/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch Maxi Horn?
Fra : fred280188
Vist : 4197 gange
125 point
Dato : 10-05-04 09:39

Hej, jeg er træt af ringeklokken på min maxi, og jeg vil gerne montere et horn, jeg ved d skal være 6V men er det veksel eller jævnstrøm? jeg mener det er veksel, men ville lie være sikker før j sender bestilling til thansen.

Er der noen råd til montering af horn, jeg har læst de andre "spørgsmål" men det forvirede mig yderligere.

Er der ik en der vil gi mig en step-by-step guide til montering af horn?

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 10-05-04 09:45

Du har ret i at det skal være vekselstrøm. Når du køber dit horn får du en guide til montering af hornet..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-05-04 12:34

Hvis det skulle være vekselstrøm skulle strømmen komme fra en generator med ensrettere dioder mm så horn på en maxi er da jævnstrøm et horn kan enten have plus eller minus som hovedledning hvor selve trykkontakten fungerer som tilslutter/ afbryder af enten plus eller minus men det kan man som sagt se på anvisningen der følger det nye horn eller i et katalog over maxi fra t hansen
Mvh Sune

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 10-05-04 12:46

Hey sune,

Der er du vist forkert på den.
En Maxi har vekselstrøm på lyskredsen (som jo er den eneste der kan bruges til et horn )

Hvis Maxien gav JÆVNstrøm, så har du ret i at der skulle være ensretterdioder mv. og selv om jeg måske er blevet mindre debil gennem årene, så kan jeg da huske at der KUN sidder en spole.. og intet andet...

altså... en Maxi har vekselstrøm.

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-05-04 16:24

Ja du skal have en universalkontakt der passer på styret, 50231025 men kan lige så godt tage den med kabel, der så også kan bruges til at tænde lyset, hvis kabelet føres ind i lygten. 50231050
Så skal du bruge et vekselstrømshorn på 6 Volt, feks. fra Monza 52292700 til 59kr. men det er smartere at købe et til Yamaha FS1, 10392900 til Kr. 39,00
Event. køber du også en hornledning: 95740025
Du skal ikke forvente en særlig kraftig lyd, og alt lys går nærmest ud når hornet bruges.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 11-05-04 23:11

For det bedste og mest driftsikre resultat, foreslår at du simpelthen flytter ledningsnettet fra en Puch Maxi KL eller 2 gears model-(altså dem med affjedret baggaffel).
http://www.kandu.dk/dk/spg/37415

Kommentar
Fra : fred280188

Dato : 12-05-04 08:20

hvor ka jeg få et komplet ledningsnet til en maxi kl? jeg har kigget på thansen

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 12-05-04 08:40

=>h_bmv
Er det ikke at skyde gråspurve med kanoner? jeg mener.. med lidt fingerfærdighed og 4 meter alm. 0,5 kvadrat fleksibel ledning samt div kabelsko.... så har man et nyt ledningsnet til sådan en sjover....

=>fred280188:
Brug du bare det ledningsnet der sidder på Maxi'en... det er fuldt ud tilstrækkeligt. Det er dog rigtigt som Palle hansen siger... så er det ikke just så man får sportsvognsfrisure af et horn på en Maxi.. men dog mere end en ringeklokke

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : fred280188

Dato : 12-05-04 15:10

Det skal sidde i parallel forb. ik?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 125 point
Dato : 12-05-04 19:02

Du skal i princippet, have den ene ende af dobbeltledningen inde i forlygten, og har så 2 ledere der skal forbindes, den ene sættes til hvor der er strøm hele tiden (Før forlyskontakten). Den anden leder sættes til stel (samme sted/ledning som soklen af forlyspæren)
I den anden ende af af dobbeltledningen, monteres en flad kabelsko (spadestik)på hver leder, så du sætter altså en sko på hvert ben af hornet.
Men nu tuder du jo hele tiden, eller i hvert fald tuder hornet.
Så "midt" på dobbeltledningen klipper du den ene leder over (helst den med strømmen hele tiden) Her monteres trykkontakten, som hvis du trykker, slutter (forbinder) den leder du klippede over.
Hvis du ser det hele som et enleder tegning: Så løber strømmen fra en plus inde i forlygten, og hen til en kontakt der normalt har afbrudt lederen, herfra løber det ned til hornet. 2. Ud igen af hornet fra hornets andet spadestik og tilbage til stel i forlygten.
2. Kan også laves sådan: Ud igen af hornet fra hornets andet spadestik og ned på skruen der spænder hornet fast til stellet.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : fred280188

Dato : 12-05-04 19:22

Tak for svaret pallebhansen. DANKE SCHÖN!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-05-04 20:03

Selv DANKE SCHÖN!
Og for lige at forvirre dig:
I visse hornkontakter, er det faktisk stel man giver, det kan næsten kun ses ved at skille kontakten ad.
Hvis det er sådan en:
Så står der strøm hele tiden på hornet, og det tuder så kun når det får stel.
Strømmen føres så fra den der har strøm hele tiden oppe i forlygten og direkte til det ene spadestik på hornet.Det kan laves med en 1 leder.
Så føres der en enleder fra hornets andet spadestik og op til kontakten. Multikontakten der jo er spændt på styret med jernklemmer kan altså være indrettet så den ved nedtrykning bare slutter forbindelsen til styret og dermed stel.
Men det kan du hurtigt se hvis du lige tager låget af den.
Så det du skal se er om hornkontakten kun kan forbindes med en ledn. så er det denne sidste løsning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : fred280188

Dato : 12-05-04 20:48
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-05-04 22:55

Nej jeg ved det ikke, for så havde jeg skrevet det til dig, men som jeg siger, du kan sagtens se det når du får den, det kan ses oppe under det blanke dæksel, hvilke forbindelser der sluttes, når kontakten trykkes ned.
Men jeg tror det ikke. Jeg tror den slutter 2 forbindelser, som i mit første forslag 12-05-04 19:02
Men hvis du får udgaven med ledning, er det også nemt at føre alle de andre funktioner ud i kontakten: Tænd lys (Ikke kort og lang da der så kræves anden pære og fatning), horn, sluk (Sluk er bare en ledning der sluttes til stel, det kan du sagtens se inde i lygtehuset)
Der er så vidt jeg husker kun 3 ledninger inde i lygtehuset: 1 den der kommer med strøm(Plus) 2 En stel der bruges til fatningen. 3. En ledning som når den sluttes til 2 slukker motoren.
Så køb den med ledning, så kan du alt, og det ser mere prof. ud.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sneged

Dato : 13-06-04 12:03

Choke, jeg er blevet fucking forvirret af det her shit.. Hvis jeg gerne vil ha' blinklys paa min Puch Maxi P.. Hvad skal jeg saa gøre??????? HJÆLP??????