/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Skifte printkort på harddisk???
Fra : ulleulle
Vist : 1682 gange
100 point
Dato : 12-05-04 13:57

Hej derude.

Er der nogle af jer, som har gjort erfaringer med at skifte printkortet på en harddisk... og med succes? Jeg har en Seagate, 80 GB, som er stået af, og den er kun ca. ½ år gammel. BIOS kan ikke få øje på disken. Jeg tror (og håber), at det kan gøres med at skifte printkortet. Jeg har købt en tilsvarende harddisk (som dog har en lille smule nyere firmware) og er parat til forsøget, idet jeg har mange vigtige data på den "døde" disk.... og ja ja... Jeg burde have taget backup på 4 andre HD'er hvert 5. minut... Jeg hører dog gerne nogle erfaringer om dét at skifte er printkort.

M.v.h.

Ulle

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 12-05-04 14:44

Jeg ville kraftigt fraråde dig at begynde at rode med harddisken - det kan kun skade mere end det gavner.
Prøv at se om du kan få den til at virke i en anden computer, ellers skal du sende den til en professionel som kan redde dine data. Hvis den kun er et ½ år gammelt er der jo sikkert garanti på (Seagate yder sikkert 3 års garanti, det gør de fleste harddiskproducenter nemlig) og så kan du jo klage hvor du har købt den, du skal dog være opmærksom på at du sikkert bare får en ny harddisk og på den måde redder du jo ikke dine data.
En opdatering af bios kunne også være en mulighed, eller prøv at se hvad seagate skriver på deres hjemmeside

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-05-04 15:35

Jeg er helt enig med boegvad, når HD ikke er ældre og der er garanti endnu, så vil producenten sikkert kunne redde den og dine data.

Når det så er sagt har jeg skiftet print på en HD, men det var to helt ens ældre harddiske, og det lykkedes mig at redde mine data og flytte printet tilbage igen.

//bentjuul

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 12-05-04 15:38

Hej. Jeg har prøvet den af i 2 PC'ere, opgraderet BIOS o.s.v., men intet resultat. I Computercity kan jeg bare via Seagate få den byttet til en ny. Hverken Computercity eller Seagate reparerer harddiske så som at udskifte printkortet. Så har vi "profferne", men dér startet taxameteret ved 3.000 kr. blot for at få stillet en diagnose. Dertil kommer selve reparationen/redning af data. Måske i alt 8-10.000 kr..... Så vil jeg trods alt hellere købe 10 nye harddiske og og en DVD-brænder at lave backup på i fremtiden og have lidt mere bøvl p.g.a. table data. Surt show.
Men jeg er villig til at gøre et sats med den "døde" harddisk. Så længe, jeg ikke åbner den, sker der ikke noget med magnetpladerne inde i disken. Jeg skal lige prøve på en gammel død harddisk i aften... Så jeg er blot ude efter, om nogle har gode tips til, hvad jeg skal være opmærksom på. M.v.h. Ulle

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 12-05-04 15:40

Hallo, Bentjuul!!!!!!!!!!! Er der nogen faldgruber i processen????? Så vidt, jeg kan se, uden at have skruet skuerne af, så kan printkortet løftes af. Printet er ikke engang forbundet med et datakabel, men umiddelbart kun med 3 kontakter af en art. Hvad skal jeg passe på med?

M.v.h.

Ulle

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-05-04 16:00

kan du høre og de rottere når du sætter HDD'en i ,der er et gammelt knep man kan prøve
vis HDD'en går ned og man vil redde sine data,pak den godt og grundigt ind i plastik
og forsegl den med tape,læg den ind i fryseren i 2 til fem timer,bedst hele natten,og sæt den så i som slave og hent dine data,så har man et stykke tid til at redde data,indtil
den bliver varm igen eller låser,så skal den ind i fryseren igen,så kan man prøve igen,
tiden man kan bruge/benytte den i er forskælligt,jeg har prøvet det med en vens HDD og lagde
den i fryseren hele natten og den kørte så i 20 minutter,det var lige lang tid nok til at redde hans data,men man kan prøve at lægge den ind igen vis tiden ikke er tilstrækelig.
Den skal være pakket luft tæt uden luft inde i plastik omslaget og forsegles.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-05-04 16:02

kan du høre og den rottere/køre når du sætter HDD'en til/starter pc'en

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 50 point
Dato : 12-05-04 16:03

Hej Ulle
Der er ikke umiddelbare faldgruper, men som jeg skrev tidligere var det to indentiske harddiske. Så de blev bare samlet nøjagtigt som jeg havde skilt dem.
Og som du er klar over, så kommer du ikke i forbindelse med selve magnetpladerne, men jeg ved ikke om det betyder noget at der er en nyere formware i den nye printplade.

Men hvis alternativet er fra producenten at du kan få en ny disk, ja, så ville jeg vove forsøget, når dataerne pt. er tabt, det kunne jo være at det lykkedes.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-05-04 16:05

om,der er sku lus i tastaturet

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 12-05-04 16:06

Du skal dog også være opmærksom på at garantien nok ophører hvis du selv piller ved disken. Men det kommer jo så an på hvor meget dataene som ligger på den er værd for dig. Hvis de ikke er nok værd til at få en professionel til at kigge på den så skal de i det mindste være mere værd end en ny harddisk koster.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-05-04 16:06

Manse > det kneb kendte jeg ikke, men vil huske det til en anden gang jeg skulle komme i samme situation.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-05-04 16:16

Fik tippet af en gammel rotte inde for faget,Data recovery,de brugte det tit i hans firma
(Amrikaner)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-05-04 16:17

prøv at hente denne diskette:
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
læg den på skrivebord
dobbletklik på den og hav en diskette klar.
start comp med disketten
og se om din HD vises.
Emesen.

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 13-05-04 00:36

Hej igen.

Jeg har prøvet at skifte printkortet, men det gør ingen forskel... Jeg har også prøvet den der pmdos. Den kan heller ikke finde disken. Jeg har ikke prøvet fryseren, men noget siger mig, at det nok er motoren i disken, som er død. Så jeg må vel se i øjenen, at mine data er tabt... *HULK*

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-05-04 00:43

Ærgeligt, men det var da forsøget værd.

//bentjuul

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 13-05-04 19:44

Du kan godt, ved forsigtigt at skille diskene ad, flytte skiverne over i den nye disk og herfra måske få data ud. Hav det så rent som muligt, der hvor du vover forsøget. Brug evt. gummihandsker for ikke at komme til at sætte en finger på en af skiverne. Du kan vinde at få data ud, men begge diske vil dog ikke kunne bruges bagefter. Vi (på arbejde) har tæstet og man kan sagtens læse data fra en disk der er åben og man kan også bytte rundt på delene. Vær opmærksom på at der sidder en MEGET kraftig magnet, som en del af læsehovderne (armen med kontaktfladerne). Held og lykke

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 21-05-04 14:20

Hej igen. Sidste nye i mit problem er, at jeg prøvede at bytte rundt på printkortene, men intet resultat. Jeg prøvede også at køre det "gamle" printkort på den nye disk, men det funkede heller ikke. Om det er firmwaren, eller om både printkort og harddiskmotor er død, ved jeg så ikke, men jeg tror, at også motoren er død. Man mærker ingen vibrationen i disken, når den burde køre eller tænder for maskinen... Hvis der ikke er flere råd, så tror jeg, at jeg giver op og affinder mig med tabene... MEN nu vil jeg i hvert fald have skiftet disken hos producenten og købe en ekstra... Da vil jeg i alt kunne lave backup på 3 ekstra harddiske... Mon jeg så ikke er på den sikre side??? Det tager bare tid med al den backup... Oh well... Jeg er lydhør lidt endnu, inden jeg lukker spørgsmålet...

M.v.h. Ulle

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-05-04 16:34

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig.
Men hos Aldi har jeg lige købt en USB HD holder og nu har jeg flyttet alle data over og fjernet HD som nu ligger uden for comp.
Emesen.

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 24-05-04 10:51

Det bedste rå er altid at lave backup - ofte!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-05-04 11:01

Hej ulleulle
Jeg har selv et par diske liggende hvor jeg har backup af mine dataer og alle mine digitale fotos. Så ja lav backups.

//bentjuul

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 26-05-04 00:11

Hej folkens!

Sidste og endelige nyt i min harddisk-saga.... Forleden, da jeg rodede inde i computeren, fik jeg øje på en lille bitte "klods".... ca. 1/4 af en jumper. Koksgrå, og ved inspektion under lup og kraftigt lys var der også en svag tekst på... Altså var der tale om en lille chip. HVad tænkte jeg så? "Holy crap!"... Hørte chippen mon hjemme på printkortet på harddisken??? Jeg "scannede" kortet under skarpt lys... ups... Et kredsløb var brudt, og der var lidt hakket loddetin i hver side... passede takkerne på undersiden af chippen? Ooooh ja!
HVad gjorde jeg så? Jo jo... frem med den store loddekolbe, men at holde dette monster af en loddekolbe ned på et printkort fyldt med lilleput-chips, gav mig sved på panden, selvom jeg ikke engang havde varme på loddekolben endnu... Så jeg måtte en tur i Harald Nyborg og købe den mindste loddekolbe, de havde. Nu prøvede jeg så... I øvrigt en fin lille sag til 189 kr., som er velegnet til elektronik.... Nå, efter en forsigtig og omhyggelig lodning og afkøling, satte jeg forsigtigt harddisken i kabinettet.... satte skærm og strøm på... tændte... BIOS'en checker ram.... ok... så kommer turen til IDE-enhederne... Hvert sekundt virker som timer. Jeg venter bare på den hyggelige harddisk-brummen.... OG DEN BRUMMER! Windows booter... og jeg skriger af glæde! Kors... Jeg var lige ved at sende disken retur... med tab af data, og havde de opdaget den manglende chip, havde jeg både tabt data og harddisk... Så jeg reddede det hele og blev en erfaring rigere... PAS PÅ, når I fumler med harddiske.... Jeg mener at være påpasselig, men de ER skrøbelige! Men jeg var heldig... phew... Tak for jeres input! Jeg lukker spørgsmålet om et par dage. Hygge!

M.v.h. Ulle

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-05-04 01:07

Hej ulleulle
Flot, stædighed belønnes, det har været en hård tørn for dig. Dejligt at du ikke har mistet dine dataer.

//bentjuul

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 26-05-04 12:07

Tillykke - så husker du vel at lave backup fremover. Rigtige mænd tuder også af glæde!:'(

Godkendelse af svar
Fra : ulleulle

Dato : 27-04-06 22:00

Tak for svaret bentjuul. Omend det ikke løste mit problem, så var forslaget da godt.