/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Dolomitterne, bjergvandring...
Fra : Toupie
Vist : 1612 gange
300 point
Dato : 12-05-04 13:38

I forbindelse med mit arbejde skal jeg på bjergvandring, måske a la denne tur: http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=318504

Hvis der er nogen herinde der har været på sådan en tur, vil jeg meget gerne høre om erfaringer, rute og alt hvad der ellers kunne være interessant at vide inden sådan en tur

//Toupie

PS: jeg er ikke på "tråden" før i morgen..
Jeg hæver point´ne til 200 for godt svar..

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 12-05-04 15:31

> Toupie
Du kan allerede begynde at glæde dig ! Dolomitterne er BARE sagen, og området egner sig til ALLE former for en: Travetur, Bjergvandring, Bjergbestigning osv.
Sæt dig GRUNDIGT ind i "Rutefarverne", og læs hvad der kræves af grej og færdigheder.
En "let" rute kan godt have et sort "x", som betyder svær passage. Når lokal befolkningen skriver "svær", kan du godt oversætte med "Extremt vanskelig !".

Overvurder IKKE dine evner .. det er ingen skam at vende om ! og eventuelt komme tilbage en anden gang.

Lyt til de lokales råd og vejledning. Hvis de siger "Stay here", så bliv hvor du er, for så er der "noget" på vej !

Misundelig ? .. næææ .. men jeg giver gerne samtlige mine point for at få et "lift".
Og husk så lige at skrive et "Tip" under "Rejser og Udflugter" .. til den tid !
Hvornår skal du i bjergene ?
/PG

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 13-05-04 10:29

Hej Guild

Tak for rådene, det er en god ting at vide
Jeg glæder mig allerede som et lille barn juleaften Vi regner med at tage afsted sidst i august, så vi har en del planlægning der skal være på plads først, bla. ruterne og hotellerne. Vi har planlagt at vandre fra hotel til hotel så vi ikke sover samme sted 2 gange. Ved du evt. hvor vi kan få fat på ruterne og en oversigt over hotellerne?? Vi har fundet en side, men den var på italiensk så det gik ikke så godt

Hvis du kunne være i min rygsæk gav jeg gerne et "lift" he he .....og jeg skal nok skrive et tip, tror slet ikke jeg ville kunne lade være efter sådan en tur - jeg tror det bliver mit livs største oplevelse

// Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 13-05-04 10:30

PS: har du selv været på vandretur der??

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 13-05-04 12:18

> Toupie
Familien har været i Dolomitterne MANGE gange. Vi har normalt haft "base" i Cortina, og taget nogle ture ud herfra .. desværre ikke i de "høje bjerge", da børnene dengang var for små til den slags.
August er feriemåneden for ALLE italienere. og mange/nogle vil givetvis have lukket. Mit bedste råd: Brug den første dag på at indsamle kort og alle relevante infos. Både campingpladser og hoteller vil kunne give jer "1 million" gode ruter.

Afhængig af din/jeres kondition er det altid godt at lave en "plan B" for de enkelte dage. Selv veltrænede kan gå "kolde" på de mest umulige steder/tidspunkter. Tag MASSER af vand med i rygsækken, en dehydrering kan få selv de mest øvede til at blive "idioter" på få minutter (Hjernen slår simpelthen fra) .. og der er VARMT i august måned.

Du skriver i dit åbningsspørgsmål: "I forbindelse med arbejde .."
Skal du arbejde i Italien ? I 5 år var min arbejdsplads DK/IT sådan cirka 50/50, og jeg har kørt Norditalien igennem på kryds og tværs.
/PG

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-05-04 14:09

Kan jeg komme med hvis jeg køber en større rygsæk til dig?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 13-05-04 14:56

Guild

Jeg får da løn for turen så det må jo betagnes for at være arbejde nej pjat, jeg arbejder på et botilbud for unge sindslidende, og vi plejer at rejse 2 gange om året. Normalt er det solskinsrejser vi tager på,men min kollega og jeg syntes det kunne være spændende og udfordrende med en bjergvandrings tur, så vi skal 2 pædagoger afsted med 6 unge mænd (20-29 år). Jeg vil så være den eneste af hunkøn og min kondition er klart i bund, men jeg er ikke den eneste med dårlig kondition - så turene vil blive planlagt efter "det svageste led" og med både en plan B og en plan C Derfor var det godt at få af vide om turenes sværhedsgrader

Det lyder somom august måned ikke er det bedte måned at rejse i, er der en måned der er bedre at rejse i?? altså uden at det er for koldt eller alt for varmt?

Er der et sted du varmt kan anbefale som startpunkt? ....og evt. slutpunkt?

Det må da have en spændende tilværelse du har haft, det kan man jo næsten kun misunde

Tedd:
Tror du jeg kan bære dig?? .....men det kunne nu ellers være hyggeligt at have dig med "på slæb"

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 13-05-04 15:34

> Toupie
Din seneste melding ændrer situationen væsentligt. Nu forstår jeg, hvorfor I vil lave et "timeprogram" hjemmefra.
Giv mig lige en extra chance for at indhente infos. Jeg har stadig mange venner i Veneto-området .. måske de kan hjælpe .. men du må give mig nogle dage / uger.

August måned er den ABSOLUT bedste måned .. selv Italienerne foretrækker denne. Juli er eksempelvis AL FOR VARM (nærmest som en sauna), så hold endelig fast ved beslutningen om "slutningen af august". Blot skal du vide, at "noget" er chiuso (lukket) .. men LANGT FRA alt

Spørgsmål:
Hvor mange dage til bjergturen (vandreturen) ?
Skal i selv medbringe rygsække og anden bagage, eller transport i bil ?
Hvor langt / længe rækker "det svageste led" ?
Alle andre relevante infos ?
/PG, som nu er nærmest misundelig

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 13-05-04 16:11

Guild

Hvis du kan fremskaffe alle de oplysninger, så venter jeg gerne en måned det ville bare være så skønt hvis vi kunne få sådan en fin og fornem hjælp

Vi har planlagt 10 dage men da vi selv bestemmer kan den både blive kortere og længere.
Mht. bil så afhænger det lidt af om vi når at købe en ny og størrere inden den tid - hvis vi har, så skal bagagen transporteres med bil, og så kører vi dertil- hvis ikke, så skal vi selv transporterer bagagen (rygsæk) og flyver derned.
Det er lidt svært at sige hvor langt/længe det svageste led rækker, for det er jo andre forhold, temperaturer og luftfugtighed end herhjemme, men den af de unge der dyrker mindst sport går daglige ture og spiller badminton et par gange om ugen... dog er alle, pånær én rygere

Hmmmm....andre info??!! tja, tror ikke der er så meget andet der skal tages hensyn til, men det er fint nok hvis tråden står åben lidt endnu, for min kollega kommer først på tirsdag og det kan være han har noget at tilføje.

Tak for din store hjælp indtil nu, det er guld værd

// Toupie, som glæder sig helt viiiildt

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 13-05-04 16:37

OK .. jeg må smutte nu .. skal til en naboby og fortælle lidt om vores Tivoli i Nuuk. Har du lyst kan du kigge et par billeder her:
http://www.ryaasejladsen.dk/Default.asp?ID=107

.. men det er jo en helt anden historie !
/PG

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 13-05-04 23:35

Guild
Det ser da godtnok spændende ud Jeg er ret sikker på du lever et dejligt indholdsrigt og spændende liv ....og jeg vil da gerne have din historie

// Toupie

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-05-04 01:29

Hmm! Bare jeg kommer med i rygsækken

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 14-05-04 09:23

> tedd
"Nulla, niente e basta" .. jeg tror desværre, at vi to må blive hjemme !, Men jeg forstår helt din kommentar.
/PG

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 15-05-04 23:26

Guild
Hvordan er du dog blevet involveret i det tivoli???

Tedd og Guild I må da hellere end gerne komme med, I kan jo altid bære mig når jeg bliver for træt til at gå

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-05-04 13:50

> Toupie
Som medlem af Sct. Georgs Gilderne (gamle spejdere) har vi et ENORMT international netværk. Gildet i Nuuk har, igennem mange år, ikke kunnet "løfte" opgaven alene, så hvert år rejser ca. 20 "danskere" op og hjælper.

2003 blev meget speciel:
Der var 275 års byjubilæum (Hans Egede)
Det regnede, regnede og regnede .. og ingen sne (usædvanligt)
Én dag var der varmerekord
Jeg rejste op sammen Julie Berthelsen (Stjerne for en aften)
Hilste på Johnny Reimer og Claus & Servants
Vi havde inviteret Frederik & Mary, men du udsatte rejsen til i år
Med hensyn til Dolomitterne
Jeg har forgæves ledt efter Luigi (dygtig bjerbestiger) i Treviso. Han er åbentbart flyttet fra Veneto. Jeg har måske fundet en "åbning" her:
http://www.turitalia.dk/default.asp?p=reg&r=ven
Specielt kapitlet "Dolomitterne" og det sidste afsnit.
/PG

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-05-04 23:43

Hej Guild

Nu har min kollega læst tråden igennem og han var ret imponeret Han mente nok at de oplysninger du er kommet med er meget brugbare og relevante Vi kigger lidt nærmere på det link du har givet os, og hvis du har andre "guldkorn" modtager vi dem gerne Er det ok, at jeg lader tråden stå åben et stykke tid endnu, det kan jo være vi får flere spørgsmål hen ad vejen???

Er du med til Nuuk hvert år?? Det lyder altså som noget af nogle oplevelser du har

// Toupie

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 19-05-04 15:10

Boun Giorno Toupie
Du bestemmer helt hvornår der "lukketid".

Nuuk .. nej ikke hvert år (det er trods alt 3 ugers optjent ferie) .. så næste gang måske om 3-4 år. Til den tid er der sikkert også sket mange ændringer i byen.
Udbygningen og byggeri er exploderet de seneste 10 år, så det vil blive spændende at se de næste års udviklinger.

Jeg har forsøgt at hente hjælp fra Firenze, men min rigtig gode amiga (Paola), kan desværre heller ikke hjælpe .. og Den Danske Ambassade i Roma kan garanteret heller ikke hjælpe. Der er ellers meget behjælpelige i "andre" sprøgsmål.

Bon divertimento in "La bella Italia" !

/PG

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 24-05-04 12:12

Det er sødt af dig at prøve Tror heller ikke Ambassaden vil hjælpe med dette
Nu kan jeg overhoved ikke noget italiensk ,men jeg gætter mig til hvad du skriver

Ved du om man kan "købe" guidede ture??

Det er altid spændende at følge med i byers udvikling, specielt hvis det er en by man på en eller anden måde har en vis tilknytning til.

// Toupie

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 300 point
Dato : 25-05-04 15:03

> Toupie

Alt er til salg i Italien, og selv de mest fastlåste situationer finder en løsning .. men det er bare så pokkers vanskeligt at planlægge mere end "her og nu". Engang rejste jeg med tog fra Zürich til Milano (troede jeg), ca 25-50 kilometer SYD for Milano, meddelte konduktøren, at toget havde valgt at køre udenom Milano ! Så klokken 03:00 (om natten), stod vi 8 personer fra Danmark, Norge og Sverige på en perron "in the middle of nowhere". Men på en eller anden måde fik jeg stoppet en enlig bil .. en halv time senere havde chaufføren været hjemme, vækket naboen og vupti .. så var vi på vej tilbage til Milano.

Italienere et det MEST gæstfrie og hjælpsomme folk, jeg har mødt indtil nu, og jeg er HELT sikker på, at I får en kanon-oplevelse, som bare ikke blev helt som I havde planlagt eller tænkt hjemmefra !

Så lav en "grovplan" hjemmefra, og vær så åbne for "dagssituationen" når I kommer frem !

Kunne Turitalia hjælpe Jer lidt "på vej" ?

/PG

Godkendelse af svar
Fra : Toupie

Dato : 25-05-04 17:53

Hej Guild

Turitalia gav os ikke lige dét vi havde brug for, men vi har i mellemtiden fundet et rejsebureau der laver sådanne ture, med kort/vandreruter, overnatning og fragt af skiftetøj. Det koster godtnok mere end hvis vi bare tog afsted og planlagde turen i Italien.......men det må vi så tage med

Jeg tror nu nok jeg ville føle mig en smule "lost" hvis jeg pludselig stod i nowhereland men det giver da et klart indtryk af deres gæstfrihed

Tusind tusind tak for hjælpen, for selvom vi fandt et rejsebureau så har du været en kanon stor hjælpe

// Toupie

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 25-05-04 22:27

> Toupie

Det har da bare være rigtig hyggeligt, men nogen stor hjælp har det nu ikke været (synes jeg)

Og husk så lige at skrive et "Tip" under "Rejser og Udflugter" .. til den tid !

/ PG

NB her er måske en idé til "en anden tur":
http://www.appartamentialpoggiolo.it/
en ombygget gammel gård til 4 super lejligheder. Der er både fotos og tegninger. Priserne (euro pr. uge) er også i orden.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 25-05-04 23:06

Woooooooow det ser godtnok lækkert ud en uge dér lige nu ville ikke være så dårligt he he

Min chef har lige en "krise" for tiden, så hendes humør er ret svingende - så måske tager vi afsted i uge 27 i stedet for august men vi kan også risikerer at vi slet ikke kommer afsted alligevel - hun har fået den ide, at det er alt for dyrt i forhold til en charterrejse med resturantbesøg samt seværdigheder hver dag så det er ikke nemt men vi satser på at komme afsted og jeg skal nok huske at skrive et Tip

Jeg er glad for du syntes det har været rigtigt hyggeligt, for det syntes jeg da også og jeg sætter pris på din hjælp og engagement

// Toupie