/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
jagtprøve
Fra : tom34
Vist : 6690 gange
500 point
Dato : 09-05-04 10:41

Hejsa
Da jeg skal til jeatprøve imorgen i Ranbøl (vejleamt) ville jeg lige se om der er nogle som har et par rigtige gode tips son man få med sig til afstands bedømmelsen. De 40 spørgsmål jeg jeg ikke så bange for det er mere afstanden som drilger mig ligt.
på forhånd tak
mvhTom34

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 09-05-04 12:14

Du kan fx måle nogle bestemte punkter op på jagtbanen, og huske på målene ud til de bestemte punkter...

Et bestemt punkt kan være et træ, en buks, en flagstang, en sø osv. ...

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-05-04 13:02

Knæk og bræk.

Accepteret svar
Fra : 1133

Modtaget 500 point
Dato : 09-05-04 14:47

hej
havde selv samme problem for mange år siden især når der blev sagt en dato og man så
ville skyde på viltet det var jo samtidig en prøve fredningstabellen (er sidenhen
blevet drillet meget med nå ole skal lige finde frednings tiden inden han vuderer om der kan skydes)
prøv med at finde nogle punkter vuder hvor langt væk de er der efter skrit af hen til
dem så du får følesen af hvad 10meter erprøv med nogle andre mål
DET går nok er du i tvivl så sig nej det vil skytten nok syntes om sådant gjorde jeg

held og lykke håber du vender tilbage med resultatet

mvh
ole

ps.knæk og bræk er det ikke lystfiskeri

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 09-05-04 17:27

1133 ->
Knæk og bræk er ihvertfald også indenfor jagt...

Ja, knæk og bræk...

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 09-05-04 17:28

for at træne afstandsbedømmelsen til jagtprøven lavede jeg en snor med papirstykker med 10, 15, 20, 25 mtr. osv.
den satte jeg op i baghaven og kiggede så på den hver dag i et par minutter.
efter et stykke tid ved man hvad der er 25mtr eller 20mtr eller....
men vi fik også nogle tips af læreren..
bla. at hvis vi kunne se kærven i skruerne på råvildtfiguren, så skulle vi "skyde til skiven".
jeg havde ingen fejl i afstandsbedømmelsen.jeg brokkede mig over at det var for nemt.læreren sagde at de jo ikke var ude på at folk skulle dumpe.
alle figurene var sat op således at hvis man skulle skyde til skiven, var den meget tæt på.hvis vi ikke måtte skyde, var skiven meget langt væk!!
det var mega nemt!!!

vi var iøvrigt 14 til prøve. vi var 3 som bestod!!!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-05-04 17:37

Hej Tom
Ja der er lidt at "huske" i morgen, men her er lidt af hvad der er i vente
* http://www.skovognatur.dk/Tisvilde/vildtforvaltning/jagtprove.htm

og lidt andet nyttigt til senere http://www.jaegerforbundet.dk/387
Hvad angår afstandsbedømmelse, ja så må du ud og øve dig lidt inden det bliver mørkt
ellers kan du kigge lidt på
http://www.google.dk/search?q=Afstandsbed%C3%B8mmelse&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK

Held og lykke... eller knæk og bræk med i morgen
Søren (på jobbet)

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-05-04 17:39

Webgun> Jeg sidder og overvejer, om du har fået skudt noget efterfølgende. Det må være svært at se skruerne i duerne når de flyver forbi.

Godkendelse af svar
Fra : tom34

Dato : 11-05-04 17:55

Tak for svaret 1133.
At er i orden jagtprøven er bestået jeg havde kun en fejl ved de 40 spørsmål og afstanden slet ingen
mvh Tom
ny jæger

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 11-05-04 18:19

hej
godt gået
STORT TILLYKKE
har du hund eller bliver det næste spgs.

mvh
ole

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 11-05-04 20:22

Hej 1133
ja jeg har hund (en 1/2 år gammel flatter tæve ) som jeg er rigtig godt igang men at træne på en drk klub og det går godt. hun vil så ikke rigtig komme hen til mig med apoten når vil træner det. Hvad kan jeg gøre ved det, har du (i) nogle gåde råd så siger jeg mange TAK.
Med mange hilsen Tom