/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
speedy mc til lille kort?
Fra : Toften
Vist : 1217 gange
100 point
Dato : 29-05-02 23:24

G'davsern...!

Jeg sidder og keder mig på min fucker 45'er. Det går alt alt for langtsom!!!

Jeg har det lille MC-kørekort men ikke voldsomt mange penge.

Hvilke mc'er er gode til nybegyndere? (de skal helst kunne passere de 120km/t)
Hva er priserne såent ca.?

Jeg har hørt om en "Yamaha TZR 125RR" hva kan den?? (hestekrafter?topfart?acceleration??)

Håber at der sidder en med en masse svar på mine spørgsmål

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 110 point
Dato : 30-05-02 00:04

Hej

Du ved jo nok, at det er sundt at kede sig ind imellem

Jeg faldt lige over et tidligere indlæg her på KANDU,---der er lidt læsestof til eftertanke.
http://www.kandu.dk/dk/spg/336

Håber det kan hjælpe dig lidt.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-05-02 22:58

Hejsa

> Jeg sidder og keder mig på min fucker 45'er. Det går alt alt for
> langtsom!!!

Forståeligt.....

> Jeg har det lille MC-kørekort men ikke voldsomt mange penge.

Hmm.... Hvad er det? Du får sjællent noget Speedy til under 25K

> Hvilke mc'er er gode til nybegyndere? (de skal helst kunne passere de
> 120km/t)
> Hva er priserne såent ca.?
> Jeg har hørt om en "Yamaha TZR 125RR" hva kan den??
> (hestekrafter?topfart?acceleration??)
>

Jeg tor at det er noget i stil med en Aprilia RS 125.

Den har 34Hk, 160km/t ca. 0-100 ganske hurtigt....

TZR'en er nok nogenlunde det samme, dog køre der næsten ingen af dem, i
forhold til RS'eren.

Det største minus ved den er Kasko forsikringen (Små 20k for en 18årig),
(Ansvar totalt billigt i forehold (1200,- for begynder på 18!))
Ellers er det en 2takter, lige som din 45'er scooter nok også var, med
mindre at det var en Zip, eller lign.
D.v.s. at den skal have mange omdrejninger før der sker noget. Den lyder
som en tunet Scooter/knallert. Den larmer rimeligt meget, pgs de høje
omdrejninger.

Men ellers har en RS 125, enormt gode Sportslige køre enskaber, som
f.eks. at man ligger som en udsplattet Agurk hen over tanken og lign.
Den klare sving, og nedbremsninger ganske fint.

Ellers er der ikke så meget negeativt om den, (efter min mening)

De fåes fra ca. 25k til 60k (ny pris ca.)

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-05-02 23:29

"Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> wrote in message

>Den larmer rimeligt meget, pgs de høje
> omdrejninger.

Det er nu ikke så slemt endda

> Men ellers har en RS 125, enormt gode Sportslige køre enskaber, som >
f.eks. at man ligger som en udsplattet Agurk hen over tanken og lign.
> Den klare sving, og nedbremsninger ganske fint.

Sportslig køreegenskaber .....enig
den med agurken ...heheh, ved jeg alt om, men som jeg siger, så er det nok
for mig at ligge ned om natten !

> Ellers er der ikke så meget negeativt om den, (efter min mening)

Tjaaee ....det skulle lige være at huske rensning af RAVE ventilen :-/ meget
vigtigt, det bør gøres for hver ca. 3000 km, det negative er ikke at rense
den, men mere følgerne, hvis man ikke gør det

> De fåes fra ca. 25k til 60k (ny pris ca.)

Nypris idag er ca. 70000 moneter for den nye model, men gamle modeler dem er
der vist stadig nogle få af på lager til 50 - 60 K

PS : min egen RS 125 er til salg, 6700 km, ny Polini 154 cc cylinder

V.H John - Priller RS 125

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-05-02 00:25

> Jeg tor at det er noget i stil med en Aprilia RS 125.
>
> Den har 34Hk, 160km/t ca. 0-100 ganske hurtigt....
>
> TZR'en er nok nogenlunde det samme, dog køre der næsten ingen af dem, i
> forhold til RS'eren.

Ingen af disse må køres på lille kørekort, så der skal smides en 3-5 tusinde
efter et drosselkit (som jeg ikke tror laves til TZR, men i hvert fald til
RS125'eren).

Mvh
Steen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-05-02 07:09

En god brugt RD350 er måske lige sagen...
mener den må køres på lille kort.

Og rap, det er den, for det siges at det er den cykel der har flest unge
mennesker på samvittigheden

Pas nu på alligevel.

--
/Buck
CB 550 F1 ´75
CZ 180 ´01

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-05-02 07:15

"Buck" <buck_@sol.dk> wrote in message news:ad4fnv$dn0$1@sunsite.dk...
> Og rap, det er den, for det siges at det er den cykel der har flest unge
> mennesker på samvittigheden

Det skylds nok mere dens tvilsomme egenskaper for øvrig.

JS

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-05-02 08:43

"Buck" <buck_@sol.dk> wrote in message news:ad4fnv$dn0$1@sunsite.dk...
> En god brugt RD350 er måske lige sagen...
> mener den må køres på lille kort.

Nej, det må den ikke... lille kort = max. 34HK.... RD350 = 64HK ... så
det er jo næsten det dobbelte.

>
> Og rap, det er den, for det siges at det er den cykel der har flest unge
> mennesker på samvittigheden

Ja, for at ha pillet og skruet dem ihjel :(

VH
Lars Molnit

>
> Pas nu på alligevel.
>
> --
> /Buck
> CB 550 F1 ´75
> CZ 180 ´01
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-05-02 10:21

> > En god brugt RD350 er måske lige sagen...
> > mener den må køres på lille kort.
>
> Nej, det må den ikke... lille kort = max. 34HK.... RD350 = 64HK ... så
> det er jo næsten det dobbelte.
>
> >
> > Og rap, det er den, for det siges at det er den cykel der har flest unge
> > mennesker på samvittigheden
>
> Ja, for at ha pillet og skruet dem ihjel :(
>
> VH
> Lars Molnit
>
> >
> > Pas nu på alligevel.
> >
> > --
> > /Buck
> > CB 550 F1 ´75
> > CZ 180 ´01

Den med at der er mange der har kørt sig selv ihjel på RDere har jeg
efterhånden hørt en del gange. Den seneste var, da jeg parkerede foran en
butik og en mand i en stor flot BMV spurgte om det ikke var en RD jeg kørte
på. Det svarede jeg ja til i håb om, at der kom en eller anden god anekdote
fra hans unge dage...men næhhh nej han måtte da lige fortælle mig at hans
kammerat havde skåret en morris marina over i et næliggende kryds på en
RDer, Det var sket med 185 km/t og kammeraten var slynget op i et træ og
døde på stedet. Tak for kaffe!!! Så kunne jeg lige tænke lidt over den.
Allan Nielsen
Yamaha RD350 1985 "til salg"
snart Suzuki RF 600

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-05-02 11:26

In article <ad4quo$lig$1@news.net.uni-c.dk>, abn@kampsax.dtu.dk says...
> > > En god brugt RD350 er måske lige sagen...
> > > mener den må køres på lille kort.
> >
> > Nej, det må den ikke... lille kort = max. 34HK.... RD350 = 64HK ... så
> > det er jo næsten det dobbelte.
> >
> > >
> > > Og rap, det er den, for det siges at det er den cykel der har flest unge
> > > mennesker på samvittigheden
> >
> > Ja, for at ha pillet og skruet dem ihjel :(
> >
> > VH
> > Lars Molnit
> >
> > >
> > > Pas nu på alligevel.
> > >
> > > --
> > > /Buck
> > > CB 550 F1 ´75
> > > CZ 180 ´01
>
> Den med at der er mange der har kørt sig selv ihjel på RDere har jeg
> efterhånden hørt en del gange. Den seneste var, da jeg parkerede foran en
> butik og en mand i en stor flot BMV spurgte om det ikke var en RD jeg kørte
> på. Det svarede jeg ja til i håb om, at der kom en eller anden god anekdote
> fra hans unge dage...men næhhh nej han måtte da lige fortælle mig at hans
> kammerat havde skåret en morris marina over i et næliggende kryds på en
> RDer, Det var sket med 185 km/t og kammeraten var slynget op i et træ og
> døde på stedet. Tak for kaffe!!! Så kunne jeg lige tænke lidt over den.
> Allan Nielsen
> Yamaha RD350 1985 "til salg"
> snart Suzuki RF 600
>
Ak ja! Har selv haft en Morris Marina! De var bløde som snot!*GGG*
Godt nok har en RD'er en momentkurve som en narrehat, og man skal da lige
holde øje med hvor man er på 'omdrejningsskalaen'; men mon ikke årsagen
til de fleste uheld har siddet i ca. en arms længde fra gasrullen???
--
MVH

Brian/Hekto
Rd350 YPVS - LS650 - ?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-05-02 13:08

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message

> Ingen af disse må køres på lille kørekort, så der skal smides en 3-5
tusinde
> efter et drosselkit (som jeg ikke tror laves til TZR, men i hvert fald til
> RS125'eren).

Sikke noget vrøvl !
RS 125'eren må da gerne køres på lille kort, undersøg det selv !
Hvis det er fordi du bruger beregningen mellem vægt kontra HK, så kan du
ikke stole på den, da der er en undtagelse i reglerne mht. Aprilia'en, man
har åbentbart tilladt den da den er så tæt på at overholde de gældende
regler for vægt / HK forholdet !
Om det er det samme med TZR'en aner jeg ikke !

John - Priller RS 125

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-05-02 13:26

> Hvis det er fordi du bruger beregningen mellem vægt kontra HK, så kan du
> ikke stole på den, da der er en undtagelse i reglerne mht. Aprilia'en, man
> har åbentbart tilladt den da den er så tæt på at overholde de gældende
> regler for vægt / HK forholdet !

Har du den undtagelse/tilladelse på papir ?

> RS 125'eren må da gerne køres på lille kort, undersøg det selv !

Da du åbenbart har informationen hvad så med at du dokumenterede din
påstand. Vi andre har kun kunnet finde reglerne for vægt/effekt der "dumper"
den som lille MC.

/Anders

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-05-02 15:10

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message

> Da du åbenbart har informationen hvad så med at du dokumenterede din
> påstand. Vi andre har kun kunnet finde reglerne for vægt/effekt der
"dumper"
> den som lille MC.

Hej Anders du har fuldstændig ret i at det er forvirende, men nu skal du
høre hvordan det er skruet sammen mht. RS 125, man skal kigge på
registreringsattesten under kolonnen som hedder "godkendelsesnummer" hvis
der i den står "A 9015 - 1" så er det ensbetydende med at køretøjet i DK er
godkendt under reglen "køretøj under 18 KW" .
Se det er jo underligt, fordi når vi tager lommeregneren frem så bliver
effekten på RS'eren 33 HK omregnet til KW = 24,6 og hvis vi kigger på
registreringsattesten så står der "egenvægt 140 kg" iberegnet i den vægt er
der indregnet vædsker så som olie, benzin, vand og bremsevædske, hvis vi nu
igen hiver lommeregneren frem og taster 140 kg x 0,16 KW så giver det 22,4
KW ( 0,16 KW er den faktor der bruges til at udregne forholdet ) se alle
disse beregninger her fortæller jo at det ikke lader sig gøre at køre
Aprilia RS 125 med lille kørekort, som du så rigtigt er inde på, men det er
altså godkendelsesnummeret på registreringsattesten der er afgørende for om
det er lovligt med lille kørekort ....så derfor lader det sig altså gøre
Håber at du og andre er blevet klogere !

PS : Oplysningerne er hentet hos henholdsvis færdselspolitet +
bilinspektionen !

V.H John Kramme - RS 125

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-05-02 16:11

origo@earthling.net wrote:
> "Buck" <buck_@sol.dk> wrote in message news:ad4fnv$dn0$1@sunsite.dk...
>
>>Og rap, det er den, for det siges at det er den cykel der har flest unge
>>mennesker på samvittigheden
>
> Det skylds nok mere dens tvilsomme egenskaper for øvrig.
>

Hmmm, Tilbage i '85 havde jeg en '83er, og jeg udforskede dens
køreegenskaber på en måde jeg slet ikke turde idag (på offentlig vej,
altså). Jeg fik en enorm tillid til maskinen, den gjorde intet forkert,
og jeg fik langt mere feedback fra dækkene, end på en '98 CBR600.

--
Morten Dybdal

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-05-02 18:49

> Sikke noget vrøvl !

Javel ja.

> RS 125'eren må da gerne køres på lille kort, undersøg det selv !
> Hvis det er fordi du bruger beregningen mellem vægt kontra HK, så kan du
> ikke stole på den, da der er en undtagelse i reglerne mht. Aprilia'en, man
> har åbentbart tilladt den da den er så tæt på at overholde de gældende
> regler for vægt / HK forholdet !

Tæt på? Grænsen er 4,59 kg/hk, og RS'eren ligger på 114 kg + ~20 kg til
væsker - det giver 134 kg, og altså 4,05 kg/hk. Denne forskel svarer til at
en MC med 39 hk ville kunne godkendes til lille kørekort - grænsen er altså
34 hk.

Det kan godt være du har ret, men så er de regler lige så ubrugelige som det
meste af resten af lovgivningen i Danmark.

Mvh
Steen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-05-02 22:55

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message

> Tæt på? Grænsen er 4,59 kg/hk, og RS'eren ligger på 114 kg + ~20 kg til
> væsker - det giver 134 kg, og altså 4,05 kg/hk. Denne forskel svarer til
at
> en MC med 39 hk ville kunne godkendes til lille kørekort - grænsen er
altså
> 34 hk.

Jeg sidder med min reg. attest her foran mig og den siger 140 kg egenvægt,
hvilket er overdrevet, dine tal lyder mere rigtigt !

> Det kan godt være du har ret, men så er de regler lige så ubrugelige som
det
> meste af resten af lovgivningen i Danmark.

Jeg har ret ....
læs evt. mit indlæg : "Stort eller lille kørekort til Aprilia RS 125"

ubrugeligt ...tjaaeee, der er mange huller i loven må man erkende :-/

John

Godkendelse af svar
Fra : Toften

Dato : 15-07-02 20:35

Tak for svaret PARKENSS.

Kommentar
Fra : speedyjay

Dato : 07-04-03 11:00

en rs 125 eller en tzr 125 må gerne køres på lille mc-kort.. fordi de som standard har 31 hk og loven siger at man må køre med 34 hk.. jeg har selv en yamaha tzr 125 rr 97' som har 31 hk standard.. forskellen mellem aprillia'en og yamaha'en er design og 30000 kr. yamaha'en har så den svaghed at den ikke har så mange reservedele og tun-dele men der findes standard tun til yamaha som kan bruges..
til ham der startede det hele så er tzr'en ligeså hurtig som rs'en men meget billigere standard tager den 160 top.. 0-100 7,3 sec..