/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Erstatning af fisk???
Fra : Elina87
Vist : 747 gange
50 point
Dato : 10-05-04 08:50

Jeg købte for knap to uger siden, tre nye slørhaler og et nyt akvarie. Jeg har tre slørhaler i forvejen som er et år gamle. Da jeg kom hjem lagde jeg mærke til at den ene fisk ikke var helt på toppen, men den havde jo ret til en chance for at leve. Så jeg gjorde alle de almindelige ting (lod akvariet stå og vænnede dem langsomt til vandet og temp). Derefter kom jeg dem i. Dagen efter var den dårlige fisk død. Dens hale var helt foreven og den lå i overfladen. Så var det der kom fiskedræber til mit akvarie. Altså hvide pletter!!! Nu er den ene af mine gamle fisk død, og de to andre er godt på vej til det samme. Jeg behandlede dem med flydene Fauna mor så snart det blev opdaget og håber kun på det bedste. De to nye fisk svømmer som normalt og er ikke påvirket (endnu?).
Har butikken pligt til at erstatte de døde fisk? Det er jo tydeligt at sygdommen stammer fra dem...

Knuzz
Elina87

Kommentar
Fra : Niqo

Dato : 10-05-04 08:56

hey elina .

jeg havde det samme problem med dem da jeg fik nye. det problemet kan være er at de ikke kunne tåle at komme i dit akvarie, pga. måske for meget temp. forskel. butikken kan måske erstatte dem, men er ikke sikker. for de døde af faktisk ingen grund. såh. men prøv at tag derned .

held og lykke ,.

hilsen niqo

Kommentar
Fra : jacob_waino

Dato : 10-05-04 15:53

Jeg er ret sikker på at butikken hvor du har købt dine fisk IKKE er forpligtigtet til at erstatte dine døde fisk. Det er nemlig meget svært er finde ud af hvad og hvor smittekilden den kommer af/fra.
Men du kan jo prøve at spørge dem om hvad deres "politik" er m.h.t. erstatning. Det kunne jo være at en time efter du havde hentet dine nye fisk - at de så så at alle de andre fisk lå med bugen opad. Men jeg tror du skal være meget heldig...!

Man skal forvente at jo mere specielle fisk man køber - desto mindre er chancerne for at de går ind og dækker evt. tab.
Der er jo stor forskel på guppy-priser til cichlide-priser.

Jeg håber du får held med det.....

Jacob

Kommentar
Fra : Sheba

Dato : 12-05-04 12:44

Fx MaxiZoo har en politik, der hedder, at de erstatter døde fisk inden for 48 timer. Man skal tage fisken og bon'en med. Smid evt. fisken i fryseren, indtil du kan komme derud. Jeg har ikke selv prøvet det (fandt ud af det for sent...), så jeg ved ikke, hvor mange spørgsmål, de stiller. Men som Jacob siger, skal du spørge din forretning om deres politik.

Kommentar
Fra : liimex

Dato : 25-05-04 20:00

Jeg har også det problem og i foretningerne siger de at det må være mit vand der er noget i vejen med. så jeg snakkede med den lokale fiskebutik og der sagde de at jeg kunne tage en vandprøve med, der kunne de stort set med det samme se om det var vandet eller butikkerne der var noget i vejen med. det viste sig så at mit vand var fint, så jeg har fået mine fisk erstattet. det er jo ikke fedt at købe en fisk til 200 kroner og så dør den dagen efter. så prøv det.

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 11-06-04 01:00

Hvad med ganske almindelig stress under transporten?