/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win95 nede. Dokumenter skal hentes
Fra : Odyssan
Vist : 301 gange
150 point
Dato : 12-05-04 23:49

En bekendt er kommet til mig for at få hjælp til at rede hans dokumenter. De ligger på:
-IBM thinkpad
-Windows 95, køre hvad der ligner "sasser" reg.databasen er ødelagt og den genstarter på ny, efter scandisk.
-Kan se filerne gennem en skrabet DOS, og vi taler om mange filer.

Vil gerne have idéer eller løsninger der peger i retning af en opsætning af netværk, hvor jeg kan flytter filerne til en anden PC.

-Jeg har forsøgt at skabe et netvæksdrev gennem min egne stationære med XP.

På forhånd Tak.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-05-04 23:52

Lukker den ned efter et minut så skriv Shutdown -a i kør og få arbejdsro
Mvh Sune

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 12-05-04 23:54

Du kan måske sætte den op til at boote fra netværk, så starter du med styresystemet på en anden computer + med din egen hd som sekundær hd, men ved ikke lige hvordan det virker med IBM. Ellers kan du jo prøve at gå ind på www.microsoft.com og søge på "sasser 95". Det burde ikke være noget problem at fjerne den, hvis du da kan opdatere win 95.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-05-04 23:55

Hvis hans kan køre dos, kan du vel kopiere alle dokumenterne ud på en diskette hvis han har diskette-drev?
De fylder jo ikke så meget, og der kan vel ligge i omegenen af 60 dokumenter eller mere på en diskette.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Odyssan

Dato : 13-05-04 00:08

Den skriver ikke "shutdown" den skriver som normalt, at for at fortage rettelse skal der genstartes. Det er ikke mulig at jumpe over denne. Genstart er et must.

Vi snakker en sælgers PC. Så den med at flytte dokumenterne med diskette er ikke en mulighed, med mindre der er nogle der kender til et seriøst pakkeprogram til DOS.

Der er et sted mellem 1000 og 2000 dokumenter, kan ikke lige huske tallet.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 13-05-04 00:29

du kan hente denne start disk her
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/files/win98boot.exe

når den så er bootet op skriver du DC tryk enter
det er en klon af gode gamle norton commander

og nu skulle du have fuld kontrol over dine filer

og nu er der flere ting du kan gøre men for at ryde godt og grundigt op ville jeg lige finde ud af om der skulle være noget i c:\windows som denne sælger selv har lavet eks. *.doc

og hvis ikke så slet c:\windows mappen dvs at du slet ikke røre hans filer og nu kan du så geninstallere win95

og du kan da også omdøbe c:\windows til noget andet og så ligge en ny windows ind hvis du ikke er stiv i dos

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-05-04 00:37

køb en extern hd til pc-card
Jeg har selv prøvet noget ligende med en thinkpad
købte så en Travelstar 8.5gb til ca. 400kr.
hos http://www.computersalg.com
det over et halvt år siden men jeg har stadig stor glæde af disken.
da den nu bruges til flytning mellem flere bærbare, gamle som nye.
med lidt fingerfærdighed og en adapter til ca 60kr kan den også sidde i den stationære.
Mvh. Natmaden

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 150 point
Dato : 13-05-04 01:04

Jeg må nok sige den sælger frister skæbnen, hvis han slæber rundt på 2000 vigtige dokumenter på en gl. IBM thinkpad med Win 95, uden at have taget backup, eller overført dem en gang imellem.
Den enkelste metode er stadig efter min mening, disketter, og selv om man skulle bruge 30 disketter så er det en sikker metode, da man ikke skal installere noget på den "defekte" harddisk.
Man behøver jo heller ikke at have 30 disketter, men kan overføre/tømme dem efterhånden over på en anden.
Endvidere er det en mere sikker metode at blive nede i gode gl. dos, med A:\>Xcopy /S C:\*.doc
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 13-05-04 06:30

Du skriver " Den skriver ikke "shutdown" den skriver som normalt, at for at fortage rettelse skal der genstartes. Det er ikke mulig at jumpe over denne. Genstart er et must."

Det er dig der skal skrive Shutdown -a i START-KØR-Shutdown -a -OK
Både SASSER og BLASTER er da forholdsvis nemme,eller køb et overgangs HD stik (ca 40 kr),prop den i en anden PC og overfør

Kommentar
Fra : technet

Dato : 13-05-04 08:21

okey men det nemmeste for dig er nok denne metode
http://www.ghisler.com/download.htm

da jeg jeg ikke tror du rigtig lige har tjek på det med at lave netværk og pcér
uden at komme galt afsted

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-05-04 13:18

Technet - din diskette er super - jeg har brugt henvisningen tit.
Stor glæde hos mange.
Emesen.

Kommentar
Fra : Odyssan

Dato : 13-05-04 18:45

technet - er igang med at afprøve dine forslag.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-05-04 19:23

så må jeg nok, hellere kikke med, på technet's forslag

Godkendelse af svar
Fra : Odyssan

Dato : 21-05-04 17:08

Min løsning blev flytte filerne med disketter og Dos kommandoer.

Eks.: xcopy *.* /s /d:01-12-2003 a: