Temp Folders

Virker spywareguard ikke pga manglende filer, se manglendefiler.htm

Samme sted finder du en kort beskrivelse af programmerne, samt en installations vejledning..

Alt sammen skal løbende opdateres, Du kan følge med hvornår programmet sidst er opdateret nederst på www.spywarefri.dk.

Det er meget vigtigt at du også holder dit windows og IE opdateret.

du skal lige sørge for at få lukket Dcom. Du kan se, hvordan du skal gøre her

Derefter kan du trygt surfe på nettet, uden at få alt det snavs på computeren.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-05-04 13:06

Hai anyway. Velkommen på Kandu.dk Det er altid rart at møde kompetente mennesker
(Husk blot fremover IKKE at sætte punktum efter en URL )

nilsen -> Følg roligt anyway's råd. Det er sådan man gør !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 14-05-04 14:34

Tak for velkomsten. >.< var en fejl. Det var bare en smutter.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 14-05-04 17:46

gdi
ja tak, men som nevnt tidligere den lange tid er fra intels logo kommer på skærmen, og frem til windows starter - deretter går det godt nok. Det er da ingen programmer som kan starte op før xp går igang??
Jeg har heller ingen forklaring på mit problem med outlook expr. (som ikke viser tekst i indholdsruden).
Heller ikke hvorfor jeg ikke kan se hva som foregår i disse 3-4 minutter - vanligvis ser man jo at ram telles op, plus diverse andre meddelser. På denne pc sees ingenting før window starter, bortsett da fra intels lille logo.
Jeg har kørt alle disse programmer - og så vidt jeg også kan bedømme skulle computeren være ren.
Men det er altså ovennevnte 3 problemer jeg nå gerne skulle ha forklaring på.
Nilsen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-05-04 02:57

Prøv at lægge din win cd i dit drev og åben>start>kør og skriv

sfc mellemrum/scannow

sfc /scannow

eller
sfc.exe

OK
og tjek dine filer for version og fejl

prøv så bagefter at gå ned i >C:\WINDOWS\Prefetch og gå op i rediger>marker alt>og så filer>slet,genstart.
prefectch gør at boot og forskællige programmer starter hurtigere og vis der er en masse
korupte filer i denne cache så kan det gøre at din boot tid bliver langsommere,bliver oprettet igen over tiden,skulle tage effekt igen efter en 3 til 5 opstarter/boot,lang historie.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-05-04 05:28

Hvis sfc /scannow ikke hjælper så kan du genindstallere OE
vis du klikker på OE på linje 114 og du går ind og henter IE6sp1
så henter den kun OE ned fordi det er kun OE's reg nøgle der er sat
fra 1 til 0 vis du klikker på IE teksten så får du det hele altså
IE/OE det ville jeg anbefale set ud fra dit problem,men du skal ikke
genstarte pc'en men gå direkte ind og hent dyret fordi du ville blive promtet om du vil rydde op efter IE og vis du klikker ja/ok så kommer du ikke på nettet så gå direkte ind og dawnloade IE(overskriver den gammle).
klik på teksten

linje >114. Enable Reinstallation of Internet Explorer or OE

http://www.kellys-korner-xp.com/xp_tweaks.htm
læs hvad der står i toppen af siden, man kan selvfølig også gøre det
manuelt,men det er det samme der sker reg nøgler bliver sat fra 1 til 0>
vælg sprog
http://www.microsoft.com/windows/ie/downloads/critical/ie6sp1/default.asp
husk at hente sikkerheds opdateringerne til IE påny(win update) og lav en backup
af dine e-mail adresser og mails/fortrukne og sæt dine sikkerheds indstillineger
igen under funktioner>internetindstillinger>sikkerhed.
manuelt>

http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=318378
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-05-04 05:39

kør et regclean program

Accepteret svar
Fra : anyway

Modtaget 300 point
Dato : 15-05-04 17:46

Som Manse9933 beskriver, må du nok igang med at reinstallere. Du mister jo ikke noget ved at installere windows/IE/OE igen - andet end mistede/beskadigede filer erstattes.
Når du har gjort dette, er det en god ide at køre windows update.

held og lykke
mvh
anyway

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 16-05-04 00:47

ga
litt sent svar - men kandu har vært nede??
jeg ser på dette og kommer tilbage.
Nilsen

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 16-05-04 08:34

GDI
Jeg har så gått igennom det hele påny - uden resultater.
Det er ingen fejlmeldinger - og computeren skulle være ren iht ovennevnte scanning.
Outlook expr. er som tidligere - viser ingen meddelser i inholdsruden.
Grunnen til at jeg hele tiden kan være på nettet er fordi jeg har lagt ind en ny version av windows - jeg har mao 2 versioner - en som fulgte computeren - hvor endel ikke fungerer korrekt, og denne hvor jeg da benytter kun til at koble meg op på nettet, og den virker foreløbig . Men det er tungt at skifte bruger hver gang.
Oppstarten er som før -
1. computeren starter - blæser går igang - og intels logo står på skærmen. Deretter sker intet - jeg kan ikke komme ind i bios - det virker nærmest som om den skal varmes op.
2. ca 4 minutter senere slukker intels logo - skærmen er sort i 20-25 sekunder - i denne periode kan jeg komme ind i bios ved at trykke "del"
3. windows starter - skæmen blir sort i ca 1 minutt hvoretter navnet på bruger etc kommer opp - og jeg kan komme igang.
4. Igår skedde forøvrig en ny variant - da jeg ville lukke ned . fik jeg besked om at en annen bruger var logget på - det er vanlig ved 2 brugerprofiler som jeg har - men denne gang nektet windows helt at lukke ned - den ba om passord - jeg har aldri benyttet passord da jeg er alene om at benytte denne pc. Jeg lukket så ned med avbryterknappen - i dag har det igen vært normalt.
Jeg bruger nå mer tid på at rette fejl og indstallere updates for at sikre computeren enn til det jeg gerne skulle benytte den til.
Vil det hjælpe med formatering - fdisk etc.?? jeg har kun en rescue disk fra Medion, hvilket jeg forstår indstallerer nøjaktig det samme som da computeren var ny (preinstalled) - hvilket ikke er ønskelig - jeg ville gerne selv bestemme hva jeg ville ha på min pc.
Hvis jeg nå køber en ny windows xp oppgradering - kan jeg så formatere og indstallere denne uden problemer?
Nilsen

Godkendelse af svar
Fra : nilsen

Dato : 18-05-06 09:11

Tak for svaret anyway.
Jeg beklager at dette kommer meget sent.
"Men bedre sent enn aldrig"
Jeg fant imidlertid ikke ud hva som var galt, formaterte og startet påny, og glemte affæren.
Sri
Du har imidlertid lagt meget arbejd i dette og fortjener poengene.
mvh
Nilsen
ps
Den sene opstart kom af følgende merkelige fenomen.
Ved at trekke stikket ud av væggen efter opstart, derefter sætte det i igen, og så starte op så var alt iorden. Bortsett da fra outlook express, som ingen kunne give noen forklaring på.
ds