/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Selvforsvar
Fra : bv32
Vist : 479 gange
50 point
Dato : 13-05-04 17:40

Forestil dig den situation, at man er lærer og underviser børn og unge voksne imellem 15 og 22 år. Hvis man nu på sidste skoledag bliver truet med at blive hældt over med maling eller sprøjtet over med barberskum og man forsvarer sig ved at skubbe eleverne væk og tage barberskummet eller malingen fra dem, kan man så blive anklaget for vold?
Jeg forestiller mig, at hvis nogen viser en kniv, er der vel ingen der kan komme i juridiske vanskeligheder når man forsvarer sig, men hvad med de "mindre overgreb", såsom, vand, maling, æg osv. Hvor ligger grænsen? Kan det være rigtigt at man bliver nødt til at se passivt til mens overgrebet finder sted uden at man kan gøre noget?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-05-04 17:57

Det er næsten umuligt at svare på din version. Efterfølgende vil andre have en anden
opfattelse af hændelsen.
Selvforsvar er når du angribes fysisk, ikke før.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 13-05-04 18:11

Der står ikke noget om fysisk angreb i straffeloven. Iøvrigt gælder nødværge også ved truende skade på person og skade er ikke defineret nærmere.....

Straffeloven (LBK nr. 814 af 30/09/2003)
§ 13. Handlinger foretagne i nødværge er straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt.
Stk. 2. Overskrider nogen grænserne for lovligt nødværge, bliver han dog straffri, hvis overskridelsen er rimeligt begrundet i den ved angrebet fremkaldte skræk eller ophidselse.
Stk. 3. Tilsvarende regler finder anvendelse på handlinger, som er nødvendige for på retmæssig måde at skaffe lovlige påbud adlydt, iværksætte en lovlig pågribelse eller hindre en fanges eller tvangsanbragt persons rømning.
§ 14. En handling, der ellers ville være strafbar, straffes ikke, når den var nødvendig til afværgelse af truende skade på person eller gods, og lovovertrædelsen måtte anses for at være af forholdsvis underordnet betydning.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-05-04 18:13

Du har jo svaret det, hvorfor spørge.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-05-04 17:36

Det luder som noget, du forventer vil kunne ske?? -Årstiden taget i betragtning..
Er DU den truede part eller den truende?

Rent lovmæssigt er trusler om overgreb jo også strafbare når man er over 15 år.
Men umiddelbart ville jeg mene, at en lærer, som frygter at tingene skal gå over gevind på sidste skoledag, -har en moralsk forpligtelse til at gribe ind PÅ FORHÅND og forhindre at det går så galt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-05-04 17:36

ups: lyder...

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 19-05-04 12:32

den nødværge paragraf er ikke til at regne med.. ved fra erfaring at du kan blive tildelt flere slag.. uden at have ret til evt. at slå igen, hvis muligheden for at flygte er der...
det vil sige at du i den givne situation skal begive dig væk,, og tilkalde hjælp,,, med mindre du simpelthen er trængt op i en krog..og det i sig selv, kan være svært at vurdere

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-05-04 18:08

Hej, bv32. Fortæl, om det er noget, der ER sket, eller om det er noget, der måske VIL ske.

Hvis det ER sket, så vil jeg sige, at de 15-22årige elever jo selv har udøvet vold, så de vil næppe anmelde læreren for vold.

Hvis det er noget, du frygter VIL ske, så er det din PLIGT i samarbejde med de andre lærere og skoleinspektøren at få sat en stopper for det!!! Det er IKKE rimeligt, at både lærere, forældre, elever og skolens omgivelser skal gå rund og frygte for de store elevers terror på den sidste skoledag!