/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gulvvarme
Fra : Lebbe
Vist : 617 gange
20 point
Dato : 13-05-04 12:28

Er det muligt at lave gulvvarme i et hus med kælder under??? i så fald hvorledes ???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-05-04 12:31

Ja, man hiver isoleringen af under gulvet. Monterer varmeslangerne i en varmefordeler plade op mod undersiden af gulvpladen/brædderne.

Et stygt arbejde.

Kommentar
Fra : Thrillseeker

Dato : 13-05-04 12:33

Det kommer an på hvilken konstruktion dit etagespring er udført i.
Er det støbt betondæk kan du rille gulvvarmeslangen ned i betonen uden problemer.

Er det udført i træ, findes der speciel gulvvarmeløsning til det også

Fortæl lidt mere om konstruktionen

Kommentar
Fra : Lebbe

Dato : 13-05-04 12:46

Gulvet er udført i betondæk med klinker på. Hvis der rilles gulvslanger ned, tabes varmen så ikke ned af????

Accepteret svar
Fra : Thrillseeker

Modtaget 30 point
Dato : 13-05-04 12:52

Nej varme bevæger sig altid op.
Men hvis kælderen er uopvarmet kan der ske et varmetab. Det modvirker du ved at isolere loftet i kælderen.
Er kælderen derimod varm, vil varmetabet være ubetydeligt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-05-04 12:55

Jo, derfor bør du isolere nedefter. Hvis kælderen ligeledes anvendes til beboelse, er skaden ikke større end varmen bliver bag klimaskærmen - hvor der er brug for den.

Du bør ikke ukritisk rille gulvslanger ned. Du bør tale med en rådgiver/statiker hvorvidt du må svække gulvet i det omfang du der har gang i. Du kan normalt kun rille ind i in-situ støbte dæk. Gør du det i elementer - tør jeg ikke gå ind i kælderen. Anvender du elektrisk gulvvarme, kan du få gulvvarme-net der er så tynde de kan ligge i klinkernes mørtel.

Kommentar
Fra : Thrillseeker

Dato : 13-05-04 12:55
Godkendelse af svar
Fra : Lebbe

Dato : 13-05-04 12:56

Tak for svaret Thrillseeker. Det var meget oplysende og giver mig lidt ro i maven til projekt start med ombygningen.

TAK

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-05-04 12:57

Læs lige mit sidste indlæg inden du riller noget, ikk'?

Kommentar
Fra : Thrillseeker

Dato : 13-05-04 13:01

Det var så lidt
Men jeg må give 3773 fuldstændigt ret i at du skal vide om dækket er støbt "i hånden" eller om det er færdige elementer, der er lagt med kran.
Er det sidstnævnte kan det ikke anbefales at rille ned, men som du kan se i mit link til Wirsbo behøver gulvvarme ikke fylde ret meget.
Wirsbo er i øvrigt behjælpelig med projektering. De skal bare have en tegning, så måler de det hele op for dig...

Kommentar
Fra : Lebbe

Dato : 13-05-04 13:03

Til 3773: Ja , jeg vil konsultere en rådgiver på dette projekt. HVad er In-Situ dæk??? Når jeg kigger på loftet ser det ud som om det er sammensat af store byggesten..

Kommentar
Fra : Thrillseeker

Dato : 13-05-04 13:04

3773-> nu er jeg ny her, men kan man dele point?
Der gør vi nemlig på Eksperten.dk når vi skal være fair

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-05-04 13:53

Det kan du ikke på kandu.....Poængerne altså. Skidt også med dem. Jeg har alligevel så få, jeg ikke kommer i betragtning til noget som helst.

In-situ = pladsstøbt