/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Jørgen Bitsch
Fra : elha
Vist : 6816 gange
200 point
Dato : 10-05-04 09:41

Vi skal have en person overbevist om, at det var JørgenBitsch, der kæmpede med en slange i en film, hvem kan hjælpe.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 10-05-04 09:46

Det kan jeg godt...

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-05-04 10:05

Jeg kan også.
Så filmen i skolen for rigtigt mange år siden.

Læs også her.
http://www.dyrebrevkassen.dk/html/spoerg/frmsp.html?svslane.html&2

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-05-04 10:05

jeg kan også give flade til højre og venstre...!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-05-04 10:27

Jeg kan da også godt huske jeg så den i skolen.
I slutningen af 50érne og starten af 60érne rejste han meget rundt på skolerne i landet og gav fordrag med lysbilledshow, og har selv set rigtig mange af dem når han kom på "besøg" på den skole jeg gik i.

Det var jo før fjernsynet rigtigt kom til, og det man så i fjernsynet var kun sort/hvid, så det var virkeligt både underholdende og belærende at overvære hans "undervisning".

Der er sikkert mange i min alder der kan huske ham fra den tid.

ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-05-04 10:38

Måske var det noget med at købe nogle af hans bøger ? :

Bitsch, Jørgen
Eventyr over alle grænser : på ekspedition til Jordens ukendte egne
fotos: Jørgen Bitsch
1999. 254 sider, illustreret
Forlag: Bogan
Emne: Bitsch, Jørgen ; eventyrere ; ekspeditioner ; rejsebeskrivelser ; erindringer
Opstilling i folkebiblioteker: 99.4 Bitsch, Jørgen
Forfatteren og globetrotteren Jørgen Bitsch (f. 1922) fortæller om sit liv og sine mange eventyrlige rejser til fjerne lande
På omslaget: På eventyr i Jordens ukendte egne
Omslagstitel: Over alle grænser
ISBN: 87-7466-368-2
Pris ved udgivelsen: kr. 249,00
Indhold: Sådan begyndte det ; Tværs gennem Afrika ; Ørkenfærden ; Massanastammen ; Elefantsafari ; Tværs gennem Amazonas ; Borneos floder ; Bag Arabiens slør ; Rejse i Mongoliet ; Medicinmanden M'Beri ; Rejse i Burma ; Krise ; På hemmelig mission for National Geographic ; Sahara ; Begyndelsen til grupperejser ; På safari i Tchad ; Borneo safari ; Rejse i Sibirien ; Bestigning af Mt. Sangai ; Eventyret lever

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-05-04 10:46

ellebye> Det var da altid film vi så i skolen, når det var Jørgen Bitsch. (Sådan var det på min skole )
Nogen gange var det ham selv, og andre gange én fra "firmaet".

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-05-04 12:19

Du har ret, der var også film, men jeg mener (hukommelsen er ikke hvad den har været), at når der var diciderede fordrag supperede han med lysbilleder, og rigtig, det var ikke altid ham selv der kom.

(Man bliver jo helt nogstalgisk)

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 200 point
Dato : 10-05-04 12:36

> elha
I bogen "Jivaro" skrevet af Jørgen Bitsch og udgivet på "Gyldendal".
Side 73, kapitel "IX I kamp med en anaconda".
Her findes en MEGET levende beretning om kampen, og der er også 2 fotos, som beviser rigtigheden.
Vil du have flere info om bogen .. så spørg endelig !
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 10-05-04 12:38

PS
Jeg mener IKKE der er lavet en film. Det var Jørgens lokale quide, som optog billederne. Da Jørgen, på dansk, råbte om "Hjælp !!" troede quiden, at der var kommandoen til at fotografere !
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 10-05-04 15:00

Jeg refererer fra bogen:
Første oplag februar 1958
Andet oplag marts 1958
Tredie oplag oktober 1958
Fjerde oplag 1963

Min bog er fra 1963
/PG

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-05-04 15:25

ellebye>
Måske husker heller ikke det hele rigtigt , men kan det tænkes at Arne Falk-Rønne kom med lysbilleder ?
Jeg husker altid Jørgen Bitsch som noget med film, og det var altid meget spændende.

Guild> Kampen med slangen, som du også kan læse om i mit tidligere link kl. 1005, er jeg 100% sikker på indgår i en af hans film. Jeg kan ikke huske hvilken verdensdel, men det har sat sine spor i min erindring .

Jeg har set filmen på et eller andet tidspunkt mellem 1956 og 1963.

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : elha

Dato : 10-05-04 17:25

Tak for svaret Guild.

Kommentar
Fra : TheDanish01

Dato : 23-11-09 20:13

hejsa
Jeg mener at han bl.a havde nogle film med rundt til " 4-forestilling"
Kan da huske jeg var med oppe og se dem med min far, for 30 år siden. Er selv 39. og jeg mener også det var Jørgen B. der slog en løve ihjel med en kniv/spyd.....................ret mig, hvis jeg tager fejl