/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
rusbeskytelse /Pava/Dinotrol m,m Hjælper~
Fra : Bragesvej
Vist : 1322 gange
70 point
Dato : 11-05-04 12:12

Lad os antage at bilen skal til et sted hvor de udfører rusbeskytelse /Pava/Dinotrol m,m
bunden er ikke gennemtæret men den er brun af overfladerus (Som 80% af den danske bilpark er)
hvad hjælper det så at sprøjte et lag tectyl eller hvad de bruger, ruster den ikke bare videre inden under eller....
(Og nej der er ingen der ligger hjemme i haven og grunder deres bil i bunden)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-04 12:43

Ærgeligt!

Men en effektivt løsning er det, når bilen får en omgang som ny og derefter vedligholdes hvert andet år. Umiddelbart vil en oliefilm standse/mindske rustdannelsen, men det der allerede er der, fjerner du jo ikke. Hvis ikke du vedligeholder rustbeskyttelsen er jeg bange for at det på sigt ligefrem kan gøre tingene værre, idet du har det tykke "slidlag", der når det bliver beskadiget, tillader vand at trænge ind mellem rustbeskyttelse og pladedele , men samtidig kan holde på fugten.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-04 12:48

Min egen bette potte, har nu ti år på bagen, uden en eneste rustplet - dinitrol - en behandling hver andet år.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-05-04 13:22

Det hjælper altid med, at holde rusten tilbage. Det er allerbedst, hvis der ingen rust er, første gang den får en tur.
Er der et godt rustangreb i gang (uden genemtæringer), er det mit bud, at du udskyder problemet 1-2 år. Om det så kan betale sig, må du selv vurdere.

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-04 13:29

En klog hjemmemekaniker har fortalt mig at at godt lag af det tynde oliesjask (den del af undervognsbehandlingen der sviner stygt) altid er klogt. Er ormene godt igang, stiller han sig mere tvivlende med det tykke slidlag man sprøjter under bunden. Det kan gemme på for meget. Det fedeste er nok som du selv siger (og ikke gider). Damprensning, evt afrensning/slibning, grundmaling, lakering, tynd undervognssjask, tyk undervognssjask.

Er det en gammel kasse, eller en bil der skal holde i mange år?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-05-04 08:31

Previa 93, og ja den skal køre mange år i nu, men den er før blevet rustbeskytelset, mon ikke det blive dinitrol denne gang?, fik Pava sidste gang (På min Ople), men min pladesmed anbefalder Dinitrol!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-05-04 08:49

Hvor jeg bor er dinitrol det mest seriøse firma, PAVA-afdeling har skiftet ejer mange mange gange.

Kommentar
Fra : kurdi

Dato : 14-05-04 21:30

hej Bragesvej

Vi (en mænnerklub) havde en gammel VW lt 35 autocamper fra 1976 gennem flere år (7-8 år) som vi selv byggede op, vi fik den sprøjtet 1 gang i Klovborg, han brugte både Pava og Suvo, da vi synede og solgte den efter alle de år, sku der ikke laves rust inden, den var virkelig klistret godt til. kan måske finde nummeret hvis det har interesse.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 15-05-04 00:20

Hvis det er til din Previa så skal du bruge Dinotrol, da den ike opløser din "gummihud". Nu har Previa aldrig haft rust problemer, men der vil jo altid komme noget. Den smule der er på din undervogn vil jo stadig være der selv om du får den sprøjte. Men det vil jo også bremse rusten!!!
Hvis det var min bil og jegt ikke ville beholde den mere end 4 år ville jeg ikke få den sprøjte, da det ikke vil tjene sig ind.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 15-05-04 17:46

Hvorfor skulle Pava opløse min gummihud? Min opel har vel også gummihud eller hvad? og den er behandlet med Pava, hvad skulle det være i pava behanlingen er opløser gummihuden?

Bare Nysgerig, absolut ikke for at anfægte dit svar

Accepteret svar
Fra : 25

Modtaget 70 point
Dato : 20-05-04 10:06

Dinitrol fortæller om der er noget der ikke er om det skal være INDEN den bliver rustbehandlet, så den oversprøjtes ikke bare uden videre med rustbehandling, jeg har fået min bil rustbehandlet der, den havde kun fået 1 gang rustbehandling fra fabrikkens side, ja - og den er er altså 10 år i år, helt ærligt mener jeg at det kan betale sig at få sin bil rustbehandlet især når man også kører i den om vinteren.

Personligt syntes jeg de penge er givet godt ud.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-05-04 14:59

Men Pava er vel også godt nok?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-05-04 15:25

Det tror jeg da. Jeg bruger Dinitrol fordi det lokale dinitrol-værksted er det bedste. Men produktet Pava tror jeg bestemt er helt ok.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-05-04 16:55

Tak for svaret 25.